Dead Space – játékteszt


DeadSpace Keyart photo

Fejlesztő: Motive; Kiadó: Electronic Arts; Platform: PC, PlayStation 5, Xbox Series S/X

Itt is van az idei első AAA dobás gaming fronton, vajon megérte várni a Dead Space 2023-as újragondolására?

Életem egyik meghatározó filmes élménye volt az 1997-es Halálhajó (Event Horizon) című horror klasszikus, bizonyos jelenetei a mai napig kísértenek, de emellett meg is alapozta vonzalmamat a téma iránt, így igyekezetem is kellően elmerülni benne eddigi pályafutásom során. Természetesen ez az élmény a videójátékos ízlésemet is formálta, így amikor a Dead Space-szel találkoztam, a korai Xbox 360-as időkben, azonnal szárba szökött a szerelem és noha az emlékek sokat szépülnek az idővel, azért azt leszögezhetjük, hogy 2008-ban valóban mérföldkő volt az amit a Glen Schofield által vezetett EA Redwood Shores (későbbi nevén Visceral) alkotott. 

DS1

A remake hullám ezt a címet sem kerülhette el és mivel Schofield, akinek a nevével már összeforrt a franchise, a Striking Distance-nél dolgozik így jobb híján ők elkészítették 2022 végén az “szellemi örököst” The Callisto Protocol címmel, míg a jogtulajdonos EA és a Motive fekhetett neki az eredeti Dead Space remake-nek. Szomorú 10 év áll mögöttünk, ugyanis azóta leledzik tetszhalott állapotban a széria, így nem kizárt, hogy az EA igényfelmérést tart a remake-kel és ha megfelelően fogy akár kaphatunk végre egy új epizódot is. Előre leszögezném, hogy a tesztidőszak előtt újra elővettem az eredetit és azt is végigtoltam, így felfrissített ismeretekkel ugorhattam a rettegésbe és az összehasonlításba.

DS2

Aki esetleg nem ismerné a történetet egy Isaac Clarke névre hallgató mérnök bőrében indulnuk mentőakcióra az Aegis VII körül keringő, USG Ishimura bolygótörő hajóra. A monstrummal egy rutin művelet során megszakadt minden kapcsolat és a vállalat minket és néhány társunkat küldi hibafeltárásra és elhárításra, azonban a hajóra lépve gyorsan szembesülünk a rideg valósággal és hamar rájövünk, hogy itt bizony komolyabb problémák vannak a háttérben. Az Ishimurát megtámadta valami és pillanatok alatt világossá válik, hogy a személyzetből csinál amorf lényeket, amelyeknek egyetlen gyenge pontja, ha végtagjaiktól módszeresen megszabadítjuk őket. A remake-ben is, ugyanúgy mint az eredeti Dead Space-ben, egy kisebb bányászati eszközökből álló arzenál lesz a segítségünkre, tekintve, hogy a bolygó törés a bányászat modern megfelelője. 

DS3

A történet bizonyos helyein felfedezhetünk módosítást, de ezek inkább kozmetikai beavatkozások, nem befolyásolják a végkimenetelt, de többnyire még a karakterek által bejárt utat sem, persze akad kivétel. Viszont ötletesen beemelésre került néhány mellékszál, ami tovább mélyíti a cselekményt és olyan dolgokat árul el a játékosnak, amit eddig vagy egyáltalán nem vagy csak nagyon homályosan tudtunk. Helyet kaptak új mellékszereplők és meglévők is kerültek jobban kidolgozásra, valamint főhősünk sem néma már, szöveget és kissé átdolgozott fizimiskát is kapott, hogy jobban passzoljon a hangját kölcsönző szinkronszínész ábrázatához. Véleményem szerint sokat javít az élményen, a Dead Space filmszerűségén, hogy Isaac végre kommunikál a szembejövő, vele interkacióba lépő karakterekkel, de szerencsére nem vitték túlzásba, így továbbra sem egy szószátyár főszereplő. Megmondom őszintén ettől féltem legjobban, de kellemes egyensúlyt találtak a fejlesztés során. Természetesen van néhány játékelem is ami cserére került és a fegyverek, ruhánk fejlesztésében is van egy kis csavar, és megmondom őszintén szerettem az eredetit mechanikákat, de ez a modernebb megközelítés jól áll a játéknak.

DS4

A sokak által leginkább várt újítás a grafika terén történt, aminek meghajtásáért a Frostbite motor felel és tényleg varázslatos lett, de annyira, hogy vacilláltam a performance mód ki- és bekapcsolása között, pedig ez nálam nagy szó, általában a folyamatosságot részesítem előnyben. Mondjuk ki kerek perec a Dead Space tényleg brutálisan jól néz ki és nem csak a felhúzott felbontás és az újraalkotott textúrák miatt, hanem az egész sokkal életszerűbb lett. Hiába vagyunk többnyire végig ugyanazon a klausztrofób helyszínen és jött az eredeti játék az elmosódott barna/szürke színpaletta korából, a remake-ben a színek mélysége páratlanul jó lett, a sötétség valóban sötét, a fények pedig olyan elegyet alkotnak a füsttel és a gőzzel ami igazán szemet gyönyörködtető. Audió vonalon is teljesen újrakeverték a dolgokat, ami szerintem nem lett olyan ütős mint az eredetiben, de azért így sincs ok a panaszra, pazarul hozzák ránk a frászt továbbra is.

Összességében azt kell mondjam a Dead Space 2023-as visszatérése remek lett minden aspektusában, bátran fel lehet tenni a polcra a Resident Evil 2-3 remake-ek mellé, na nem a változtatás mértéke miatt, de a kitűnő munka példájaként mindenképpen, ugyanis a Motive-nál dolgozók remekül nyúltak hozzá az eredeti alapanyaghoz, tartották meg annak kötelező elemeit és cserélték le azt amit le kellett és varázsoltak belőle egy mai modern játékot, le kalappal. Fontos viszont megjegyezni, hogy az első kb.10-12 órás végigjátszás után feloldható a New Game Plus, melynek teljesítése után egy eddig sosem látott alternatív befejezés is előhívható. Egy szó, mint száz, tényleg jó szívvel ajánlom bárkinek a Dead Space 2023-as változatát.

85

 

 

Legutóbb ezt teszteltük:

Rhythm Sprout – játékteszt

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Rhythm Sprout – játékteszt
Következő cikk Trenches – játékteszt