Európában is kiépítik a 270 fokos betekintést nyújtó moziélményt, a ScreenX-et


A Cineworld Group moziüzemeltető hálózat az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban illetve több európai országban építi ki a 100 filmszínházból álló, koreai fejlesztésű ScreenX technológiát, ami 270 fokos betekintést nyújt a filmekbe.

Azok, akik lemaradtak volna az új vizuális élményt kínáló ScreenX technológiáról, nagyjából arról van szó, hogy a teremben a középső vászonhoz balról, illetve jobbról tartozik egy szürkére festett második, valamint harmadik képernyő is. Ezzel például a tengerentúlon ebben a formátumban érkező Hangya és Darázs akciójelenetei 270 fokos szögben kitágulnak, így az események azt az érzetet keltik, mintha a néző a kellős közepén lenne.

A CJ 4DPlex csoporttal együttműködő Cineworld korábban a 4DX-et vezette be 145 európai helyszínen (köztük Magyarországon is), most a három vásznat használó termek számát igyekeznek közösen kiterjeszteni, aminek kezdéseként Amerikában és Európában fognak 100 ScreenX termet kialakítani.

Jelenleg 142 mozi üzemeltet ilyet a világon: 86 található Dél- Koreában, 44 képernyő Kínában, 3 az Egyesült Államokban, 4 Törökországban, 2 Vietnamban és 1 Thaiföldön, illetve  Japánban és Indonéziában.

Ebből is látszik, hogy nagy volumenű terjeszkedésről van szó az új technológia kapcsán, amiben a hollywoodi stúdiók is felismerték a lehetőségeket, így egyre több látványfilmhez vesznek fel a ScreenX formátumnak megfelelő jeleneteket. Az elmúlt évben már három ilyen produkció is akadt: a Kingsman: Az aranykör, A Karib-tenger kalózai: Salazar bosszúja és az Arthur király – A kard legendája, míg a jövőben már A Hangya és a Darázs, Az apáca, az Aquaman és a Shazam! is megtekinthető lesz a kibővített vizuális élménnyel.

A Fekete Párduc egy ScreenX moziban

Azt azért érdemes megjegyezni, hogy a ScreenX alapú megjelenítés során a nézők a játékidő nagy részét szemből látják, az oldalsó vásznak nem mindig aktívak és csak a nagyobb horderejű jeleneteknél tágulnak ki extra periférikus részleteket kínálva. Egy ilyen terem felszerelése a technológiával 139.300 és 185.800 dollár között mozog (38-50,5 millió Ft között), ráadásul bár az utóbbi években több film is alkalmazkodott a ScreenX-hez, a filmgyártók között nem fog rohamos tempóban elterjedni, mivel a három képernyőt használó jelenetekhez különleges, egyszerre három szemszögből rögzítő kamerára van szükség.

A ScreenX jelenethez használt kamera

Ahogy az is gondot jelenthet a Cineworld számára, hogy a közönség már közel sem annyira vevő és becsalogatható az újdonságokra, mint korábban, legalábbis az IMAX jelentése szerint, ebben az esetben pedig lényeges a közönség elhelyezkedése is, mivel ha valaki a terem szélén vagy elején kap helyet, akkor folyamatosan forgolódniuk kell, hogy követhessék a történéseket.

Nekünk magyaroknak egyelőre még nem kell attól félnünk, hogy megéri-e jegyet váltanunk egy ScreenX terembe, hiszen mi a bejelentett új 100 filmszínház szórásából első körben kimaradunk.

Ti beülnétek egy ilyen élményre vagy fölöslegesnek tartjátok?

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Jeff Goldblum csillagot kapott a hírességek sétányán
Következő cikk Légió 2. évad - kritika