
Van élet a halál előtt?
Az HBO a kétezres évek elején (2001. június 3.) egy totál elcseszett családról szóló drámával gyarapította a kultsorozatainak listáját. Valószínűleg nem lesz a tévétörténelemben még egy olyan temetkezési vállalat, ami ennyire a szívünkhöz nő.
A három Golden Globe-díjat is magáénak tudható Sírhant művek 2001-ben startolt. Alan Ball készítőnek – aki az Amerikai szépség forgatókönyvét is jegyzi – azt mondta az HBO a pilot megtekintése után, hogy szeretik a karaktereket, jó a sztori, de egy kicsit túl biztonságos az egész, szóval meg kéne oldani, hogy nagyobb legyen a zűrzavar. Kétségkívül sikerült felnőnie a feladathoz, mert ennyi abszurd és bizarr topikot már régen láttunk képernyőn, ráadásul akkoriban ezek pláne újnak számítottak. A központi téma a halál, a sorozat viszont mégis az életről szól; a hétköznapi értelemben vett életről. Pár átívelő szálat leszámítva valójában csak erősen bajos karakterek mindennapjait nézzük végig, ahogy túlélik és megélik az életet, valamint a halált.

A Fisher család történetébe ott kapcsolódunk be, amikor az édesapa autóbaleset következtében éppen meghal és így a sorsa elől mindig menekülő idősebbik fiára és annak melegségét felvállalni képtelen, de a temetkezési szakmában már jártas öccsére marad a biznisz. Ráadásul ott van még a karót nyelt anyuka, aki csalta a férjét és legkisebb kamaszlányuk is, aki művész akar lenni, amihez tehetsége és mindenféle kábítószere is van. Az őket kiegészítő mellékkarakterek éppen olyan pontosan vannak megrajzolva, mint a főszereplők és olyan komplex és életszerű történeteket diktálnak végig, amikben nem lehet könnyen hibát találni, ráadásul folyamatosan át van itatva fekete humorral a sorozat, ami miatt a legnagyobb sírás közben is elkezdünk röhögni.


Tipikus minőségi, óriási nézettséggel rendelkező sorozat volt a Sírhant művek, amit hasonló stílusban semmi nem pótolt azóta sem. Egyszerre tudott meghatni és megnevettetni, a karakterek kínja kinyúlt a képernyőről és húsig hatolt, de mégis mindig volt valami könnyed az összes nehézségükben.
Óriási, hogy egy ilyen szinten halálközpontú széria mégis inkább az életről szólt végig, pedig nem adott nekünk nagy megfejtéseket, csak folyamatosan elgondolkodtatott és most már mi is biztosan tudjuk, amit az egyik szereplő mondott: az élet akkor is kibaszott nehéz, amikor könnyű.


