
Bukott istenek
A Westworld harmadik évada elhagyja a parkot, hogy az 1973-ask klasszikustól végleg leválva önálló életet kezdjen. Lassan indul be, hogy aztán úgy érezzük, túl keveset kaptunk, túl hamar ért véget, de érdemes kivárni és végigülni az egyes részeket.
A rengeteg visszautalás ellenére, aki csak most csatlakozik be, elsőre kissé zavarosnak fogja találni a cselekményt. A 2. évad a parkbéli mészárlással ért véget, amit nem sok ember és robot élt túl. Amíg a cég próbálja rendezni a sorait (kártérítés, részvényesek stb.), Dolores elindul, hogy elégtételt vegyen az emberiségen. Sokszorozza magát, azaz tudata több mindenkiben jelen van és tervéhez szövetségeseket keres. Természetesen lesznek olyanok is, akik meg akarják akadályozni ebben. A tökéletesre fejlesztett, emberi érzésekkel és gondolatokkal bíró robotok bosszúra szomjaznak, amiért évtizedeken keresztül kihasználták őket. A robotokat létrehozó cég felett többen akarnak tulajdonjogot szerezni, ami nem feltétlenül tiszta versengéshez vezet.
Dolores (Evan Rachel Wood) mellet visszatér Maeve (Thandie Newton), Bernard (Jeffrey Wright), Charlotte (Tessa Thompson), Ashley (Luke Hemsworth), Clementine (Angela Sarafyan), valamint Ed Harris is. Fontos szerephez jut két új szereplő, az ex-katona Caleb (Aaron Paul) és céget megkaparintani akaró Serac (Vincent Cassel).
A karakterek kidolgozottak, mindegyiknek van saját története, szerepe és küldetése. A cselekmény fordulatokban gazdag (mint azt már írtam, inkább az évad második felére), a végére azonban nagyjából minden a helyére kerül, kiderül, ki kicsoda valójában és mit is akar valójában. A mondanivaló elgondolkodtató, a kivitelezés élvezetes és szórakoztató, a színészek játékára ebben az évadban sem lehet panasz, az új fiúk is jól teljesítenek. Ramin Djawadi zenéjét eddig is imádtam, ez most még kifejezőbb, még kiforrottabb, miközben a soundtrack bátran nyúl hozzá klasszikus slágerekhez.


Az első évadban bemutatott „kalandpark” látszólag a feszültség levezetésére jött létre, hogy a tehetős vendégek törvényes keretek között, robotokon élhessék ki állati ösztöneiket, gyilkolás iránti és szexuális vágyaikat. Aztán a második évadra kiderül, hogy itt tulajdonképpen egy több évtizede zajló emberkísérlet folyik, ahol a viselkedéskutatás célja – mi más? – a társadalom feletti kontroll megszerzése és megtartása. Az emberi természet minél pontosabb megismeréséhez az áldozat szerepében tetszelgő robotok minél emberszerűbbé tételére van szükség, ami oda vezet, hogy ezek a robotok gyakorlatilag ugyanolyan érzésekkel és gondolatokkal bírnak, mit mi.
A Westworld harmadik évadát kifejezetten élveztem, de nem tudok megbocsátani a lassú kezdésért, mert mire beindult volna, már véget is ért. Az utolsó rész stáblistája utáni jelenet további izgalmakat ígér a negyedik évadra.


