Oscar kisokos 2023: a végső esélyek 136 díjazás alapján


oscar 2023 2Elérkezett a 2022/23-as díjszezon a fináléjához. A szakmai átadók után se lett néhol tisztázottabb, ki a pontos befutó az Oscaron, ráadásul az egyik forgatókönyvi segítség átcsúszott március végére, de amit most tudni lehet, az benne van a cikkben.

TV közvetítés helyett végül az ABC kötődés és a kinti Hulu stream miatt mi a Disney+-ra örökültünk egy eredeti nyelven futó, de legalább hivatalos nézési lehetőséget az Oscarra, így nem kell kétes linkeket vadásznunk innen-onnan. Fontos viszont, hogy a szokottnál 1 órával korábban lesz minden, így a 0:30-as bevonulás (most nem vörös szőnyegen) 23:30-as, a 02:00-es kezdés pedig valójában 01:00-es, tehát nem a jól berögzült időpontok jönnek. Ennek oka, hogy arrafelé épp most állítottak órát, így 9 helyett csak 8 a különbség ideiglenesen Budapest és Los Angeles között. Nehogy aztán lecsússzon valaki valamiről!

Oscar kisokos 2023: a szezon állása a szakmai díjak előtt

Az előző latolgató cikk még kitért mindenre, arra épülve ezúttal csak a jelöltek lesznek fókuszban, itt-ott a legnagyobb hiányzókkal arányosítva az összképet, továbbá ha az elmúlt pár hétben nyert néhány a szezonban új, de amúgy ismert arc, akkor ők sem fognak hiányozni említésszinten. A szakmai díjazottak sem ússzák meg ezt, akár ott vannak az Oscaron, akár nem. A szokásokhoz híven a végén a szezontáblázatot is megtaláljátok. Mindössze két kategóriában nem lehet érdemben jósolni, a rövidfilmeknél és a hasonló hosszúságú dokuknál, a rövidanimációk viszont kaptak némi extrát. Lássuk hát!

Oscar kisokos 2023: számtalan érdekesség a jelöltekről

Animációs rövidfilm

Általában az Annie-díj nyertese, mint az egyetlen Oscar szavazókkal közös csoport elismerése szokott lenni „A” meghatározó esélyes. Ám a BAFTA után már látszott, hogy itt akár társaságot kaphat az Annie győztes és végül így lett. A legfőbb Annie a 14 perces portugál Ice Merchants-hoz vándorolt, ám a britek a hazai 34 perces A kisfiú, a vakond, a róka és a lónak ítélték a díjat. Mivel ez rendesen premierezett a BBC-n, az Annie a TV-s kategóriákba sorolta (hiába van fönt az Apple TV+-on és futott ellengendőt mozikban), így nem volt közvetlen riválisa a Cannes-ban debütált másik esélyesnek. Épp ezért utóbbi is hozta a maga Annie kategóriáját, sőt, további 3 technikait, ami az Ice Merchants-ról nem mondható el, bár az 1/1 jelölés/díjjal 100%-osan távozott, míg a Kisfiú… „csak” 4/7-tel… ami így is az est 2. legsikeresebbévé tette a Pinokkió után. Szóval talán ezért ez a befutó.

Vizuális effektusok

Az est egyik legsimább kategóriáját hamar letudjuk: az Avatar: A víz útja mind az 5 nagy szakmai díjat behúzta, összesen 34 sikerében ott a Choice és a BAFTA, ezeken felül további 10 technikai különdíjat gyűjtött mocapért, 3D-ért és hasonló cuccokért, 6-ot a szakmától, ahol még pluszban a praktikus effektekért is megkapta a legnagyobb elismerést, rekordot döntve „hazai pályán”. Az itt Oscarra nem jelölt Minden, mindenhol, mindenkor 3-mal jutott a legközelebb, a maradék 2 szakszervezeti díjat pedig szintén nem nomináltak kapták (A tizenhármak – Avatar mentes mezőnyben, Doctor Strange 2 – meglepően a 3D-seknél). A Top Gun és a Fekete Párduc folytatásai, valamint a Nyugaton a helyzet változatlan 1-1 ilyen babért arattak, a Batman ennyit se. A szezonban még az Elvis és az Ők is előkerültek, és ha mindent összeadunk (dokuk különdíjaival együtt) akkor az Avatar 34-12-re verte meg a 10 másik győztest és 34-3-ra Oscar-jelölt társait.

