A professzor és az őrült – kritika


sean penn mel gibsonA professzor és az őrült (The Professor and the Madman) rendező: Farhad Safinia forgatókönyv: John Boorman, Todd Komarnicki, Farhad Safinia szereplők: Mel Gibson, Sean Penn, Eddie Marsan, Natalie Dormer, Steve Coogan ír-francia-izlandi-amerikai-mexikói-belga-angol-hongkongi életrajzi dráma (2019) 124 perc

“Ne félj! Hol bölcsesség s erő együtt van,

ott semmi sem reménytelen nehéz!”

(John Milton: Elveszett paradicsom)

Mel Gibson volt már Hollywood legszexisebb színésze, a női szívek halálos fegyvere, szélsőséges nézetei miatt azonban egy időre sajnos kikerült a látóterünkből. Az ezredforduló után tőle addig szokatlan stílusban tért vissza, a média ezt úgy értelmezte: bekattant. Örülök, hogy egy ideje fajsúlyosabb tabukkal sarabolja a jó ízlésünket és nem az álomgyár dollárszagú ízlésének hajbókolva próbál mindenáron szem előtt maradni. Ezzel együtt szerintem köszöni, jól van. Amikor olvastam, hogy Sean Penn-nel készül filmet forgatni, sejtettem, hogy nagy mozi lesz.proffeszzorNála kiválóbb szövetségest aligha találhatott volna. Zsigeri tehetségének, rebellis személyiségének köszönhetően a legsúlyosabb karaktereket is képes eljátszani. Sean Penn azon kevés színészek egyike, aki nem prostituálta magát Hollywood kedvéért. Ez utóbbi mindkettőjükre igaz, szerintem már időszerű volt egy közös mozi.

Mel Gibson már bő húsz éve szemezett Simon Winchester regényének (Crowthorne sebésze) megfilmesítési jogaival, 1998-ban meg is vásárolta azokat (a rendezői posztra Luc Besson is pályázott). Gibson és a film rendezője Farhad Safinia-akivel már az Apocalyptoban is együtt skalpoltak- a tökéletességre törekedve nem elégedtek meg a dublini helyszínekkel, a hitelesség kedvéért Oxfordban is szerettek volna forgatni. A film jogi procedúrák árán készülhetett csak el. A Voltage Pictures ugyanis nem engedélyezte, hogy Oxfordban forgassanak. Gibsonék túllépve a tervezett költségvetést, az oxfordi jeleneteket a dublini Trinity College-ben vették fel, a projekt irányítását pedig Todd Komarnicki, a film forgatókönyvírója vette át. Gibson produkciós cége, az Icon Productions a vágószoba helyett  perre mentek a producerekkel, hogy megakadályozzák a film bemutatását. Sokáig kérdéses volt, hogy a 2016-ban elkészült filmet bemutatják-e valaha a mozik. A pert végül elvesztették, de Gibson később sem volt hajlandó reklámozni a filmet.

A történet az Oxfordi angol értelmező szótár (Oxford English Dictionary) születésének körülményeit dolgozza fel, de a készítők nem kifejezetten a lexikográfusok szubkultúráját célozták meg.
1857-ben brit filológusok maréknyi csapata, Richard Chevenix Trench (érsek, költő), Herbert Coleridge (ügyvéd) és Frederick Furnivall (matematikus) belevágtak, hogy megalkossák az angol nyelv legátfogóbb, legtökéletesebb, legprecízebb értelmező szótárát. A nyelv folyamatos fejlődése miatt azonban nem igazán boldogultak a gigantikus feladattal, s nagyon úgy tűnt, ha egyet előre léptek, kettőt rögtön hátra. A lehetetlennek tűnő vállalkozást végül 800 önkéntes toborzásával sikerült véghez vinniük. Ne felejtsük el, hogy a XIX. században járunk, az internet még fényévekre van, mindennek utána kellett olvasni és ez valóban rengeteg időt és energiát követelt.gibson cooganA szótár első szerkesztője, James Murray (Mel Gibson) professzor megszállottként dolgozott azon, hogy az angol nyelv összes létező szavát és annak értelmezését egy könyvbe szedve élete művét alkossa meg. Volt azonban a feladatnak egy másik megszállottja is, bizonyos William Chester Minor (Sean Penn), volt harctéri sebész, akinek elméje a polgárháború idején roppant meg, s azóta tudata külön utakon járt. Paranoiás képzetei végül egy gyilkosságba kergették, a bíróság pedig a broadmoore-i elmegyógyintézetbe. Itt csatlakozott Murray professzor önkéntes csapatához, s minden percét a szavak felkutatásának szentelte. Egy idézetkövetési rendszer kidolgozásával gyorsította fel a munkafolyamatokat, s közel 10000 szócikkel, idézettel és példamondattal segítette a társaság munkáját.sean pennHogy micsoda ereje van a szavaknak, azt leginkább Murray professzor családja sínylette meg, aki éjszakáit Milton, Swift és Dickens társaságában töltötte, Minort pedig a könyvei közt démonjai legalább egy időre békén hagyták. Még az őrök, különösen Mr.Muncie (Eddie Marsan) is valami megmagyarázhatatlan empátiával állták a sarat egy gyilkos rögeszméje és lelki üdve kedvéért.

Egy olyan században, ahol a papír alapú könyvek, szótárak egyre inkább funkciójukat vesztették, ahol már csak a szlengszótárunk bővül, szavak és kifejezések válnak ezzel divatjamúlttá, vagy tűnnek el végleg, nemes, bátor és megható tisztelgés egy ilyen alkotás. Felfoghatatlan, milyen emberfeletti munka rejlett egykor egy-egy kifejezés feltérképezése mögött. Bár vannak gyomorforgató jelenetek, Gibsonék ezeket most tényleg nem tolták túl.
A professzor és az őrült egy mélységgel és kárhozattal megtöltött film, Safinia finom stílusa, Sean Penn és Mel Gibson ihletett játéka, Bear McCreary csodálatos zenéje gondoskodik róla, hogy miután megnéztük, egy picit még üljön a lelkünkön.10 9

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Windjammers 2 – játékteszt
Következő cikk Profi széftörők elemzik ki az ismert filmekben, sorozatokban látható kasszafúrásokat