Fleabag, készítő: Phoebe Waller-Bridge, szereplők: Phoebe Waller-Bridge, Olivia Colman, Sian Clifford, Andrew Scott, brit dráma és vígjátéksorozat, 27 perc, 2. évad, 2019.
Az idei Emmy-díj átadó Phoebe Waller-Bridge-ről szólt, akinek a Fleabaget köszönhetjük. Az önmagát kereső, 30-as éveiben járó szingli lány története most egy picit lejjebb vette a fókuszt a testiségről és a 2. évadban inkább az őrült családra helyezi a hangsúlyt, valamint arra, hogy mennyire undorító és nehéz is a szerelem.
Phoebe Waller-Bridge egy 34 éves londoni lány, akit anno a Downton Abbey castingján túl viccesnek találtak, valamint még a Doctor Who első női főszereplőjeként is fontolóra vettek. A humora valóban feltűnően látványos, de ettől még a dráma is nagyon a vérében van; jelenlegi férje Martin McDonaugh, akinek az In Bruges-t és a Három óriásplakátot is köszönhetjük. Waller-Bridge idén hat Emmy-díjat vágott zsebre a Bolhafészekkel totál megérdemelten.
Az első évada látszólag nem hozott eredetit a sorozatszférába, de hat rövid résszel mégis nagyon egyedien és figyelemfelkeltően mesélt annak a szingli lánynak az életéről, aki szexualitásban méri magát, közben gyászol, próbál megbirkózni a családjával és minden erejével azon van, hogy egyenesbe hozza az életét, de néha a dolgok mintha pont csak elbaszódni volnának képesek, hiába bármi próbálkozás. Rövid volt, velős, stílusos, a főszereplő (Phoebe Waller-Bridge) kidumált nekünk a kamerába és abszolút azonosultunk a mozdulataival, a grimaszaival, a megfáradásával és minden szóval, ami elhagyta a száját.A 2. évad is tovább viszi a dark comedy-s stílust a londoni, kicsit defektes lányról, de itt most többet kapunk a családból. Elsősorban a nővérével való kapcsolatáról, akinek házassága romokban hever, valamint az apjáról, aki egy félig őrült nővel (Olivia Colman) készül épp házasságot kötni. Az esküvő szervezése miatt jön képbe a meglehetősen jóképű, félig alkoholista, nagyon laza és káromkodó pap (Andrew Scott), akiben a főszereplő lány valódi kihívást lát és kicsit akarva, de végül teljesen felelőtlenül, szerelmes lesz belé. Itt meg is kapjuk az eddig talán legfantasztikusabb monológot a szerelemről, ami a szerepében brillírozó Andrew Scottól hangzik el, aki papi ruhában arról beszél egy esküvőn, hogy a szerelem undorító, fájdalmas és törékeny. Önzővé tesz, megkérdőjelezed magad, megszállott leszel tőle és hiába vágyunk rá, pokol mikor megkapjuk. Pontosan ezért nem csinálják ezt egyedül az emberek, mert ehhez a pokoli túrához rohadt jó, ha ott van veled még egy ember, aki segít bátornak maradni.A sorozat persze arra is nagy hangsúlyt fektet, hogy abszolút női szemszögből mutassa be az érzelmeket és nem csak a szerelmet, hanem akár azt a puszta tényt, hogy milyen nőnek lenni. A Kristin Scott Thomas alakította üzletasszony például tök lazán beszél arról, hogy a női lét maga fájdalom, ez a nők fizikai végzete és nem tárt karokkal, az égre meredve, szomorú arccal beszél erről, hanem tárgyilagosan és rettenetesen pontosan. A szülés meg a menstruáció valahol gépekké teszi a nőket, a természet rabszolgáivá, miközben a férfiak meg háborúkat és démonokat teremtenek maguknak, hogy érezzék a fájdalmat. Ezzel egy pillanatig sem kicsinyli le őket, csak baromi jól fogalmazza meg azt, ami abszolút nem szokott téma lenni, mert akkor már egyből „túl” feminista a téma, ha valaki erről beszél.
A felnőtt élet, a traumák, a válságok, a vágy, hogy megházasodjunk, aztán meg a vágy, hogy elváljunk ez mind folyamatos, önmagát ismétlő körökként jelenik meg az életben, miközben mások életét figyelve találunk egyre több hibát a sajátunkéban. Erről tud rendkívül hasznosan, szórakoztatóan és meghatóan beszélni a Bolhafészek. Ezzel együtt azt is tök jó hallani, hogy a szerelem végre nem valami magasztos, elérhetetlen, szent kegytárgyként van ábrázolva, hanem egy borzasztó dologként, ami nem apró pillangó szárnyakkal repked a szíved körül, hanem dögkeselyűként köröz az egész lényedben.
A második évaddal viszont búcsúztunk is a sorozattól, nem lesz több évad, de valószínűleg pont ilyen mikor valamit a csúcson hagynak abba, pedig első ránézésre a második évad sem indult fékezhetetlen izgalommal, de az ember még hetekkel később is képes visszaemlékezni és elmerengeni egy-egy mondatán.