
Szakítópróba
A múlt század húszas éveiben nem messze az ír szárazföldtől egy néhány száz lelkes kis szigeten valaki egyszer csak úgy dönt, nem kér többet a legjobb barátjából. Az okokat vizsgálva az itt élők furcsa világa köszön ránk a vásznon az Erőszakik összeszokott, remek gárdája által elmesélve. Lassú sodródás, fájóan őszinte humor, csendes erőszak, nagyszerű színészi alakítások, ezt tudja A sziget szellemei.
Pádraic (Colin Farrell) és Colm (Brendan Gleeson) elválaszthatatlan barátok, akik minden szabadidejüket együtt töltik és abból jó sok van. Egy nap azonban Pádraic hiába kopogtat barátja házának ajtaján, hogy együtt menjenek a kocsmába, az nem nyit neki ajtót. Később mégis összefutnak az ivóban, ahol Colm azzal indokolja döntését, hogy már nem tart igényt a másik barátságára, ezért többet ne szóljon hozzá és amennyire csak lehet, kerülje őt. A végtelenül jámbor és jólelkű Pádraic értetlenül áll a döntés előtt és szeretne elfogadható magyarázatot kapni a miértre, ám Colm hajthatatlan és nem igazán akarja tovább csűrni-csavarni a dolgot. Mivel egykori barátja továbbra is a nyakára jár és nem ért a szép szóból, öncsonkítást kilátásba helyezve próbálja távoltartani magától.
Colm egy idősödő hegedűművész, aki egyszer csak megelégeli az üres fecsegést és a semmittevést, mert nem akar úgy távozni e Földről, hogy nem hozott létre semmi maradandót. Asszony nincs, gyerek nincs, csak egy kutyája van, ezért nekiáll komponálni, hogy műve révén fennmaradjon az emléke az utókor számára. Pádraic – akinek ugyancsak nincs sem feleség, sem gyerek az életében és testvérével, Siobhánnal (Kerry Condon) osztoznak a házon -, képtelen feldolgozni ezt az egészet és a maga egyszerű módján keresi a magyarázatot, tovább zaklatva ezzel a másikat, abban bízva, hogy Colm nem váltja be az ígéretét és nem tesz kárt magában. Egykori legjobb barátja fenyegető szavai egyszerre megrémítik és feldühítik őt. Bizonytalanságában csak a szép és művelt Siobhánra, Jennyre a törpecsacsira és a falu bolondjára, Dominicra számíthat, akinek ugyan nem megy túl jól a gondolkodás és az emberi kapcsolatok ápolása, valahogy mégis mindig mindenkinél élesebben látja a történéseket. 
Az egészben talán mégis az a legszomorúbb, hogy a naptár és a nem is olyan távol zajló ír polgárháború fegyverropogása és ágyúdörgése nélkül ez a történet bármikor játszódhatna, annyira elkerüli az itt élőket a történelem, a világ változása. A kizárólag egymásra számító és egymásnak élő emberek életében megvan a helye az örömnek, a bánatnak, a veszteségnek, a szórakozásnak, de időnként mégis dönthetnek úgy, hogy többet nem kérnek a másikból. A férfibarátság ezen a helyen a sírig tart, a sírig szól, ezért válik jelentőségteljessé, egyben végtelenül frusztrálóvá Calm hirtelen (valószínűleg lassan, a felszín alatt érlelődő) elhatározása. 
Martin McDonagh színházi drámaíró több részből álló történetének egyik darabját álmodta vászonra; a filmekkel csak ritkán jelentkező szakember mindig ráérez arra, hogy mi az, amit ki kell hoznia a színház világából és filmes eszköztárral kell elmesélnie, amihez az arra legalkalmasabb színészeket is megtalálja. Korábbi sikerei, valamint A sziget szellemei 8 Golden Globe (3-at megkapott)-, 10 BAFTA- és 9 Oscar-jelölése, illetve további elismerései arra engednek következtetni, hogy történeteire még akkor is folyamatosan van igény, ha azok igen távol állnak az életigenléstől.



