MotoGP 21 – játékteszt


MotoGP 21 Principal

Fejlesztő: Milestone; Kiadó: Milestone; Platform: PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X|S, Nintendo Switch, PC

Sikerült-e a sorozatnak tavaly óta megújulni és vajon milyen fejlesztéseket vetettek be a fejlesztők, hogy a játékosok kedvére tegyenek?

Igen különösen alakult a MotoGP tavalyi, 2020-as szezonja – persze melyik sportág nem mondhatja el ugyanezt a pandémiás időszakban. A gyorsaságimotoros-világbajnokság királykategóriájának azonban nem csak a világjárvány kócolta össze a megszokott rendjét. Rögtön a rendhagyó módon júliusban tartott idénynyitón bukott és megsérült Marc Marquez, aki gyakorlatilag az utóbbi évek egyeduralkodója volt a VB cím tekintetében. Az üresen maradt trónra számos aspiráns akadt, az élvonalban számon tartott nagymenők ugyanúgy, mint a mostanára szépen beérett ifjú titánok. Hihetetlenül kiegyenlített és izgalmas évadunk volt.

A Milestone 2013 óta egyengeti a sorozat videojátékos feldolgozásának a sorsát. Az első próbálkozások nem jelentettek egyöntetű sikert, de azóta évről-évre újra próbálkozik a csapat és látható a fejlődés. A széria azonban beállt a sportjátékokra sajnos jellemző futószalag üzemmódba. Vagyis minden esztendőben kapunk valami nagy újdonságot (például tavaly a menedzser módot), de inkább az előző évi változat ráncfelvarrása jut annak, aki pénztárcájával szavaz a játékra. Mindez talán nem is jelent akkora problémát abból a szempontból, hogy rétegjátékról beszélünk, amelynek megvan a saját rajongói bázisa, akik pont vevők ezekre az apróbb változásokra is. A gond inkább az, hogy a sorozat sajnos nem hibátlan, így az emberben sok hiányérzet támad, mikor kipróbálja az aktuális részt.

Nézzük első körben, hogy mi változott. Az olasz csapat elsősorban a játszhatóság terén szállított újdonságokat. Idén először megjelent a játékban 2019-ben bevezetett hosszú körös büntetés rendszere. Ennek lényege, hogy a versenyzőket nem időbüntetéssel sújtják szabálytalankodás (pályaelhagyás, sportszerűtlenség) esetén, hanem a pályák előre kijelölt kanyarjában kell egy hosszabb íven kanyarodniuk. Egy másik újdonság, amely a beleélést segíti, hogy bukásoknál már nem feltétlen teleportálunk vissza a pályára. Választhatjuk azt a lehetőséget ugyanis, hogy oda kell szaladnunk az elfeküdt versenygéphez, mi magunk állítjuk fel és úgy mehetünk a többiek után. Ennek egyetlen bökkenője, hogy csak ránk vonatkozik, az AI továbbra is villámgyorsan visszakerül a versenybe hasonló szituban.

A MotoGP széria eddig is a szimulátorosabb irányba mozdult részről-részre, így az ezt kedvelő játékosok örömére már a fék hőmérsékletére is ügyelnünk kell a 2021-es epizódban. Azért hogy a koca játékosok se keseredjenek el, a készítők rájuk is gondoltak. A kihívás nem lett ugyan egyszerűbb, de kicsit jobban előtérbe helyezték a különféle tutorialokat (rögtön ezzel nyit a játék). Meg is kell tanulnunk a motort kezelését alaposan, enélkül ugyanis csak bukdácsolni fogunk. Sajnos jó páran lesznek akik csak könnyedebb szórakozásra vágynak és nem veszik majd azonban a fáradtságot. Ott van ugyan a rengeteg vezetési segítség és a könnyebb mesterséges intelligencia, de alapvetően továbbra is nehéznek mondható a játék, nem lesznek gyors sikereink.

A grafika nem változott hihetetlenül sokat, az összkép mégis sokkal kedvezőbb. Köszönhető ez egyrészt az új konzoloknak, amelyek nagyobb felbontást és képfrissítést tesznek lehetővé, de ezen túl is picit javult a textúrák minősége, illetve megjelentek olyan lehetőségek mint a ray tracing. A motorok továbbra is nagyon jól néznek ki, de idén a környezet is tetszetősebb. Tud ugyan még mindig steril lenni helyenként, de sokkal életszerűbb, köszönhetően annak, hogy nem olyan fátyolos mint tavaly. Ami sajnos viszont nem változott, az a versenyek hangulatát fokozni kívánt átvezetők – ezek egytől egyik borzalmasak. A versenyzők és asszisztenciájuk (szerelők, csapatfőnökök) felismerhetőek ugyan nyomokban, de olyannyira élettelenek, hogy szörnyű rájuk nézni. Nem is értem kinek szánják ezeket a részeket. Akiket nem érdekel a sport azoknak valószínűleg felesleges sallang, akik pedig imádják, azok egész biztosan rosszul lesznek. Jobb grafikusokat kellene találni a Milestone-nak, vagy szimplán csak elhagyni ezeket a részeket.

Az egyes versenymódokat nem részletezném. Természetesen mivel hivatalos licenszre épül a játék, minden benne van aminek benne kell: aktuális versenynaptár, mindhárom kategória teljes mezőnye (sőt a Red Bull Rookies és a MotoE is), de klasszikus versenyzők és már nem aktív pályák (Brno, Laguna Seca) is elérhetőek. A tavaly debütált menedzser mód továbbra sem lesz mindenki kedvence, de aki a versenyzés mellett szívesen bíbelődik ilyesmivel, vagy csak teljes beleélést és élményt szeretne, akár így is lejátszhatja a szezont.

A MotoGP 21-et úgy lehetne összegezni, hogy továbbra is apró lépésekkel halad a jó irányba, de még mindig sok tér van a fejlődésre. Az AI például idén is fejlődött, de még továbbra is vannak megkérdőjelezhető manőverei a gépi motorosoknak. Az pedig, hogy olyan izgalmakat láthassunk verseny közben, mint a valódi versenyeken (például hogy a Ducatik elhúznak az egyenesekben mindenki mellett, míg a kanyarokban meg a Suzuki és a Yamaha kerekedik felül), sajnos csak álom marad. Nyilván nem egyszerű igazán jó és minden szempontból kielégítő mesterséges intelligenciát programozni, de mivel a sport sava-borsát ezek a jelenetek hozzák, valahogy a játékot is ezen a téren kellene kicsit faragni a szimuláció végtelen polírozása helyett, mellett.

(A tesztpéldányt a Magnew biztosította)10 7

 

Legutóbb ezt értékeltük:

30XX – játékteszt

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Itt az 1899-nek első teasere, amit a Dark sorozat készítői szállítanak
Következő cikk Minden idők 10 legjobb filmbefejezése, a Cinema Paradiso is benne