
Szorításban
A 40. életévét betöltő császárné és királyné a maga korában már öregnek számított, amit Marie Kreutzer különleges hangulatú filmjében egyszerre fogad el és egyszerre lázad ellene. Vagány, okos, vicces, életvidám, de legbelül mégis boldogtalan és magányos. A Fűző Cannes-ban mutatkozott be nagy sikerrel és bizony mi is szerettük, mert bár nem az általunk megismert Sissit mutatja be, mégis érdekes és szórakoztató módon nyúl a karakterhez. A luxemburgi Vicky Krieps emlékezetes alakítást nyújt, ráadásul több alkalommal magyarul szólal meg. 
A film cselekménye idején Erzsébet már negyvenéves, a birodalom területén ez már szép kornak számít egy nő esetében, innentől már csak a hanyatlás jön. Érzi ezt ő is, próbál minél fiatalosabbnak és csinosabbnak látszani, de Ferenc Józsefet erről mit sem vesz tudomást, csak az uralkodás és a férfias dolgok érdeklik, politika, az államügyek és az alattvalók ügyes-bajos dolgai stb. Oké, időnként megosztja vele az ágyát, de az idő nagy részében kerüli és/vagy uralkodik felette. 
A Fűző azt mutatja be, milyen lehetett ebben a korban nőnek lenni, mit jelentett megfelelni az elvárásoknak különösen úgy, hogy az ember történetesen egy birodalom uralkodójának a hitvese. A fűző egyben jelkép is. Lázadó szellem ide vagy oda, Erzsébet mégiscsak nőből van, ezért a fűzőt egyre szorosabbra állíttatja magán, hogy minél inkább megfeleljen a kor nőideáljának. A bécsi udvar, a miliő megfojtja, akárcsak a fűző, ami egyben kibúvót is jelent, hiszen bármikor ájulást tud színlelni, ha nem szeretne tovább maradni egy helyen. A fűző a legtöbbször hamis képet ad valakiről, nem a valóságot mutatja meg, hanem azt, amit látni szeretnénk. 
Marie Kreutzer úgy idéz meg egy kort és az uralkodói udvart, hogy közben minden, amit látunk és hallunk kortalan. Modern zenék, vicces és meghökkentő jelenetek, a helyszínek megválasztásakor pedig gondosan ügyelt arra, hogy a jelenlegi állapotukban lássuk azokat, felújítatlanul, elhanyagoltan, kopottan, de a pókhálók és repedezett, málladozó falak ellenére valahogy mégis büszkén, méltóságteljesen. A Fűző legfőbb erénye abban rejlik, hogy nem rombolja le a bennünk rejlő képet, Sissi imidzsét, hanem csak játszik vele és tovább gondolja azt, de okos, szerethető és tiszteletteljes módon. A karaktert használja fel és a nézővel együtt elviszi egy élvezetes utazásra, mely a valós személy jellemén és életén alapul.


