Gemini Man – kritika


Gemini Man, rendező: Ang Lee, szereplők: Will Smith, Mary Elizabeth Winstead, Clive Owen, Benedict Wong, amerikai akcióthriller, 117 perc, 2019. (16)

„Kovács II Vilmos”

A kormány bérgyilkosát alakító Will Smith Budapestre jön, hogy leszámoljon néhány rosszfiúval és kimondja: Vajdahunyadvár. Utóbbi tűnik a nehezebb feladatnak.

Henry Brogan (Will Smith) a kormány profi bérgyilkosa, ebben a minőségében ő a legjobb: precíz, halálos és névtelen. Egy ideje már fontolgatja a visszavonulását és némileg meghasonul, amikor megtudja, pályafutása során nem csak rosszfiúkat ölt, hanem olyanokat is, akik kényelmetlenné váltak. Hiszen ki hallott már olyanról, hogy a célszemélyek aktáit meghamisítják?! Döntése nem tetszik mindenkinek, ezért ráküldik a második legjobbat.
Ha a címben az ikrekre utaló „gemini” szó nem is jött le azonnal mindenkinek, az előzetes minden további találgatástól megkímélt minket, ebben a filmben Will Smith a saját fiatalkori énjével küzd meg. Bár a tudományos-ismeretterjesztő és dokumentumfilmekben rendre felbukkannak egykori hírszerzők és kommandósok, Hollywood a kezdetek óta úgy állítja be ezt a világot, mintha senki nem mehetne innen nyugdíjba. A különleges kiképzésben részesült, kiégett, de túl sokat tudó főhős mindig jó alap egy látványos és izgalmas akcióhoz. Jó alap, akivel aztán kezdeni is kéne valamit.
Brogan annyira jó abban, amit csinál, hogy azonnal kiszúrja és maga mellé állatíja a harcedzett, ám a megfigyelésben még zöldfölű Danny Zakarweskit (Mary Elizabeth Winstead). Hogy ne csak ketten legyenek, Budapestet és Kolumbiát érintve csatlakozik hozzájuk a kolléga és barát Báró (Benedict Wong) is, aki mindent meg tud szer(v)ezni, emellett duci, vicces és rá osztották a vészmadár szerepét is.  Ééés…nagyjából ennyi! A rengeteg üldözésen, verekedésen és lövöldözésen kívül csak a gemini projekt kiagyalója, Clay Verris (Clive Owen) és ellenlábasa közti hatalmi harcot láthatjuk-hallhatjuk, valamint ifjabb Henry Brogan picsogását. Maga az ötlet bő 20 éves, voltak is jelöltek a szerepre, ám a számítógépes animáció még nem állt készen egy ilyen szintű és minőségű fiatalításra. Az arcmimikát illetően, ha nem is tökéletes, de mindenképpen említésre méltó és előremutató munkát végeztek, amihez – ha minden igaz – nem az 51 éves Will Smitht digitalizálták, hanem korábbi szerepeiből gyúrták össze. A mozgás – különösen – az ugró és mászó jeleneteknél a szokásos pókmajmos színvonalat hozza, úgy néz ki, ez egyelőre mindenki számára megold(hat)atlan feladat.
A kép és a hang tűéles, a vadiúj 3D technológiának köszönhetően a film gyakorlatilag az ölünkbe pottyan. A 20 éves sztori elbírt volna egy kis frissítést, mert bár a klónozás ma már nem tűnik túl eredetinek, de azért van benne potenciál. A meghasonló Brogan és fiatal énje közti konfliktus azonban nincs kidolgozva, a Verris által nevelt fiú gyakorlatilag belerokkan abba, hogy az apjaként tisztelt férfi kvázi saját maga ellen küldi harcba, így lesz a számítógép által kreált karakter hezitálása inkább megmosolyogtató. Budapest, ami eredetileg Párizs lett volna gyakorlatilag annyit tesz hozzá az élményhez, hogy Will Smith szájából elhangzik a Vajdahunyadvár szó (cserébe a goulash nem), illetve a világon mindenki megtudja, hogy fürdőink csak úgy hemzsegnek az orosz maffiózóktól (ez még akár igaz is lehet).

A Gemini Man leginkább azokra a filmekre emlékeztet, melyeket Philip K. Dick írásaiból készítettek a nyolcvanas, kilencvenes és kétezres években, a különbség csak annyi, hogy jelen esetben a kétórás játékidőhöz bőven elégnek találtak egy ötoldalas (bár inkább három mondatos) sztorit.

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Megérkezett Harley Quinn önálló mozijának szinkronos előzetese
Következő cikk Eufória 1. évad - kritika