Avatar: A víz útja – kritika

Díszlet és látványtervezés

Látszólag sok szakmai díjazást látni itt, mivel a díszlettervezők és a berendezők külön adják át sajátjaikat, hiába vannak az Oscaron együtt. Ezt legkésőbb Sipos Zsuzsival tanultuk meg tavaly, picit a hangmérnökök és a hangvágók esete, csak itt sose volt kettészedve az Oscar. A két szervezet 3 felé csoportosítja magát, a Minden… (sci-fi/fantasy) az egyetlen, ami duplázott (de nincs az Oscaron), a történelmik a Babylonnál és az Elvisnél (dekor), míg a kortársak a Tárnál, a Top Gun: Mavericknél (döntetlen) és az Üveghagymánál (dekor) landoltak, de közülük senki nem megy Oscarért. A Babylon a Choice+BAFTA párossal együtt 21-ig jutott összesen, hozzá legközelebb 9-cel a Minden… van, de az nem játszik ugye, majd jön a szakmánál nem diadalmaskodó Avatar (5), már Oscar-jelöltként. Ám mivel az kevésbé valós díszleteiről híres így igazából az Elvis (4) követi a Babylont, jó nagy lemaradásban. A 190 perces Hollywood eposz főképp csak anyagi buktája miatt aggódhat, amúgy nem igazán. Végső vetélytársait 21-10-re verte, hisz Fabelmanéknál 1, a Nyugaton…-nál 0 ilyen siker található. A szezon hajrájában kaptak a Pinokkió stop motion makettjei egy 2. kiemelést és feliratkozott 2 igen nagy szezonmellőzött is a listára (A jövő bűnei, Az északi).

Babylon – kritika

Jelmezek

A ruhaköltemények között kialakult végső top5 lefedi az Oscar résztvevőit, ismert új cím se került be az elmúlt hetekben, kivéve az Üveghagyma (kortárs) szakmai sikerét, ami így 6. összetettben. Mrs. Harris nyugodtan maradhat Párizsban (vagyis az azt játszó Budapesten), az indirekt magyar érdekeltség a legkisebb esélyű (2 díj), a Babylon viszont lendületében 1-ről 4-re ugrott, de mégse lett dobogós, mivel döntetlenjüket a Minden… felé dönti a szakmai (sci-fi/fantasy) siker. És ez a siker, amit némileg váratlanul (no nem a film körüli hype-ot tekintve) elhappolt a Fekete Párduc 2. elől. Ez pedig összességében az Elvisnek kedvezett, hiába van kevesebb össztermése. A cicus 15-tel vezeti a matekot (köztük a Choice-szal), de égetően hiányzik neki a szakszervezeti +, ami viszont a 12-nél tartó Elvisnél ott van (történelmi) a BAFTÁ-val együtt. A Minden… csupán 4-ig jutott, ezért az már meglepetés volna, de tény, talán ő döntötte el a versenyt. Bár az Elvis felé lejtünk, azért a Párduc se lenne meglepő.

Fekete Párduc 2. – kritika

Smink/maszk/haj

A szakmát és az Oscart itt is lefedi a top6, az előző cikkhez képest új ismert beszálló azonban 2 is akad (A jövő bűnei és X). Itt 5 „házi” siker van, a történelmi smink és a történelmi haj kombó az Elvis-nél kötött ki, míg a kortárs smink a Minden…-nél, a kortárs haj pedig a Fekete Párduc 2.-nél. Az említett top6 hátsó fele sorban 3-2-1-gyel áll Minden… (ez a kakukktojás nem Oscar mezőnyös itt), Párduc, Nyugaton… sorrendben. A szakma nagy vesztese a Batman lett, így Colin Farrell Pingvinje már csak nevető 3. lehet, mert bár Brendan Fraser Bálnája is 6 elismerést kapott, köztük van a legnagyobb szakmai, a korszakokra nem bontott egységes maszkkategória. Ez volt szükséges az életben tartáshoz, hisz az Elvis 8 diadalából 4 kiemelt: a 2 szakmáson kívül a Choice és a BAFTA is Tom Hanks fatsuitját emelte ki (meg az Arany Málna is megemlítette, de az nem számol ide). Bár már nem háromesélyes a dolog, igazság szerint 2 egyenértékű éllovasunk van. Érzelmi alapon picit talán Fraser az egyenlőbb.

Elvis – kritika

Hang

A hangok mezőnye általában a szezon utolsó harmadában pörög föl, itt látszik a legnagyobb „fejlődés” az előző cikkhez képest. Már akkor lehetett érezni egy Top Gun befutást, mára ez egyértelművé vált. A 4 szakmaiból a felét megkapta (hangvágás, hangeffektek), összesen pedig 18-ra emelte győzelmeinek számát. Az idetévedt dokuval együtt a szezon további 11 sikerrel zárt címe összesen 20-szor aratott diadalt, de az Oscar-jelöltekkel összevetve 18-8 az állás. A Maverickhez legközelebb az Elvis és a Nem értek 4-4-gyel, előbbinél a zenekeverés szakmai díja, utóbbinál még a nomináció se. A dobogóról lecsúszva áll a Nyugaton…, az egyetlen, ami okozhat némi zavart a BAFTÁ-val a zsebében (össz. 3 díjas). Az Oscarért indulók közül a Batman 1, az Avatar 0 sikert könyvelt, a dialógkeverés szakmai díja pedig a mezőnyön kívülre került (A sziget szellemeihez). Duplázó a szezonban még a Tár és legutóbbi randink óta beköszönt ide a Szöszi is.

Top Gun: Maverick – kritika

Zene

Cseréljük meg picit az előző cikk dramaturgiáját és az érdekességekhez hasonlóan kössük össze a füleinkre ható triót. Itt van a legtöbb szakmai díj, mind forrásban, mind darabszámban a műfaji bontások miatt így sok a történés erre. Nagy volt a csillaghullás is: Justin Hurwitz és a Babylon rivális nélkül maradt az élen, miután a jelenlegi összetett 2.-9. helyeken lévő egyik zene sincs az Oscaron. Hurwitz dallami 21-ig jutottak, a 4 jelölttárs pedig összesen 7-ig, ami sokkal jobb arány számukra, mint előzőleg. A Babylont több tényező gyengíti: hiába a kiemelkedő 21, nincs benne szakmai (semmi!), „csak” a Globe és a teljes dominanciát se lehet rásütni, mivel legfőbb riválisai sokat loptak tőle az Oscar-mezőnyön kívülről, kvázi nem hagyva nagyon meglógni. És persze ott van az, hogy a Babylon anyagi és kritikai bukta az USÁ-ban. A mögötte jövő 3 muzsika között 5 szakmai díj oszlik meg, mégsincsenek jelölve, az Oscar ötösből pedig 4-nél van 1-1 kiemeltebb siker…

Nagy a szórás, szóval csak nyersen Hurwitz mögött a nagyok, akik nem jelöltek: Giacchino – Batman (össz 16, 1 szakmai), Desplat – Pinokkió (11, 2 szaki), Abels – Nem (5, 2 szaki), Guðnadóttir – Tár (4, Choice) és Women Talking (3). 3-nál állt meg az RRR és az is, az Avatar pedig 2+1-gyel, amiből 1 szaki, a +1 pedig egy adott tétel miatti szintén szakmai. Ezen a ponton értünk el más jelöltekhez, a Son Lux (Minden…) és Williams (Fabelman) 2-2 sikeréből 1-1 szaki, ez még a nominációt nem kapó Blanchardról (The Woman King) is elmondható. Szakma nélküli duplázással áll Burwell (A sziget szellemei) és Elfman (Doctor Strange 2), de utóbbi rég kiesett. A BAFTÁ-val feliratkozott Bertelmann (Nyugaton…) is a győzelmi listára, de semmi mással, 1-1 szakit pedig az Üveghagyma és az Élj! is kapott, valamint további 9 film lett rajtuk kívül sikeres az évben. A jelölések kihirdetésekkor még 3 cím muzsikája sikertelen volt és bár John bácsit már csak tiszteletből is díjazhatták, a Son Lux játékossága (a Minden… elképesztő lendületével párosulva) és a Nyugaton… fülbemászóan nyomasztó főtémája beleköphet Hurwitz 100%-os nyerési arányába. Még azért a Babylon a főesélyes, csak nagy számai ellenére közel se tuti tipp. Sajnos!

