A Mediciek hatalma 1. évad – kritika


A Mediciek hatalma (Medici: Masters of Florence), alkotók: Luca Bernabei, Matilde Bernabei, Frank Spotnitz, szereplők: Richard Madden, Stuart Martin, Dustin Hoffman, Annabel Scholey, Guido Caprino, angol-olasz-francia történelmi drámasorozat, 50 perc, 1 évad, 2016- (16)

Borgiák után Mediciek, avagy az itáliai családtörténetek reneszánsza 

Sok kritika éri ezt az Olaszországban forgatott történelmi sorozatot, ennek ellenére a nyolcas értékeléshez közelít az IMDB-n. Pedig főszereplője sem kisebb személy, mint a Trónok harcából ismert Richard Madden, de ott van az alkotók között Frank Spotnitz is, aki az eredeti X-akták széria kilenc évadából nyolcban működött közre producerként. Itthon a Filmbox Prémium csatorna mutatta be idén májusban.

Egy kicsit talán megkésve érkezett Magyarországra, és nem is hozta azt a szintet, amit valahogy elvártunk volna tőle. Nem a rendezéstől és nem is a színészgárda teljesítményétől lehetnek vegyes érzelmeink a szériával kapcsolatban, hanem attól, hogy akarva-akaratlanul támadnak bennünk olyan érzések, hogy ezt a történetet már láttuk valahol. Igazi reneszánszukat élik manapság ezek a kosztümös sorozatok, és nem egy közülük mintha egyenesen a Mediciek alkotóit inspirálta volna.

Alapjáraton adott a Mediciek összeesküvésekkel teli élete (Da-Vinci démonai), a pénzzel még a pápaválasztást is befolyásolni képes ügyletek (Borgiák), és egy álmodozó, aki kötelességeit félretéve inkább dómot akar építeni (Ken Follett: A katedrális). Érdekes és szembetűnő, hogy a bíborosoknak szánt, ételekbe csempészett megvesztegetések jelenete is mintha egy az egyben került volna át a Borgiák sorozatból.

“Ha a Mediciek akarják alakítani a történelmet, távolabbra kell tekinteniük a saját életüknél.” Ez a mottó mozgatja mindvégig Cosimo de’ Medicit (Richard Madden), aki apja rejtélyes halála után egyből átveszi az irányítást. Sok múlik ezen, hiszen a befolyásos bankárcsaládnak Európa minden szegletében vannak fiókjai, de még a pápa vagyonát is Medici-bankok folyósítják. Hamar nyilvánvalóvá válik, hogy a család helyzete csak akkor marad fenn Firenzében, ha azt mindig bölcsen és megfontoltan irányítják. Cosimo azonban ennél sokkal nagyobb álmodozó és művészlélek hírében áll. Terveiről akkor sem mond le teljesen, amikor kiderül, hogy az apja (a Dustin Hoffman által megszemélyesített Giovanni de’ Medici) nem természetes halált halt, hanem megmérgezték.

Innentől kezdve nem csak a riválisok támadásait kell elhárítania, de a tettes felderítésében is élen kell járnia úgy, hogy közben koholt vádak alapján magát Cosimo-t is bebörtönzik, a várost pedig ellenséges csapatok veszélyeztetik. Még a pestisjárvány sem tántorítja el attól, hogy az ismert építésszel, Brunelleschivel (Alessandro Preziosi) befejeztesse a napjainkban már Firenze jelképévé vált székesegyház kupoláját, ami költségeiben és kivitelezésében is szinte lehetetlen küldetésnek tűnt akkoriban.

Túlságosan sokszor látjuk az álmaiban merengő főhőst, de a fülbemászó zenének köszönhetően lassan mi is beleéljük magunkat helyzetébe. Ez nem feltétlenül baj, de ezek a jelenetek gyakran megállítják a cselekményt, és sokszor laposabbá is teszik azt. Hiába kerül a város háborús helyzetbe, gyakorlatilag semmi sem látszódik ebből a képernyőn, csupán a városi tanács (balia) ülésein kirobbanó vitákból következtethetünk az eseményekre. Egy sporttörténetinek mondható momentum azonban belekerült az egyik epizódba: láthatunk egy „igazi” firenzei focimérkőzést a középkorból, ami akkoriban még inkább a rögbihez hasonlított, és amiben nem járt büntetés az ellenfél agyonveréséért sem.

Bár látványosak a belső terek, sajnos ezek azok, amiket a ’’szakavatott” rajongók leginkább kifogásolnak. A forgatási helyszínek között több palota (Villa Farnese, Castello Orsini-Odescalchi, Mantova, stb.) részletei is feltűnnek, noha ezek a termek ebben a korszakban még egyáltalán nem léteztek. A jellegzetes Santa Maria della Salute templom Velencében csak jóval később épült, ennek ellenére ismétlődően megjelenik a képernyőn, ezzel is egy kis időzavart okozva a nézőkben. Sokakban csalódás volt a felismerés, hogy valójában nem az ismert firenzei városháza (Palazzo Vecchio) épületét látták a szériában, hanem annak egy Montepulciano községben látható mását.

Összegezve azért érdeklődéssel várhatjuk a sorozat második évadát is, amit 2018. október 2-án mutat be az olasz RAI televízió (onnan a Netflixen indul ismét világkörüli útjára). Az új évad nem közvetlen folytatása lesz az előzőnek, hanem 20-30 évet ugrik előre és a legnagyobb Medici-családfő (Lorenzo Il Magnifico) életét mutatja be (a Fear The Walking Deadből ismert Daniel Sharman főszereplésével). Mondanunk sem kell, a Da-Vinci démonai háttérsztorija pont ezt a korszakot dolgozta fel…

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Kedvenc Dustin Hoffman fotóink
Következő cikk Dustin Hoffman TOP 10