
Közel húsz éve került a mozikba a filmtörténet egyik legtöbbet vitatott és legprovokatívabb alkotása, a Visszafordíthatatlan, amely egy vegytiszta, kíméletlenül életszagú munka, eszköztelenségével, vizualitásával és témájával még ennyi év után is képes sokkolni.
Ha valaki érezte már magát csapdába esett, tehetetlen áldozatként, vagy csak „szeretne” a lehető legközelebb kerülni egy ilyen élethelyzethez, nekik (is) ajánlom a filmművészet alighanem egyik legmegrázóbb alkotását, a Visszafordíthatatlant. A film brutalitása a tragédiája is egyben, hiszen a cannes-i bemutatóján több, mint 200 néző és több újságíró már a 45. percben elhagyta a mozit. 
Már a zenéje is egy olyan zaklatott atmoszférát teremt, amely ránk telepszik és csak sejtésünk lehet róla, hogy valami rettenetes végkifejletnek leszünk szemtanúi. A stroboszkópra emlékeztető vibrálásokkal, a kontrollálatlannak tűnő kameramozgásokkal sikerül is a nézőből egy ingerült lelkiállapotot kiváltania. A film zenei rendezője Thomas Bangalter, a Daft Punk együttes tagja volt, aki Beethoven (talán legelborultabb) 7.szimfóniájának 92. opuszát is felhasználta a filmhez. Meglepő, hogy mennyi támadás érte a rendezőt, pedig a Visszafordíthatatlan éppen egy hatalmas, vörösen villódzó felkiáltójel, elsősorban a nők számára. 
A színészek néha kiestek a szerepükből, rendezői instrukciók hiányában leginkább rögtönöztek, ettől (is) lett ennyire dokumentarista jellegű a végeredmény. A hektikus kameramozgások is rásegítettek erre. Minél inkább közelítünk a kezdéshez, annál cizelláltabb kameramozgásokat alkalmazott. Az egész filmet Super 16mm-es kamerával rögzítették, kivéve azokat a részeket, amelyeket vizuális effektekkel láttak el. Ezeket Super 35mm-re forgatták, a kész filmet végül 35mm-es filmre nagyították fel, hogy a mozik számára is befogadható legyen (ennek oka, hogy a 35mm-es filmnek szebb a rajzolata, „tisztább” a képe, jobb a felbontása). 
Mintha az orrunk előtt történne mindez (tükröt tartva felénk, hogy sokszor a szemünk láttára zajlik hasonló, de nem teszünk ellene semmit). Tudjuk, hogy 10 perc mennyire hosszú tud lenni, főleg, ha minden pillanata iszonyú. Nyilván mindezt le lehetett volna forgatni 5 percben is és messzebbről is (mondjuk az aluljáró végéből), de akkor nem égett volna minden képkockája a retinánkba. S amikor már fellélegeznénk, hogy vége, rúg még egyet az áldozatba és a tűréshatárunkon. Ekkorra már valószínűleg nincs olyan néző, akiben bármekkora pacifizmus is tombol, ne értelmezné át az önbíráskodás fogalmát.
A filmet hat hét alatt forgatták le Párizsban, egy kezdetleges forgatókönyvvel ugrottak neki, ami mindössze egy három oldalas vázlat volt. Noé nem is szerette volna kidolgozni, a dialógusokat szinte teljes mértékben a színészekre bízta, így a film szinte a forgatás alatt írta magát. Két húzónevet sikerült megszereznie, Monica Belluccit és Vincent Casselt (utóbbi a film egyik co-producere is volt), akik egy párt alkotnak a filmben és a forgatás idején már (és még) a valóságban is házasok voltak. Bellucci mindig is bevállalós színésznő volt, ebben a moziban azonban felülmúlta önmagát.
Ahogy visszafelé haladunk az időben, mintha egy másik filmet néznénk, egy tökéletes idillt, a boldogság nagyon erős képkockáit élvezhetnénk, bár ne tudnánk, mi lesz a vége. Ha lehetne egy kérésünk a rendező felé, én azt kérném, erősítse meg a hitemet, hogy Alex nem élte túl a történteket. Mert az események visszafordíthatatlanok, akár az idő, ami mindent elpusztít. 17 évvel később Noé elkészítette a film időrendben vágott verzióját, amely egyébként 7 perccel rövidebb az eredeti változatnál, s amit a Velencei filmfesztiválon „Irréversible Straight Cut” címmel versenyen kívül mutatták be.
A Visszafordíthatatlant az 55. cannes-i fesztiválon nagyjátékfilm kategóriában Arany Pálmára jelölték, a díjat azonban Roman Polanski alkotása, A zongorista kapta meg. Ez persze a film értékéből semmit sem von le. Minden, sokak által félreértett üzenete és negatív kritikái ellenére is nagyon ajánlott, örökérvényű filmtörténeti alkotás.
Weboldal: www.directone.hu
Facebook: www.facebook.com/DirectOne
Instagram: www.instagram.com/directonehu/