RRR – kritika

Betétdal

A helyzet itt már sokkal letisztultabb. A top6 megint lefedi az Oscar idei slágereit, amiből sejthetően az RRR és a „Naatu Nattu” fog szólni a legnagyobbat, már csak azért is, mert élőben előadják a gálán a tömegeket megőrjítő táncdalt – üröm az örömben, hogy az egyik színész helyére egy ott ismert popsztár ugrik be a tervek szerint. A Naatu ugyan a szakmánál nem nyert, de 17 helyen (köztük Globe és Choice) igen és egyszerűen felfogatatlan a hatása, amit produkál. Lady Gaga a Top Gunnal 8-ig szállt, de az Oscaron nem adja elő – nagyban forgatja a Joker 2-t. Rihannával előzgették egymást oda-vissza, a Fekete Párduc végi zene már szakmaival (összesen pedig 7-tel) várja az estét. A Diane Warren – Sofia Carson duó az „Applause”-zal (Tell It Like a Woman) és a Pinokkió „Ciao Papá”-ja is 3-3 győzelmet vitt el, amiknek kétharmada szakmai, csak épp a bábanimáció nem jelölt, Warren meg nem győztes alkat (na meg kapott életműdíjat ősszel). A fabábút a Son Lux ütötte ki, ám a Minden… betétdala, a „This is Life” azóta 0-ról duplázó lett, köztük 1 szakmaival. Az Elvis és a Weird Al életrajzok mellé még megérkezett az LCD Soundsystem is a győztesek közé a szezon utolsó hetében, a „New Body Rhumba” végefőcímdal pedig ezzel vált a Fehér zaj egyetlen szezonbéli sikerévé.

Vágás

Minden a papírforma szerint haladt a szezon utolsó részében a vágóknál. Két nomináltunk továbbra is nullán (A sziget szellemei, Tár), nem jött új beszálló, az Elvis pedig nem lépett 1-ről a 2-re és a 3 mellőzöttből 2 is vágott még magának 1-1 szeletet (Volt egyszer egy nyár, The Woman King). Eddie Hamilton és a Top Gun 800 órányi repkedős nyerséből varázsolt moziélmény kapta az egyik (dráma) szakmai díjat, míg Paul Rogers és a Minden… a másikat (vígjáték). Hamilton összességében így is csak 7x repült a többiek fölé, míg az idei slágerfilm a Choice-szal és a BAFTÁ-val kiegészítve 39x, ami elég komoly dominancia, de még az alkotást nem kedvelők szerint is talán ez lenne az egyik legmegérdemeltebb aranyszobra – csak tényleg szerencsétlen, hogy a Maverick ellen. 39-20 a mezőny másik 9 győzteséhez (köztük 3 dokuval) és 39-8 a többi jelölthez képest. No meg ne feledjük: a vágás és a legjobb film meglepően sokszor stimmelt egymással az utóbbi éveket leszámítva…

Operatőr

A legsokkolóbb hiányzók innen és a nemzetközi kategóriából származtak mikor bejelentették a mezőnyt. Ilyen sokszor okozott a szezon hátra lévő részére olyan tendenciákat, amikor az addigi éllovas mondhatni kifúj és bár elől marad a matekkal, mégis alig kap utána valamit. Most nem így történt: a Choice-szal együtt Claudio Miranda fedélzeti kameráinak dicsőítése a Top Gunból 40-ig emelkedtek. A különdíjakat és a dokukat nem számolva a másik 23(!) cím kapott 42-t, ebből 12 a szintén Oscar mellőzött dobogósoké (Nem 7, A titokzatos nő 5). Újonnan érkező ismert névvel nem bővült a paletta. A digitális fényképezés szakmai sikerét az Avatar vitte (nyilván), az Oscar-jelöltek közül pedig Roger Deakins üres kézzel várja az eseményeket, nem kapott John Williams féle törődést. A kihullások után a Tár tart legelőrébb (3 díjával összetett 4.), de nem szól győzelme mellett érv. Az James Friend (Nyugaton a helyzet változatlan) és Mandy Walker (Elvis) között dől el és teljesen nyitott kérdésként lebeg előttünk helyzetük. Friendnek jól jött, hogy része lett a BAFTA tarolásnak és mind a brit, mind az amcsi segédoperatőri szakma méltatta a filmet… viszont a legfontosabb szervezeti siker Walkeré lett és a segédeket kivéve a képből 2-2-re állnak egymással. Darius Khnodji nem érte utol őket a Bardóval (maradt 1-nél), így pedig kikövetkeztethető: a Top Gun 40-8-ra, vagy a segédoperatőrökkel együtt 40-10-re verte kívülállóként az Oscar ötöst.

