
„Mindig van egy akadékoskodó!”
Közel 70 éve mutatták be először Reginald Rose azonos című regényének filmadaptációját, Sydney Lumet első nagyjátékfilmjét, a Tizenkét dühös embert. Ennél szebb pályakezdést aligha kívánhattunk volna a rendezőnek, csodálatos karrierjének (Serpico, Kánikulai délután, Hálózat, Az ítélet) e darabját máig a tárgyalótermi drámák etalonjaként tartják számon. A filmet az Amerikai Ügyvédi Kamara is elismerte, amiért hozzájárult az amerikai igazságszolgáltatási rendszer jobb megértéséhez. Ma már nehezen hisszük, hogy e megkerülhetetlen alkotás a bemutató évében kereskedelmileg elhasalt, emiatt a film egyik szereplője és producere, Henry Fonda sosem kapta meg a gázsiját. A film aktualitása azóta sem kopott, 40 év után újra is forgatták olyan kiváló színészekkel, mint Jack Lemmon, vagy James Gandolfini, én mégis elsősorban az 1957-es változatot ajánlom. Ott van a kötelezők között!

Ez a 12 esküdt, mint 12 feddhetetlen férfi vonul vissza egy kis szobába, hogy a tanúvallomások és bizonyítékok ismeretében egy fiatal fiú életéről, vagy haláláról döntsenek. (Lumet-nél később másik szintén 12 ember „szolgáltat igazságot” a Gyilkosság az Orient Expresszen máig legjobb adaptációjában). A vád: előre megfontolt, szándékos emberölés, apagyilkosság. Az ítélet: villamosszék általi halál. Az ügy azonban csak akkor tekinthető lezártnak, ha mind a tizenketten azonos véleményre jutnak, vagyis 12 bűnös, vagy 12 nem bűnös szavazat esetén. Hatalmas felelősség nehezedik rájuk, ennek ellenére kezdetben félvállról veszik az egészet, de amilyen felületesen állnak az ügyhöz, végül olyan aprólékosan, darabjaira szedve minden lehetséges szemszögből vizsgálják meg azt.

A 8-as számú esküdt (Henry Fonda) az egyetlen, akinek kétségei vannak a fiú bűnösségét tekintve (vagy inkább a bizonyítékokat és az eljárást illetően), s némi zúgolódás után sikerül rábírnia a többieket, hogy legalább egyszer átbeszéljék az esetet. Az ügy megvitatása nagyon nehézkesen indul, mindenki sietne a dolgára, felesleges időpocsékolásnak tartják átbeszélni ezt a számukra oly nyilvánvaló gyilkosságot, ráadásul iszonyú kánikula tombol, a ventilátorok nem működnek, ingerküszöbük egyre alacsonyabb. Hogy haladjanak, megpróbálják meggyőzni a 8-as esküdtet a fiú bűnösségéről. Csakhogy ő nem a fiú ártatlanságában hisz, csupán kételyei támadtak afelől, hogy bűnös. De vajon akkor is ilyen felületesen járt volna el az ügyész, ha nem egy bevándorló ül a vádlottak padján?

Van, aki meginog, van, aki észérvekkel változtat álláspontot, vagy dacból kitart mellette és olyan is akad, aki a következő szavazáson csak azért voksol másként, mert így reméli, hogy még odaér a baseballmeccsre.
Összesen hatszor szavaznak a film során, amely mindig vádaskodásba, egymás sértegetésébe torkollik. Pont ezek a személyes konfliktusok és a dialógusok adják a film feszültségét. Aki nagyon figyel, az a papírok egymásra helyezésének sorrendjéből kikövetkeztetheti, hogy a második, titkos szavazáson melyik zsűritag változtatta meg szavazatát, mielőtt az kiderül. Az első szavazás tizenegy az egy ellen (talán a néző a tizenkettedik), innen kell eljutniuk a teljes egységhez.

A filmet három Oscarra jelölték (legjobb film, legjobb rendező, legjobb adaptált forgatókönyv), s bár egyik jelölést sem váltotta szoborra, a Tizenkét dühös ember máig az egyik legmegrázóbb erejű kamaradráma, erkölcsi bizonyítvány rólunk, emberekről.
Az előző kötelező film:


