A szolgálólány meséje – 2. évad – kritika


borito 26

A szolgálólány meséje (The Handmaid’s Tale), készítők: Bruce Miller, szereplők: Elisabeth Moss, Max Minghella, Joseph Fiennes, Yvonne Strahovski, Alexis Bledel, Samira Wiley, Ann Dowd, amerikai dráma, disztópia, 60 perc, 2 évad, 2017-

Mennyit bír el az emberi (női) lélek?

A szolgálólány meséje napjaink egyik legkiemelkedőbb presztízssorozata, ugyanis a legnagyobb gendervita és “#metoo” forgatagban robbant be tavaly a Margaret Atwood disztópikus regényéből készült feldolgozás, ami mára bőven túlnőtte “édesanyját”. Az idei évad bár tökélyre fejlesztette a szenvedés fogalmát, mégis elvitathatatlan tőle az a lelki terror, amivel idén is fogságban tartott minket a szó legpozitívabb értelmében.

kep 5

A második évad beharangozásánál nagy hangsúly volt az új helyszínek bemutatásán (Kolóniák és Kanada), ami valóban az egyik legfajsúlyosabb elemit képezték a dramaturgiának, ugyanis az idei évad egyetlen célja az volt, hogy még jobban elmélyítse, hogy mennyire az emberi természet ellen van mindaz, amit ez a rendszer képvisel. Nem pusztán emberjogi és erkölcsi szempontból kérdőjelezi meg mindazt, amit látunk, hanem fizikailag is mindenki – még a legnagyobb hívek is – valamiféle kitörést kísérelnek meg a jelenlegi helyzetből, ugyanis az évad végére mindenki így vagy úgy, de összeomlik, és olyan érzelmi reakciókat produkál, ami teljesen én-idegen tőlük.

kep4 1

 

Az évad történetvezetése June terhességén húzódik végig, a részekben továbbra is jelen lévő flashbackek Junehoz és Hannah-hoz és az ő felneveléséhez kapcsolódik. June terhessége egyben „menekülés” is egy kicsit a rendszerből, ugyanis várandós anyaként semmilyen testi fenyítés nem érheti őt és ezt igyekszik is kihasználni. A legérdekesebb és legfeszültebb jelenetek az első évadot sokkal durvábban túlnőve a June és Serena páros macska-egér játékai voltak, ugyanis érdekes volt látni, hogy olykor simulékonyságukkal, máskor kegyetlenségükkel hogyan taktikáztak egymás mögött, hogy elérjék azt, amit akarnak. Igazából a két nő személyisége csaknem teljesen hasonló, mindkettőjükben ott van a megfelelni akarás, a rendszertől való félelem, ami az évad végére tökéletesen azonossá válik az anyai ösztönből fakadó vágyukkal és a kollektív tudatukkal. Ők a nők közösségébe tartoznak, akik ebben a rendszerben teljességgel magukra vannak hagyva. Elisabeth Moss és Yvonne Strahovski csodásak, hihetetlen mennyi szenvedélyt tudtak belevinni karaktereikbe.

kep3 3

Az évadban egyébként három dramaturgiai csúcspont volt, ami három részhez kötődik, egyrészt June szülése, amelynek során teljes egészében uralta az epizódot. A csodálatos jeges, havas, halált sugalló táj fényképezése mellett a lemondáson és a gyermeki élet ösztönös megmentésén volt a hangsúly, itt már mi is végképp feladtuk, hogy June valaha is kijuthat innen (egyáltalán ki akar?). A másik részben a fiatal, 15 éves lány áldozata egy magasztosabb eszméért sokkal több terhet adott lelkileg, mint egy robbantásos merénylet vagy egy szolgálólány öngyilkossága. Itt megállt a rendszer is egy kicsit és elgondolkodott, hogy ugye nagyjából 5-6 éve létezhet ez az államforma, mégis akik ebben szocializálódtak egészen kiskoruktól fogva, még számukra is életidegen és embertelen az az eszme, aminek meg kell itt felelniük. A harmadik pedig a finálé, ahol egy radikális szemlélet végre megtörik és előtérbe kerülnek azok a vágyak, amiket a lelkük mélyén mindvégig éreztek, de nem mertek felvállalni a Gileadot üdvözítő Istenfélő emberek is.

A legmeghökkentőbb a sorozatban, hogy a mai napig valóban léteznek olyan országok a Föld különböző pontjain, ahol nem is ennyire destruktívan állnak a női jogokhoz, de közel hasonló megaláztatásokat kell elviselniük nap mint nap. Még a fejlett, nyugati társadalmakban is állandó téma, hogy munkahelyeken nők kevesebbet kapnak ugyanazért a munkáért, mint a férfiak, vagy a láthatatlan munka még mindig a nőket terheli, mintha ez a világ legtermészetesebb dolga lenne. Ez az évad kicsit már olykor túlszaladt a szenvedés határán és hibájának is talán ezt az egyet tudnánk felróni: June döntései a részek végén és későbbi cselekedetei olykor ellentmondásosak voltak, a nagy elhatározásokból a végére mindig az ellenkezője valósult meg, de valószínűleg ez is volt a cél: mennyit képes egy nő lelkileg, fizikailag és emberileg elviselni? Hol húzódik a határ, amikor már nem csak nőiségében, hanem emberi mivoltában gyalázzák meg az embert? A harmadik évadban reméljük már a bosszú asszonyával nézhetünk farkasszemet. A sorozat pedig továbbra is baromi jó, hiszen érzelmileg olyan brutálisan tud bevonni minket, amit utoljára talán a Jagten (A vadászat) című filmnél éreztünk. Tehetetlenségedben dühöngsz, meghatódsz és felháborodsz és irtóra élvezed ezt az érzelmi hullámvölgyet, amire hétről hétre felülhetsz.

10 9

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Hotel Transylvania 3. - Szörnyen rémes vakáció - kritika
Következő cikk Margot Robbie és Saoirse Ronan Skóciáért harcol a Mary Queen of Scots előzetesében