A feleségem története – kritika


felesegem tortenet 1A feleségem története, rendezte: Enyedi Ildikó, szereplők: Gijs Naber, Léa Seydoux, Louis Garrel, magyar-olasz-német-francia romantikus filmdráma, 169 perc, 2021., 16 éven aluliaknak nem ajánlott!  

Bálnák közt halni meg

Störk Jakab hajóskapitány fogadásból elvesz azt a nőt, aki elsőként lép be a kávézó ajtaján. Ezen aztán annyira meglepődik, hogy közel három órán keresztül nem tér magához. Nem tudjuk, a múlt század elején létezett-e már a párterapeuta foglalkozás, de nagy szükség lett volna rá, hogy a cselekmény eljusson A-ból B-be. A feleségem története legalább olyan szép, mint amilyen hosszú, de nagyon kell hozzá az elhatározás és a hangulat. felesegem tortenetA Föld felszínének túlnyomó részét tengerek és óceánok borítják, aki itt tölti le az életét, az tulajdonképpen többet lát(ott) a világból, mint bárki más. Kikötőről kikötőre járva, idegen tájakat és embereket megismerve szíva magába az élményeket, a kultúrát, a messzi vidék illatát. A nagy dolgok, a nagy döntések azonban a szárazföld belsejében történnek, a világban végbemenő változások leginkább itt követhetőek nyomon. A tengeri élet egyszerre izgalmas és unalmas, egy olyan világ, amit utasként sem tapasztal meg igazán az ember. A múlt század elején a világkereskedelemből alaposan kivette a részét a vízi szállítás és a hajósok részére nem álltak rendelkezésre a mai modern kütyük, a tapasztalataik, megérzéseik alapján jutottak el egyik kikötőből a másikba. A számtalan hihetetlen történet okán a tengerészeket a mai napig egyfajta titokzatosság lengi körül, a rakományt célba juttató, a természet erejével dacoló hajóskaptányokat, akik vasszigorral tartják fenn a rendet a legénység soraiban pedig már-már emberfeletti képességekkel ruháztuk, ruházzuk fel. A mi hajóskapitányunk ez utóbbival nem igazán tud mit kezdeni.
felesegem tortenete 1Störr Jakab (Gijs Nabel) magas, szélesvállú, mások által jóképűnek mondott fickó, aki, ha kell, tud nagyon határozott is lenni, de mind a tengeren, mind pedig a szárazföldön szeretik az emberek jámbor természete miatt. Egy kedvenc hajószakácsa azt javasolja neki, házasodjon meg, mert azzal a legtöbb problémája megoldódik. Kapitányunk így is tesz, legjobb barátjának, a szélhámos és rajta élősködő Kodornak (Sergio Rubini) megfogadja, hogy az első útjába akadó nőnek megkéri a kezét. Nem tudom, ki lepődik meg jobban, de a fiatal, pimasz és gyönyörű francia nő, Lizzy (Léa Seydoux) igent mond és onnantól fogva ők egy pár. Jakab hónapokat tölt a vízen, hogy mikor hazaért, csinos felesége az otthonosan berendezett, tágas és kényelmes párizsi, majd hamburgi lakásukban várja. Kimozdulnak, társaságba járnak és igazából ezek lehetnének Jakab nagy pillanatai a szárazföldön, hiszen ki ne lenne kíváncsi a tengeri történetekre (amit aztán úgy színezhetne, ahogy csak akar, de még ehhez is túl becsületes), ám ő mégsem él ezzel a lehetőséggel. Gondolatai máshol járnak, nem tudja nem észrevenni, hogy neje mennyire népszerű, mennyire kivirul, mennyire él, amikor emberek között van, na meg mennyire bejön a gazdag nagybátyja pénzét költő, írói álmokat dédelgető Dedinnek (Louis Garrel). A féltékenység, a gyanú megszállottja lesz, ami gyökeres változást hoz a kapcsolatukba és a személyiségébe.felesegem tortenet 2A probléma talán abból fakad, hogy a házasság természetét és lényegét illetően mások az elképzeléseik. Mivel a házasság eleve egy hirtelen ötlettől vezérelve