
Az emlékek alkonya
Anthony Hopkins korunk egyik legsokoldalúbb színészóriása, akit az utóbbi két évben már másodjára jelölnek Oscar-díjra. A két pápában játszott cinikus, de szerethető egyházfő után a színész egy sokkal emberközelibb szerepet vállalt: legújabb filmjében szenilis öregúrként szembesül leépülésének elkerülhetetlenségével. Az apa letaglózó élmény, amire biztosan sokáig emlékezni fogunk.
A demencia napjaink talán leggyakoribb időskori betegsége, kezelésére azonban máig nem született hatékony módszer. Aktualitása miatt egyre több erről szóló film készül, 2020-ban rögtön hármat is bemutattak (Falling, Supernova), Az apa formabontó megoldásaival mégis kiemelkedik társai közül. Florian Zeller író-rendező első nagyjátékfilmjében leépülésről szóló színdarabját viszi vászonra – meglepő kreativitással.
Anthony (Anthony Hopkins) egyedül él londoni lakásában és elmondása szerint kiválóan boldogul magában, ezért hallani sem akar arról, hogy kiköltöztessék. Csakhogy az apja egészségéért aggódó Anne (Olivia Colman) gondozót keres számára. A főszereplő azonban rendre elüldözi a potenciális segítőket, ám szép lassan rádöbben, valami még sincs rendben. Az események teljesen összekuszálódnak a fejében, amiért szüntelenül környezetét okolja. Ez egy darabig olyan hihető, hogy a néző is elgondolkodik rajta, nem Anthony lett-e a körülmények áldozata. A valóság viszont ennél sokkal elszomorítóbb.

Az eredmény nem marad el, a stáblista lepörgése után sem tudunk magunkhoz térni, mivel ennek a mentális problémának az ilyen hű ábrázolása olyan erős benyomást kelt a nézőben, hogy napokig kínzó érzést hagy benne. A legijesztőbb azonban maga a tudat, hogy ezt a betegséget nem lehet elég megrázóan érzékeltetni ahhoz, hogy valóban kaphassunk egy kis betekintést az ebben szenvedők – és szeretteik – fájdalmából.
A mű azonban nem csak érzelmi és narratív szempontból kiemelkedő. Színkezelése szemkápráztató, minden belső tér a kék egyes árnyalataiban pompázik, ami mellesleg szintén megnehezíti a színhelyek megkülönböztetését. Ezen kívül érdemes megfigyelni a néhol ötletes beállításokat (pl. táska és csap perspektíva), valamint a lassú kameramozgással felvett snitteket, amelyek (többnyire) hosszan kitartottak, ami a kevés vágás érzetét kelti bennünk.


Florian Zeller első rendezése beváltotta a hozzá fűzött reményeket, egy lehengerlő alakításokkal megtűzdelt, de súlyos drámát kaptunk egy érzékeny témáról, amit még nem láthattunk hasonló formában. A film ugyan nehezen nézhető, és néhol nem képes levetkőzni színpadi eredetét, olykor érezhetően mesterkéltek a párbeszédek, s ráfért volna még egy kis grandiózusság az abszolút katarzis eléréséhez, ám ezeket az apró tökéletlenségeket feledtetik velünk a mű egyedi megoldásai, valamint Hopkins és Colman aranyszobrocskát érdemlő játéka (frissítés: végül Anthony Hopkins legidősebb színészként elnyerte érte az Oscart, de a legjobb adaptált forgatókönyv kategóriájában is győzedelmeskedett).
Egy biztos, ez az élmény sokáig velünk marad. Ha másra nem is, arra mindenképp emlékezteti az embert, hogy amíg tehetjük, próbáljunk meg minél több időt tölteni idősödő szeretteinkkel, hiszen sosem tudhatjuk, vajon nem jön-e el az a nap, amikor már nem ismernek meg bennünket.



[…] már ismert és tapasztalt színészként több ismert produkcióban jeleskedett. Treves szerepére Hopkins könnyű választás volt, bár megjegyzem, hogy az orvos szerepe leginkább emblematikus és még […]