
Az űr az emberiség metaforája
A 2001 – Űrodüsszeia óta az ember képtelen elvonatkoztatni attól, hogy milyen hatással lehet ránk, az emberiségre, a mentális állapotunkra, egyszerű létezésünkre az, ha meghódítjuk a világűrt. 1968 óta eltelt több, mint 50 év, és még mindig képtelenek vagyunk megfejteni, hogy mi a szerepünk a világban. Az Ad Astra is erre próbál magyarázatot adni a maga visszafogott, egyszerű, keretes szerkezetű módján, ahol a belső utazás a lényeg.
Brad Pitt megint bizonyította, hogy milyen hihetetlen karizmájú színész, hiszen szinte egymaga szerepel állandóan a vásznon és a visszaemlékezései, monológjai és minimális párbeszédei adják a dramaturgia verbális részét, játéka minimalista, ugyanis egy rendkívül antiszociális, érzelmeit palástoló, visszafogott karakter alakít. Emberi kapcsolatai nincsenek, egyedül Eve (Liv Tyler), akinek csak annyi a szerepe a filmben, hogy megtestesítse Roy számára az érzelmek fizikai létét. Roy egész életében küzdött azzal, hogy apja elhagyta őket, és próbált a nyomdokaiba lépni és megérteni, hogy mi lehet annyira csodálatos a világűrben, amiért érdemes volt eldobnia családját és földi életét.

A közeli jövőben már a holdutazás olyan, mintha repülőre ülve átrepülnénk Európából Amerikába, és mi az első, ami a Hold repterén fogad minket? Egy pláza. Az emberi gyarlóság legdíszesebb szimbóluma. A Hold és a Mars képei, valamint az űrben játszódó jelenetek is hibátlanok, képi világa magával ragadó, a hangvágás kísérteties, a zenéért pedig az a Max Richter a felelős, akinek a A hátrahagyottak (The Leftovers) sorozat és a Viharsziget túlvilági és depresszív zenéit is köszönhetjük, kombinálva egy igazán jóleső letargiával.
Nagyon sok kérdés és rengeteg aspektusa az űr – ember kapcsolatnak, talán kicsit több érzelmi töltettel már a Csillagok között (Interstellar) szintjéig jutott volna el a végkifejlet, ami szerintem egy hasonlóan csodás lételméleti film, itt viszont a visszafogottság apróbb léptékben dolgoztatja meg az agyunkat, ami sokak számára vontatottnak és kilátástalannak hat, de belegondolva rendkívül jól felépített, kerek egész.