Dokumentumfilm

A dokuk a szokottnál lutribbak, mert talán itt jelent a legkevesebbet az egész szezon folyamata és sokkal inkább lehet a pillanatnyi állapot a kulcs, hiába van közbeszéden valami hónapokig (a CODA tavaly hasonló volt). Szájról-szájra terjedésben a legszorgalmasabb az All the Beauty and the Bloodshed (26 díj), amit mostanra egész szépen megközelített a Fire of Love (A szerelem tüze) 20 elsőséggel. A Choice-ot a Jó éjt, Oppy! nyerte, meg azon kívül még egy tucatot, viszont nincs a jelöltek között. A Minden, ami lélegzik (5) és a Navalnij (3) alacsony gyűjteményük ellenére talán esélyesebbek a fentieknél, hisz előbbinél 2 szakmai, utóbbinál a nagyobb szakmai és a BAFTA is ott van. De itt talán nem bír akkora szorzóval egyik kiemelt korai elismerés se, szóval igazából csak nyeretlen A House Made of Splitert lehet kizárni. Egyébként 31 doku között oszlott el a szezon, ezeken felül további 2 kapott zenei díjat, 1 operatőri csapatosat, 6 külön, vagy egyéb technikait és 4 a többi nagy átadón jelölést. A Mindörökké Jackass a szezon utolsó részében is felbukkant, de újként felkerült 1-1 sikerrel a listára az Ennio Morriconéról és egy Tony Hawkól szóló darab is.

A szerelem tüze – kritika

Animációsfilm

A dokukhoz képest jóval letisztultabb képet festenek az animációk. Megsemmisítő a Pinokkió fölénye, 55 díja között ott a 4 nagy szakmai, a Globe, a Choice és a BAFTA. Az 55-höz mérve a maradék 8 alkotásnak együtt 36 a plafon, a jelölttársaké pedig 28. Ebből 21 a Marcel the Shell…, amely elvitte azt a szakmai sikert, ahol a Pinokkió nem indulhatott. A Pirula panda maradt a korábbi 5 díjas dobogós helyén, de örvendetes, hogy a hajrában Csizmás csak kapott némi szeretetet és el is happolt 2 eseményt (meg 3 technikai szakmait és 2 szinkron kiemelést) a többiek elől. A másik Netflix nominált (A tengeri fenevad) maradt 0-ával, de az előző cikkben emlegetett hiányzók közül az Apollo 10,5 legalább megcsípet 2 különdíjat, a Rosszfiúk pedig 1 technikai kategóriát az Annie-n, a Lightyear szinkront, a Fura világ semmit.

Guillermo del Toro: Pinokkió – kritika

Nemzetközi film

Miután az RRR nem lett nevezve, Claudio Mirandához fogható sokk volt, hogy az így egyeduralkodó másik slágerfilm is kikerült az Oscar-versenyből. Továbbra is a 2 ázsiai gigász van nagyon elől, már nem döntetlenben: RRR 28-26 A titokzatos nő, előbbinél még befigyel a Choice és 1 legjobb film is. Ez 54 győzelmet jelent kombinálva, a maradék 15 alkotás 39-et ad ki összeadva. Nagyobb új nincs köztük, talán az Independent Spiriten befutó Joyland az egyetlen említésre méltó történés még. A Bardo duplázta eredményét (így 2-n áll), a Saint Omer 4-re bővítette azt, míg a nominált bagázs 22-t szerzett 10-4-3-3-2 felosztással. Kelet kihullásával a terep és a 10 (bennük a BAFTA) a Nyugaton a helyzet változatlané, szóval adja magát, pláne mert a briteknél a legjobb filmet is kiérdemelte. Az nem kapott új erőt, maradt 4-nél, szóval a német katonákat továbbra is csak az Argentína, 1985 szorongathatja meg, ami a Globe-ja óta azért elindult az utóbbi hetekben… de csupán 3-ig jutott. A spanyolajkúak ezzel átugrották az ír A csendes lányt (3) és a belga Közelt (2), amik szintén helyet cseréltek egymással az előző latolgatás óta eltelt időben, de nagy babért nem loptak.

