
Harmadik típusú barátkozások
Ha nem is a semmiből jött, de váratlanul jó volt az 1995-ös Wallace & Gromit rövidben debütáló, majd 2007-ben saját sorozatot kapó Shaun első egészestés megjelenése, mely talán az évtized egyik legjobb vígjátéka is lett egyben. Ezek után az Ősember óriási lejtmenetet jelentett, így most bárányunkra hárult a feladat, hogy visszaállítsa az Aardman elvárható színvonalát a Csibefutam 2 előtt. Sikerült!
A mozifilm sikere talán abban rejlett leginkább, hogy képes volt fantasztikusan használni némafilm jellegét, azaz a szokott Tom és Jerry hosszú szkeccsek helyett a dialógmentes mesélést a stop motion átlagos egész estés hosszára is meg tudta úgy tartani, hogy ne menjen szembe önmagával (ugye, beszélő Tom és Jerry?) és ezt elérve üdítően frissnek ható végeredményt kaptunk. Annyira helyén volt ez a fajta humor, mint Leslie Nielsen fénykora óta szinte soha. Ám hiába a sikeresség a stúdió kifáradt a hajtásban és az alkotás után több, mint másfél évvel indult csak a sorozat következő – és egyelőre utolsó – évadja (addig két ünnepi különkiadás érkezett csak) és ennek futása alatt már bejelentették, hogy dolgoznak mostani alanyunkon. A Shaunnal foglalkozó stáb jóformán azóta csak ezzel foglalatoskodott, hiszen 3 év alatt tényleg semmi nem jött ki, ami a barihoz köthető.
A film kerete tulajdonképpen az E.T. újragondolása, amit nem tudom milyen arányban láttak a 2010-es évek szülöttjei, de ha többnyire igen, akkor ők maguk is felismerhetik az egyértelmű párhuzamokat, ha pedig nem, akkor első rácsodálkozásnak ez tökéletes. Viszont az űr és az űrlények kapcsán az Aardman erősen becélozta a nagyobbakat is, ugyanis vagy 40 év popkultúrája befért ide. Az előzőben is volt pár (Hannibál cica, az a bizonyos végpoén a mérges kutyával, vagy Farkas – Hugh Jakcman volt az Elvitte a víz főszereplője ugye), de itt aztán nagyon elszabadultak e téren: 2001, Harmadik típusú találkozások, Alien 2, X-Akták, WALL-E, sőt, egy alig észrevehető indirekt referencia az 1999-es Roswell sorozatra is van. Épp csak a random csatornában mászó Lego Bruce Willis nincs itt…
Az animáció és a fényképezés gyönyörű, az űrlényünk kapcsán némi CGI rásegítést ugyan kapott a kép itt-ott, de ez zseniálisan lett integrálva, elvégre a „gyurmavilágban” (már amúgy kevésbé használnak gyurmát főkarakterekhez időspórolásból, de nem haltak teljesen ki) valami nagyon nem odaillő a számítógépes mozgás, így az idegen szó szerint idegen. Mondjuk ezt az átmentet ennél sokkal hangsúlyosabban, mégis háttérben maradva már 2006-ban is simán hozták: a sok víz miatt az Elvitte a víz ugyanis végül teljes CGI-jal készült –először a stúdió történetében –, de még stop motion alapú sztoriboarddal és FPS-sel.
Zenénél meg kell említeni, hogy az utalások egy része erre koncentrálódik, illetve, hogy a stáblista legvégén a stúdiólogónál kapunk egy zenés végpoént. Már a film előtti logónál elkezdődik, így keretbe foglalja a dolgot, viszont ezek a történeten kívül esnek és csak úgy vannak. Ha véletlen nem lenne lehetőség kivárni (bár ilyen pöttöm játékidőnél…), akkor se induljatok ki a stáblista elején, a végefőcím után – ami egy újabb sorozat intró cover – akad egy jelenet, ami a cselekményhez tartozik. Ezúttal nem fotók vannak, mint anno a sintéreknél.
Shaun és a Farmonkívüli barátkozása tehát igen jól sikerült, de a „phú, ez nem”-től a „jobb, mint az első” véleményig találkoztam már mindenfélével. Az igazság valahol félúton (vagy odaát) van, de határozottan moziban javaslom átmosolyogni a nézőtérrel ezt a másfélórát (se), mert tökéletes alternatíva a Star Wars-ra nem bejutók számára – pláne ha már a Jumanjit is látták. December közepén kijelentem: ennél humorosabb filmet 2019 nem tudott felmutatni. Sőt, rég volt ilyen jó műfajparódia!
Csak aztán a Csibefutam 2-ben se csalódjunk legközelebb!


