
Szellemkép
A halottfotózás látszólag egy stresszmentes szakma, kivéve akkor, ha az alanyok szellemei visszajárnak reklamálni. A Post Mortem a horror műfajában próbál boldogulni, ami csak részben sikerül neki, mert egy idő után a nézőben felmerül a kérdés, van-e egyáltalán bármiféle tétje itt a borzongásnak?
Az Est című napilap 1918. május 29-én Titokzatos bélgyulladás Spanyolországban címmel számolt be arról, hogy Madridban színházi előadások maradnak el a társulatok megbetegedése miatt. A magyar hatóságok és orvosok semmit nem reagáltak a hírre, magát a járvány tényét is sokan kétségbe vonták. Csak szeptember végére vált egyértelművé, hogy nem csak egy enyhe lefolyású betegségről van szó, hanem egy pusztítóan halálos világjárványról. A mozgásszabadság korlátozása szinte lehetetlen volt részben a frontról tömegével hazatérő katonák, részben pedig a határok átrajzolása miatt indult népvándorlás miatt.
A post mortem fotó a viktoriánus kor gyásszal kapcsolatos különös szokása volt, amikor is valakit a halála után örökítettek meg. A fotózás megjelenésével ezt azok is megengedhették maguknak, akik mondjuk egy festményt nem. Akkoriban a halál egy átlagos család mindennapi életének része volt, különös tekintettel a magas csecsemő- és gyermekhalandóságra és a betegségekre. Több generáció élt együtt és az időseket általában nem kórházban, hanem otthon, a fiatalok szeme láttára érte a halál. 
Tomás (Klem Viktor) az első világháborúban harcolva kis híján életét veszti, de valahol félúton a halál felé megjelenik előtte egy lány és maradásra bírja. A háború után a vidéket járva halott emberek fotózásával keresi meg a kenyérrevalót, a spanyolnátha járvány rengeteg áldozatot követel, nagy az igény egy utolsó, közös fényképre az elhunyt hozzátartozóval. Egy nap Annában (Hais Fruzsina) felismerni véli a lányt, ezért vele tart a falujába, ahol a fagyott föld miatt rengeteg a temetetlen halott. Már az első éjszaka különös zajok törik meg az álmát, úgy tűnik, nincs egyedül. Kiderül, hogy a faluban mindenkinek van élménye megmagyarázhatatlan és rémisztő jelenségekről, ami kísértetek jelenlétére utal. Annával az oldalán megpróbálja megfejteni az indítékukat, miért vannak itt, mit akarnak és hogyan lehetne csillapítani a haragjukat. 


A kísértetfilmekben van potenciál, bár az utóbbi évek termése nem feltétlenül erre utal. Pedig okosan és jól megcsinálva tudnak újat mutatni, jelen esetben pl. kifejezetten jó ötletnek tűnt a spanyolnátha járvány, amikor az emberek egy utolsó közös pillanatba kapaszkodnak elhunyt szeretteikkel, ha a későbbiekben ennek lenne bármilyen jelentősége. Ami az Oscar-nevezést illeti, éppen elég filmet láttam a legjobb külföldi film kategóriában ahhoz, hogy a díjátadó gáláig már egyáltalán ne izguljak. Szívem szerint a Külön falkát indítottam volna és meg merem kockáztatni, jó esélyekkel. Értem én az örömöt és az elfogultságot, de egy újszülöttet nem küldünk a Miss Worldre, hanem megvárjuk, amíg felcseperedik és vonzó, fiatal nő lesz belőle. Ha sehogy nem bírjuk ki addig, léteznek babaszépségversenyek is.