Nyugaton a helyzet változatlan – kritika

Adaptált forgatókönyv

Az adaptációkat legutóbb úgy hagytuk ott, hogy némi jóindulattal volt elég szoros, azonban mostanra már a jóindulat se elég Rian Johnsonnak és az Üveghagymának. Miután a szakma jelöltjei az Oscar után jöttek csak ki, érezhettük, hogy van némi csúszás a rendszerükben, így a megszokott 3 forgatókönyv fókuszált átadóból csak 2 ment le, de azokról nem távozott üres kézzel Sarah Polley és a Women Talking. Összesen 27x lett övé az elismerés, ebben a 2 szakmain kívül a Choice is szerepel. Az előző cikkben tárgyalt jóindulattal együtt is csak +2 diadal jött az utóbbi hónapban az Üveghagymának, így megragadt 17-nél és kb. olyan „végülis benne lehet a pakliban” esélyekkel indul, mint a BAFTÁ-t elhozó Nyugaton…, amely azzal együtt is csak 3-nál tart dobogósként. A Nobel-díjas Kazuo Ishiguro (Élj!) és a Top Gun nem változtattak számaikon (2 és 0), ami azt eredményezi, hogy a Women Talking 27-22-re múlta felül ellenfeleit az Oscarig. Az animációs nagyágyúk 1-1 babért elhoztak még a hajrában (így Pinokkió 3, Marcel 2 díjjal zárt), míg a képregényes „alág” Párduc 2-1 Batman aránnyal végezte az adaptációk hátsó régióiban. Túl eredeti lett tehát ide Benoit Blanc és túl fontos film a nőknek a Women Talking, hogy szoros maradjon versenységük.

Viccesen őszintén az idei Oscar-jelölt filmekről

Eredeti forgatókönyv

Az itthon alig nézett Till egyszeri beszállását kivéve semmi váratlan nem történt az eredeti szkriptek elképesztően nyitott párharcában. Továbbra is a top5 adja ki a jelölteket, de igazából a 4.-10. döntetlennel áll, csak a nomináció teszi előrébb a 4.-5.-eket (A Fabelman család, A szomorúság háromszöge). Todd Field stabilan a dobogón 8-cal – mind itt, mind rendezőként szerzett 1-1-et a héten – és az élen meg…most épp nincs döntetlen. Február végén elbillent a lendület Martin McDonagh (A sziget szellemei) irányába, a BAFTA pedig kötelező volt neki (a Globe után), ám lehetett tudni, hogy mivel nem tagja az írói szakszervezetnek, így ott nem lesz jelenése. A Daniel duó aztán szépen rá is kapcsolt ledolgozni a hátrányt, ők is kötelezően hozták kiemelt lehetőségüket (a szakmait), majd átvették a vezetést is – a Minden, mindenhol, mindenkor épp 37-36-ra áll brit riválisával szemben. Ez megtippelhetetlen maradt, mert mindkét film mellett 2-2 fontos siker van (a Minden…-nél a Choice a másik) és azok is a lehetőségekhez mérten a leginkább kiegyenlítetten elosztva. A potenciális tarolás beránthatja a kategóriát, de McDonagh alkotása könnyen lehet, hogy csak itt lesz kihúzható, ha a színészi jelöléseit bukná és díjazni azért ildomos volna valahol. Izgalmas lesz, az biztos!

