
Nyomorultak (Les misérables), 2019. Rendezte: Ladj Ly. Forgatókönyvíró: Ladj Ly, Giordano Gederlini, Alexis Manenti. Szereplők: Damien Bonnard, Alexis Manenti, Djibril Zonga, Almamy Kanoute, Jeanne Balibar, Issa Perica, Al-Hassan Ly.
Gyűlölködő nyomorultak
/A gyűlölet és a Nyomorultak című filmek összehasonlító elemzése/
Franciaországot a szépség, az elegancia, a liberalizmus, a tolerancia hazájának mondják. Párizst a szerelem, a divat és a művészetek városának. Ám nem csupán a kellem és a báj jellemző a gallok földjére és fővárosára. Diáklázadások, politikai tüntetések, utcai zavargások is tarkítják történelmüket. Ezen eseményekről pedig olykor egész jó játékfilmeket készítenek.
Mindkét fent nevezett alkotás valós eseményeket dolgoz fel. A gyűlölet alapjául az az eset szolgál, amikor 1993 áprilisában a francia rendőrség igazoltatás közben lelőtte a zaire-i származású Makome M’Bowole-t. A Nyomorultak előzménye a Párizs külvárosában 2005 októberében bekövetkezett tragédia, amikor a rendőrök elől való menekülés során, áramütés következtében életét vesztette a 15 éves, Mali-ból elszármazott Bouna Traoré, és a 17 éves, tunéziai gyökerekkel bíró Zyed Benna. A gyilkosságok hatására mindkét alkalommal erőszakhullám söpört végig Franciaországon. 2005-ben alig három hét alatt 274 város szenvedett 200 millió eurós (!) kárt, számos épület és majdnem 9000 gépjármű rongálódott meg a zavargásokban, a hatóságok közel 3000 személyt tartóztattak le. Enyhén szólva nem kellemes emlék ez az ott lakók számára.


1995 óta azonban rengeteget változott a világ. Felpörgött, zaklatottabbá vált körülöttünk minden. A francia külvárosokban még több a bevándorló, a feszültség egyre növekszik. A tinédzserek már másként unatkoznak, mint huszonöt éve. Persze, a drog, a lányok futtatása, a területek felosztása, és a kilátástalanság maradt. No meg a rendőrgyűlölet. Miben mások akkor Ladj Ly filmjének antihősei? Technicizáltak, rafkósabbak, tudatosabbak. Sokuk ugyanúgy sodródik az árral, mint szülei generációjának a tagjai, ám a vezérek szabályos karriert építenek a kerületben. Egyikük például Polgármesternek (Steve Tientcheu) nevezteti magát. És talán még az övénél is nagyobb a tekintélye Salah-nak (Almamy Kanoute), a börtönviselt kebabosnak, akit szinte vallásos áhítattal tisztelnek a környékbeliek. Mohamed tanait szilárd meggyőződéssel vallja, és terjeszti bandáján keresztül az egészen fiatalok körében is, amilyen a drónt röptető fiú (Al-Hassan Ly), vagy az akaratlanul minduntalan balhékba keveredő Issa (Issa Perica).
Hogy hol, mikor és mivel kezdődött a bevándorló etnikumok és a befogadó ország őslakosainak ellenségeskedése, azt nehéz lenne megmondani. Valószínűleg a gyarmatosításig kell visszatekintenünk. Ami biztos: mindkét fél egyformán hibás benne, hogy elfajultak a dolgok. A migránsok egy része eleve úgy érkezik új hazájába, hogy elnyomóként tekint az őt befogadókra, akik – még az oly toleráns Franciaországban is – szintén előítéletekkel viseltetnek irántuk. S amíg lesznek Vince- és Chris-féle emberek, addig ez az állapot sajnos nem változik. Márpedig mindig lesznek…

Európai szem számára mindkét alkotásból bántóan hiányoznak a jól megrajzolt női karakterek, ami talán annak tudható be, hogy ez valóban erőteljesen hierarchizált, férfiak uralta világ, amelyben a nők sokadrangú személyek. A francia-magyar rendezőnél a pasik egymást ugrató viccelődéseinek tárgyát képezik a lányok, a Nyomorultakban pedig zaklatások elszenvedői. Hol drónnal videózzák otthoni vetkőzésüket, hol a yard köt beléjük az utcán.
A reményvesztettség érzete mindkét produkciót átjárja, ám amíg A gyűlölet hangulatot villant föl, akár egy vers vagy ballada, addig a Nyomorultak novellafüzérre emlékeztet, epizódszerűen bontja ki a történetet. (Bár utóbbi készült később, történet szempontjából mintha az előbbi előzménye lenne. Egy olyan balhéval ér véget, amilyennel a másik elkezdődik) A befejezés mindkét alkotásnál erős, bár lesznek, akik hatásvadásznak vagy didaktikusnak tartják majd. Érzésem szerint a csúcsponton érnek véget, nincs levezetésük, nincsenek benne elvarrt szálak, mint ahogyan az életben sem feloldhatóak a társadalmi rétegek közti ellentétek. Sajnos ma is félelmetesen aktuális mindkét film.


