A Mediciek hatalma 2. évad – kritika


A Mediciek hatalma (Medici: The Magnificent), alkotók: Frank Spotnitz, Luca Bernabei, Nell Green, szereplők: Daniel Sharman, Synnove Karlsen, Sean Bean, Bradley James, Raoul Bova, angol-olasz-francia történelmi drámasorozat, 50 perc, 2016- (16)

Újabb epizódok a középkori bankárcsalád életéből

Hatalmas kasszasikernek bizonyult a Medici-sorozat Olaszországban, ahol több mint 4 millióan várták esténként a második évad legújabb részeit. 20 évvel a nagyapa, Cosimo de’ Medici első évadban megismert tevékenysége után Lorenzo lép a történelem színpadára, akit “Il Magnifico” (,,a nagyszerű”, vagy ,,a tündöklő”) jelzővel emleget a történetírás. A Medici-család leghíresebb alakjának élete viszont közel sem lesz békésebb vagy kiszámíthatóbb, mint a nagyapjáé.

Szinte már vártuk, hogy ismét felcsendüljön Deborah Anne Dyer Renaissance című száma, amely a sorozat intrójában hangzik el, miközben különböző aranyöntvényekből kovácsolódik össze a firenzei liliomos címer. Már a főcím is emlékeztet minket arra, hogy hamarosan ismét beléphetünk a reneszánsz világ bölcsőjébe, a Mediciek csodálatos korszakába. A dicső Firenze történelmi fonalát 1469-ben vesszük fel, amikor Lorenzo de’ Medici (a Fear the Walking Deadből is ismert Daniel Sharman) lép a család és a város élére, mindössze 20 évesen.

Már a legelső jelenetek előre vetítik a Pazzik 1478-as összeesküvését a család ellen, így biztosak lehetünk benne, hogy a második széria az 1469 és 1478 között történt ármányait és cselszövéseit tárja majd elénk. Sean Bean, a Trónok harca sorozat Ned Starkja alakítja Jacopo de’ Pazzi karakterét, aki éles ellentéte a művelt Lorenzónak. Míg Firenze ura egy demokratikusabb városállam létrehozásán töpreng, Pazzi a zsarnokságra és az anarchiára törekszik, és mindent képes lenne megtenni azért, hogy az ifjú családját eltörölje a föld színéről. Szerencsére Giuliano De Medici (Bradley James) is testvére mellett áll, viszont ő sem sejti, hogy nővérük, Bianca titokban pont az ellencsaládból származó férfiúba szerelmes (igazi Rómeó és Júlia történet lesz az övék).

Bármennyire is nagyobb elvárásokkal indultunk ennek a szériának, sajnos kevés olyan momentumot kaptunk, amit az első évadban nem láttunk volna még elégszer. Cosimo helyett Lorenzo lett a családfő, vetélytársaik pedig már nem az Albizzik, hanem a Pazzi-család, amelynek tagjai eltérő módon viszonyulnak az ismert bankárcsaládhoz. Arról sem feledkeznek meg az alkotók, hogy a reneszánsz központjában vagyunk, ahol a Medicik állandó mecénásai voltak az akkori művészeknek, így most az építész Brunelleschi helyett megkapjuk Angelo Polizianót és Sandro Botticellit (utóbbi éppen akkor festi A tavasz c. festményét). Annak ellenére, hogy a teljes színészgárda lecserélődött, egyetlen szereplő visszaköszön az első évadból: a Lorenzo nagyanyját alakító Annabel Scholey.

Ahogy Spotnitz nyilatkozott a sorozatról, inkább thriller és fantasy műfajába sorolná a történetet, mint ténylegesen történelmi drámáról lenne szó, de az alkotók kínosan figyeltek az ok-okozati viszonyokra, a bankárcsaládok között húzódó viszályokra, a politikai és a gazdasági manőverekre. Bár egyes szereplőket és eseményeket dramaturgiai okokból felcseréltek, kétségkívül valós, valóban megtörtént események mozgatják a főbb szálakat. Emellett sajnos többször is érzelmi (vagy éppen szerelmi) válságokba tévednek az epizódok, amik úgy tűnnek, sokszor nem is állnak szorosan össze egymással.

A történetet egyébként már korábban is láthattuk: ugyanúgy Giuliano és Lorenzo viszonyára és a Pazzi-összeesküvésre fókuszál például a Da Vinci démonai széria is, ami hasonló eszközökkel operál, de inkább a polihisztor Leonardo da Vinci szemszögéből viszi el erőteljesen az eseményeket a fantasy irányába. Mindenesetre a Medici fináléjára tartogatott összeesküvés talán a legdrámaibb és legmegindítóbb az összes feldolgozás közül.

 Sajnálom, hogy maga a történetvezetés nem sikerült egy kicsit dinamikusabbra, és túlságosan is hangsúlyban vannak az olyan ismétlődő jelenetek, amik tulajdonképpen már az első pillanattól kezdve egyértelműek voltak a nézők számára és semmilyen többletinformációhoz nem juttatnak. Akik lelkesedtek az eddig évadokért, azoknak egy jó hír: az alkotók már készülnek a harmadik évaddal, amely az “eretnek prédikátor”, Girolamo Savonarola szemszögéből mutatja be Firenze aranykorát, illetve a már megismert Lorenzo személyiségébe nyújt nagyobb betekintést.

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Hidegháború – Kritika
Következő cikk Budapesten lesz Andy Vajna sírhelye