
Gyöngyhajú srácok
Jonah Hill rendezői debütálása olyan kendőzetlenül realista, hogy akár egy hiteles korrajzi dokumentumfilmnek is elmenne, amennyire hitelesen adja vissza a ’90-es évek amerikai álmának összeomlását. A gettók virágkorát és a kiábrándulás korszakát baromi jól mutatja be, és rájövünk, hogy a mai filmesek miért nyúlnak inkább a ’80-as évekhez, ha valami menőről akarnak beszélni. A ’90-es évek szívás volt és pusztán a mesélés nélküli ábrázolás erejével ez a film még jobban meggyőz erről minket.
Na meg arról, hogy mennyire zseniális gyerekszínészek nőttek ki a földből a XXI. században, hiszen olyan cool arcok a főszereplők, mint a 13 éves Sunny Suljic (Egy szent szarvas meggyilkolása, God of War videójáték karakter), vagy Lucas Hedges (A régi város, Három óriásplakát Ebbing határában, Lady Bird), akik már bizonyítottak hasonló, független és/vagy szerzői filmes alkotásokban. A történet nem éppen érdekes, egy sima egynyári sztori a ’90-es évek közepén, Los Angelesben, ami tökéletesen reprezentálja az egész korszakot és az adott társadalmi réteg mindennapjait és viszonyait.



Jonah Hill mondhatni önéletrajzi alkotása – melyet maga írt és rendezett – szinte valóban saját gyermekkorát dolgozza fel, hiszen ’96-ban volt 13 éves, Los Angelesben nőtt fel és puritán stílusán érződik, hogy inkább érzékeltetni akar, mintsem mesélni. A párbeszédek témái teljesen random dolgokon alapulnak, nagyban idézi akár az Amerikába jöttem borbélyos beszélgetéseit vagy a Shop-stop dumáit. Ezek is a 90-es évek ékkövei, a mindenségről és a semmiről való céltalan beszélgetésekben itt fiatal srácok osztják az észt egy kietlen deszkás boltban vagy kint a pályán, amik bár teljesen érdektelenek, mégis baromi jó atmoszférát adnak a filmnek. Nem történik semmi, mégis ekkora távlatokban (az megvan, hogy a 90-es évek már 30 éve volt?) inkább keserédes visszatekintés az egész, hiszen fiatalok szociális és lelki nyomorán nehéz nevetni, annak ellenére, hogy sok helyen vígjátéki kategóriába sorolták a filmet. Stevie karaktergegjei okoznak jó pár vidám percet és pillanatot, egyébként egészen hasonló alkotásokról van szó, mint a fent említett művek, annyi különbséggel, hogy azok valóban a ’90-es évek közepén készültek, ez viszont nem, ennek ellenére a olyan hiteles, hogy lehetetlen lenne megmondani, hogy mikor készült, ha nem tudnánk, hogy ez Jonah Hill első (és reméljük nem utolsó) nagyjátékfilmes rendezése. Csak így tovább!


