
„A kafkai hős sosem győz”
Steven Spielberg neve hallatán sokaknak bizonyára nem a Párbaj ugrik be elsőre, pedig egy olyan filmről van szó, amiről immár fél évszázad múltán is érdemes beszélnünk. 50 éve annak, hogy Spielberg első nagyjátékfilmjével sajátos módon értelmezte az egyik leggyakrabban használt filmes klisét, az autós üldözést. (Tévesen tulajdonítják Spielberg vizsgafilmjének, ugyanis a Kaliforniai Egyetem rendezői szakát 3 évvel a beiratkozása után félbehagyta, rendezői diplomáját csak 37 évvel később vehette át). Az akkor még ismeretlen és mindössze 25 éves rendező alig pár oldalas forgatókönyvvel, csekély díszlettel, minimális számú szereplővel és nagyon kis költségvetésből (450 000 dollár) készített egy feszültséggel teli, vérbő thrillert, amely rendezői karrierjének alighanem egyik legsikerültebb darabja.

A Párbaj az eredeti 74 perces játékidejével tévéfilmnek készült, de a Universal kérésére további jeleneteket vettek fel, az így 90 perces anyagot végül a mozik is műsorukra tűzhették. Richard Matheson (Legenda vagyok, Csodás álmok jönnek) forgatókönyvét az élet ihlette. Mindez 1963. november 22-én történt, azon a gyászos napon, amikor pár állammal odébb Kennedy elnök merénylet áldozata lett. Matheson megúszta ugyan a maga kis híján halálos kimenetelű szituációját amikor rádudált egy előtte araszoló kamionra, aki revansot véve követni kezdte őt, de nem sok kellett ahhoz, hogy a monstrum leszorítsa őt az útról.
„Valaki megrágalmazhatta Josef K.-t, mert noha semmi rosszat sem tett, egy reggel letartóztatták”.
David Mann bármelyik Kafka novella Josef K.-jaként megállná a helyét. Arctalan üldözője elől menekülve egy szokványos reggelből egy rémálomba rántja a nézőt valahol Kalifornia sivatagos útjain. Vagy akár egy western párbaj, csak épp a colt-ot a sebváltó és a gázpedál-, a bosszút indokolatlan, pszichopata düh váltja fel.

A pöfögő fémmonstrum hatalmas méretei a személyautóval szemben nem sok jót ígérnek David számára, akinek üldözőjén kívül még a fizika törvényeivel is harcolnia kell (az autója kezdi feladni, felforr a hűtővize és egyéb finomságok), ráadásul a kamion gyúlékony anyagot szállít, ami már a Félelem bérében is elég okot adott ahhoz, hogy szorítsuk a moziszék karfáját. Ahogy az egy párbajban lenni szokott, az ellenfelek fokozatosan esnek szét (ahogy majd a cápa is egyre több sebből vérzik), itt alkatrészek hullanak, az üzemanyaggal arányosan fogynak David reményei és túlélési esélyei.
Carey Loftint korának legfoglalkoztatottabb kaszkadőreként jegyezték. Steve McQueen mozijában, az 1968-as Bullitt-ban ő vezette a zöld Ford Mustangot a híres üldözés során, de szerepelt a Francia kapcsolatban (1971), a Stephen King regényéből készült Christine-ben (1983), szintén arctalan kamionsofőrként őt (nem) látjuk a Maximum Overdrive -ban (1986) és a Halál hírnökében (1988), szerepet kapott a Túl a csúcson című moziban is (1987), s még számos hollywoodi produkcióban vitte vásárra bőrét a színészek helyett.
Spielberg is látható és „olvasható” a filmben. Az egyik jelenetben a telefonfülke üvegében, kezében a forgatókönyvvel tükröződik, egy másikban pedig egy rovarirtó autó oldalán az ő nevét olvashatjuk visszafelé (Grebleips).
A Párbaj Oscart nem hozott a konyhára, de Spielberg elnyerte az Avoriaz Fantastic Film Festival Nagydíját, az Emmy pedig a legjobb hangvágásért járt. A Párbaj mérföldkő a thriller műfajában is, de kétségtelen, hogy szinte minden későbbi autós üldözéses jelenet is ebből merít, ezért is érdemes időnként újranézni. Kötelező azoknak, akik értékelik a „tiszta” filmeket, akik kedvelik Spielberg munkáit, de azoknak is, akiknek nem tartozik a kedvenc rendezői közé. Ebben a filmben egy teljesen más oldalát villantja meg Hollywood egyik legnagyobb hatású rendezője, aki már 50 éve megmutatta, hogyan lehet pusztán a tehetségre alapozva low budget-ből is mesterművet alkotni.
Az előző kötelező darab:


