A nyomorultak – kritika


a nyomorultak 2A nyomorultak (Les misérables), rendező: Ladj Ly, szereplők: Damien Bonnard, Alexis Manteni, Djibril Zonga, francia dráma, 102 perc, 2019. (16)

Jean Valjean örökösei

A Portré a lángoló fiatal lányrólt beelőzve lett a franciák Oscar-nevezettje, de balszerencséjére ott volt az Élősködők. Nagyon erős, nagyon komplex mozi olyan zárójelenettel, amitől nagyon nehezen szabadul az ember.

Megint egy bevándorlós film, mondhatná az ember az előzetes és a filmplakát láttán, de nem. Ebbe már én is beleszaladtam, amikor a Bazi nagy francia lagzik Charles Kofiját, azaz Noom Diawarát kérdeztem a bevándorlók helyzetéről. „Ember, én tősgyökeres párizsi vagyok!” – hangzott a válasz és nem igazán volt miről vitatkozni.
A film már az elején megadja ugyanezt a választ, sokféle ember francia zászlóval a kezében, francia mezben a francia himnuszt énekli a francia nemzeti tizenegy meccsét nézve. Talán az őseik még nagyon távol voltak, amikor Victor Hugo A nyomorultakat papírra vetette, de ők már mind itt élnek a Szabadság, Egyenlőség és Testvériség zászlaja (és hangzatos jelmondata) alatt. Ide, Montfermeilbe, Párizs központjától 17,2 kilométerre érkezik meg a vidéki rendőr, Stéphane Ruiz (Damien Bonnard), aki az exével élő gyerekét szeretné magához közelebb látni. Egy összeszokott páros (Chris – Alexix Manteni, Gwada – Djebril Zonga) mellé osztják be és rögtön be is dobják a mélyvízbe. nyomorultak 2019Egy idő után a látszólag zavaros hatalmi viszonyok letisztulni látszanak, és igen, van az a helyzet, amikor ez ember nem kötelezi el magát egyetlen oldal mellett sem, hanem ide is, oda is tesz kisebb-nagyobb gesztusokat. Pusztán a túlélés és a viszonylagos béke érdekében. Mert bár látszólag jó poén és egyszerű gyerekcsíny ellopni a cigányok cirkuszából az oroszlánkölyköt, valójában az események olyan láncolatát indítja el, amivel senki nem számolt. Rendőreink a nagyobb bűncselekmények elkerülése érdekében szemet hunynak a kisebbek felett, sőt, maguk sem tartják be az utolsó betűig a törvényt, de legalábbis szabadon értelmezik azt. A helyzet csak így lehet valamennyire stabil, ugyanakkor, ha valahol mindig ugyanaz történik újra és újra, ott nem sok esély van a változásra. Aztán eljön az a pillanat, amikor a legkevésbé rossz állapot fenntartása feszültséget okoz és a hatalomban lévők helyébe újak kívánnak lépni. Az utcán felnövő fiatalok türelmetlensége (és tapasztalatlansága) általában káoszhoz vezet, most sincs ez másként.  a nyomorultakA címadás nem véletlen és nem csak azért, mert a film cselekményéül szolgáló negyed iskolája Victor Hugo nevét viseli, aki itt írta meg híres regényét. Bár A nyomorultak megjelenése óta közel másfél évszázad telt el, tartalmában, mondanivalójában, szereplőinek motivációjában szinte alig van eltérés, mondhatni, a film a regény modernkori átirata. Ahogyan azt a Wiki nagyon szépen megfogalmazza: „A regény körkép Franciaország 19. századi történelméről, politikai, társadalmi, kulturális helyzetéről, elmélkedés jóról, rosszról, erkölcsről, vallásról, törvényről, szerelemről és családi összetartozásról.” Minden stimmel, a moziból éppen csak a szerelem hiányzik, mert a romantika bizony távol áll tőle. Na meg a XXI. században járunk, de ha az okostelefon és a drón nem lenne, talán ez fel sem tűnne. A bűnben született generáció a bűnben éli le az életét és a bűnben, a bűn által ér – általában szomorú és korai – véget.

A Maliban született forgatókönyvíró-rendező pontosan tudja, miről beszél. Montfermeilben több alkalommal is összetűzésbe került a hatóságokkal, de a filmbéli drónos kisfiúhoz hasonlóan ő maga is készített felvételeket rendőri túlkapásokról, melyek élményekből előbb egy többszörösen jelölt és díjazott rövidfilm (Les misérables 2017), majd a franciák Oscar-nevezettje (ugyancsak számtalan díj és jelölés mellett) készült. Karakterei háromdimenziósak, mindegyiküknek megvan a maga története és baja, a cselekmény átgondolt, mert bár mindenből van benne egy kevés, a kapcsolatokat, összefüggéseket és törvényszerűségeket feltárva válnak egésszé, egyben megteremtik az atmoszférát, a feszültséget, miközben valós képet festenek a jelenről.
Az egész mozi pedig nem más, mint katartikus befejezés felvezetése, ahogy az egész rákészül arra, amit nagyon nehéz lesz elfelejtenünk (de miért is tennénk?) filmes élményként.

9.5. szék

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk A Jason Momoa színezőkönyv unaloműzőnek kiváló
Következő cikk A filmtörténelem híres macskái