köttetett, ahogy Lizzy is mondta, elmaradt az udvarlás. A házasságok nagy része hosszú időn keresztül nem a szerelemről szólt, hanem sokkal inkább az érdekekről szólt és hányszor látunk, hallottunk olyat, hogy valakiket csak úgy összeadtak, sokszor az akaratuk ellenére és/vagy anélkül, hogy ismerték volna egymást, később mégis megjött a szerelem, a gyermekáldás, a boldogság. Lizzy azonban abban az átmeneti korban él, amikor a nők már önállóságra törekszenek (és elvárják, hogy udvaroljanak nekik), de még mindig erősen a férjüktől, pontosabban annak pénztárcájától függenek. Nem ismerjük meg a hátterét, nem esik szó sem a gyerekkorról, sem a szülőkről, akiket akár láthatnánk is, hiszen egy fiatal nőről van szó. Nem tudjuk, mit csinál a szabadidejében, nem tudjuk, mivel tölti az idejét, amikor férje távol van. A jelek inkább arra utalnak, hogy bár szeret kimozdulni, szeret társaságba járni, hűséges feleségként éli az életét, de azért rendszeres időközönként felbukkan Dedin, hogy Jakab még véletlenül se érezze nyeregben magát.felesegem tortenete 2A cselekmény alapjául egy régen megírt, sok év alatt megszült regény szolgált, amit Enyedi Ildikó még fiatalon olvasott és azonnal beleszeretett. Meg is írta a forgatókönyvet, ami aztán sokáig pihent, hogy aztán idősebb fejjel, több évtizedes filmkészítői tapasztalattal, kiforrott stílussal és hírnévvel felvértezve vigye vászonra.  A feladata nem egyszerű: megidézni a kedvenc korszakot, de nem megragadni benne, örök dolgokról mesélve, de közben mindvégig szem előtt tartva, hogy a férfi-nő kapcsolatot belső és külső tényezők (az adott kor közgondolkodása) formálják. A felek személyisége (félelmek, vágyak, álmok, frusztrációk), neveltetése, de a társadalmi elvárások, az azoknak való megfelelni akarás is. Jakab talán nem véletlenül választotta a tengert, az az ő igazi otthona, a szárazföldön bizonytalanul jár kell és lenézi Dedint, szánalmasnak tartja azt a fajta életet, amit él valódi munka nélkül, más pénzén, ugyanakkor tudja, hogy veszélyt jelent rá, mert a „fűzfapoéta” mindig itt van a feleségének, sosem tűnik el hónapokra. felesegem torteneteA feleségem történetében gyönyörűen megkomponált képek vannak fülbemászó zenei aláfestéssel, Rév és Enyedi stílusjegyeinek ötvözetével: korrajzzal, férfi-nő kapcsolattal, benne a szimmetriával, a fény és árnyék játékával, rengeteg tükröződő felülettel (víz, tükör, ablaküveg stb.), a szereplők másik helységből történő fényképezésével, az intim jelenetek finom, érzéki ábrázolásával.
Ha valamit konkrétan meg kell neveznem abból, amit nagyon nem szerettem, az a szinkron. Valahogy nem sikerült, a máskor egyébként jól teljesítő színészek mintha csak felolvasnák a szövegüket mindenféle érzelmi reakció nélkül. Közel 3 órán keresztül hallgatni őket, miközben a vásznon láthatóan történik valami, aminek az átadásához jól jönne a hanglejtés is.

Nem igazán tudom, miért történik mindez velük, velem, mert Enyedi nem jut és mintha nem is akarna eljutni A-ból B-be. Zavarba ejtő, mert bár túlságosan hosszú, mégis szép és meg merem kockáztatni, fontos film, amihez idő, kedv és igen, elhatározás kell, de összességében inkább bánnám, ha nem láttam volna. A feleségem története valójában a férjem története, Léa Seydoux nagyon jól játssza el, hogy csak úgy ott van, mint ahogy Gijs Naber is azt, hogy bárcsak máshol lenne.75

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk WRC 10 – játékteszt
Következő cikk A hét röhögései (401.)