A sziget szellemei – kritika

Férfi mellékszereplő

A szezon legkomolyabb úthengere volt már múltkor is ez, de arányaiban és számaiban az elmúlt 9 év összes táblázatmatekom egyik legdurvábbja mindaz, amit Ke Huy Quan (Minden, mindenhol, mindenkor) bemutat idén. 68 fődíjat és 2 különdíjat kapott szerepéért, bennük a Globe, a Choice és persze a szakma is: a SAG-nál és az Independent Spiriten soha nem látott fölényt mutatott be a film. Ezek amúgy idén mentek a YouTube-on bevezetőképp, hogy jövőre már streamingre kerüljenek (a SAG a Netflix-re) és látva a Disney+-os Oscart meg a jövőre vasárnapra visszahelyezett Golden Globe Peacock/Sky Showtime lehetőségét, a streamingharc a díjszezonra nézve is elindult a gálák közvetítéseiért. Van idő ilyeneken elmerengeni, mert Quan győzelmein kívül még 22 oszlott el (9 felé) a szezonban, ebből a többi jelölt között 15. Brendan Gleeson 7-ig, Barry Keoghan BAFTÁ-val együtt 4-ig, Bryan Tyree Henry 3-ig lépkedett, Judd Hirsch pedig megragadt a nominálása után gyorsan összeszedett 1-nél. Semmiből jött új beszálló lett Tenoch Huerta a Fekete Párduc 2.-ből, mexikóiként az egyik legnagyobb és legkomolyabban vehető, feketéket méltató eseményen.

Minden, mindenhol, mindenkor – kritika

Női mellékszereplő

Hiányzókkal teli, egyoldalúból kétirányúvá váló kategóriaként hagytuk itt a mellékszereplő lányokat pár hete, ebből mára minimum háromesélyes, de picit akár 4(!)-es lett. Mellőzésük után a kihagyottak (az eleinte esélyes Monáé, Palmer, De Leon, Mulligan és a Women Talking) már nem igen arattak plusz diadalokat, de feliratkoztak új arcok, mint Kristen Stewart (A jövő bűnei) és Clairie Foy (Women Talking), aki filmjéből a 3. színésznőként lett része a győzteslistáknak – az alkotás 5 díjat kapott triójától 2-2-1 felállásban. A jelöltek közül Hong Chau szállt ki teljesen a versenyből, ám ami elől van, az csodálatosra alakult. Kerry Condon (A sziget szellemei) nyerte a matekot, mint ahogy vezette is az előzőleg, 27-jében a kötelezően elhozott BAFTA is ott van, amivel elkezdett Olivia Coleman útjára lépni. A kérdés az volt, hogy ő, vagy a Globe-Choice után az USÁ-ban lendületben lévő Angela Bassett (Fekete Párduc 2.) kapja-e a szakmai sikert, ami eldöntheti a versenyt. Hát, nem döntötte. Azt ugyanis Jamie Lee Curtis lopta, növelve a Minden, mindenhol, mindenkor bitang erejét.

A legjobb film kategória jelöltjei Oscar szobrokként megjelenítve

A 10 díjas Bassetthez képest JLC csak 7-nél tart, mindkettő inkább életművi szobor lenne, ám utóbbi ellen szólt a megosztott jelölés Stephanie Hsu-val. De csak szólt, ugyanis az elmúlt hetekben Hsunál landolt a legtöbb elismerés és aktuális lendületével megakasztotta Condont ráadásul 15 fődíjjal meg 11 felfedezésivel összetett 2., ami összeadva már majdnem annyi, mint Kerry 27-je. Ez a hév bizony segíthet Curtis-nek felülkerekedni a többieken, mert ha a szavazók ezt is a Minden…-nek adnák, akkor a voksok inkább mennek majd Jamie-re, mint Stephanie-re. Vagy nem és bukják mindketten? A legjobb, hogyha így van, akkor is teljesen kétesélyes a helyzet, mivel a szakmai siker kikerül a képletből Condon és Bassett közül.

Női főszereplő

A színésznők nyertesei közé csak felért Viola Davis a The Woman Kinggel, így a Women Talking után ez is kitermelt több női díjazottat. A másik új érdekes beszálló Mia Goth (Pearl), miközben a jelöltek közül Michelle Williams és Andrea Riseborough továbbra se mozdultak nyeretlenségükből. Helyettük a top5-öt a Danielle Deadwyler 6 díjjal (3.) és az ausztráloknál nagyot menő Leah Purcell 3 díjjal (5.) teszi teljessé, Ana De Armasszal ellentétben ők tehát részesültek még sikerekben az elmúlt hónapban. Az élen természetesen maradt a 2 óriás, Cate Blanchett (Tár) pedig kevesebb babérja ellenére kezdett elég biztos befutóvá válni a Globe-Choice-BAFTA trióval, 29-ig menetelt, mígnem jött a szakma és egycsapásra újra kinyílt a virág. A Minden, mindenhol, mindenkor tarolásából Michelle Yeoh is kivette részét, eleve szorgosan menetelt 50-ig, de Globe-ja nem jelentett előnyt Cate-tel szemben. A SAG már talán, de legalábbis kiegyenlíti a BAFTÁ-t és ezzel a kategóriát. Közel egyforma esélyekkel érkeznek, mit akar vajon az Akadémia? Yeoh-t megkoronázni némileg karrierjéért, vagy Meryl Streep és Frances McDormand után a 3. élő triplázóvá tenni Blanchetet?

Tár – kritika

Férfi főszereplő

Itt is bővültünk várt névvel a győztesek között, Will Smith-szel az Emancipációért, Goth „megfelelője” meg az egyből duplázó Joel Edgerton az Idegen egymás között révén. Joel fel is ért a top5 aljára, hátrébb taszajtva Bill Nighy-t, aki 1 eddigi díjával a leginkább várhatja az esélytelenek nyugalmában a gálát. Paul Mescal szintúgy, csupán ő már rálát az éltrió harcára a maga 3 sikerével. Továbbra se leírható teljesen Colin Farrell, hisz a legtöbb sikert magasan ő jegyzi (48), de a Globe óta semmi jelentőssel nem gyarapította gyűjteményét, max tegnap a Málna pozitív kiemelésével (de ezek nem jelentenek igazi előnyt társaival szemben), szóval könnyen Benedict Cumberbatch tavalyi zakóját láthatjuk ismétlésben. A trió tehát duóra csökkent, kiélezett helyzettel. Austin Butler még mindig Elvis hangon nyomja és a Globe-BAFTA párossal nyeregben érezhette magát Rami Malek útját folytatva, ám ez megszakadt azzal, hogy Brendan Fraser (A bálna) a Choice után a szakmát is vitte egyetlen színészként a Minden… stábján kívülről. Mindketten 26 győzelmet számolhatnak, de míg ez Frasernél mind teljes értékű, addig Butlernél 11-15 arányban oszlik el év felfedezettjeként és az igazságot megvallva: ahogy a sminknél, az érzelmek itt is Brendan felé terelhetik az ügyet.

A bálna – kritika

Rendező

Olyan nevekkel színesedett a rendezői felhozatal a győztesek körében, mint Mark Gustafson (del Toro Pinokkiójának stop motion felelőse, ugye a Karácsonyi lidércnyomás se Tim Burton film), James Cameron, Damien Chazalle és David Cronenberg (A jövő bűnei), de egyszeri sikereik nem jelentősebbek a BAFTÁ-t kapott, szintén nem jelölt Edward Bergerénél, akit simán berántott a Nyugaton… váratlan brit menetelése. Mivel Martin McDonagh eleve nem képviselt direktorként nagy erőt (Östlunddal együtt állnak 2-vel) és a Globe győztes Spielberg ott se volt (neki 4 szelet jutott), kvázi jelentéktelenné vált a BAFTA. Charlotte Wells 32 elsőfilmes gratulánál állt meg (köztük a BAFTA és a szakma is), de fődíjaival (5) maradt Todd Field (8) mögött. Ám mindenki eltörpül Daniel Kwan és Daniel Schneiert (Minden, mindenhol, mindenkor) 53-ma mögött, amik közt ott a Choice és a szakma is. Nagyon lefutott kategória, a Danielek 53-51-re verték a 21 másik rendezést és 53-16-ra jelölttársaikat. Baz Luhrmann felé akadt némi szeretet még mostanában, de már túl későn.

A Top Gun: Mavericket parodizálva kérik fel Jimmy Kimmelt az Oscarra, Billy Crystal is beugrik

A legjobb film

A királykategória sem úszta meg a bővülését, fejvakarós volt a Tenoch Huertát is győztessé tevő szervezettől látni a Fekete Párduc 2.-t legjobb filmként, de megtörtént. Más nagyon izgalmas nincs a 6 újonnan legjobb filmet bezsebelő alkotás között, amikből az egyik az ausztrálok kedvenceként duplázó Idegenek egymás között, 2 pedig olyan legjobb film jelölt, ami a kihirdetéskor még 0-ával állt. Egyedül maradt nyeretlenül a Women Talking, de az Avatar: A víz útja és a Nyugaton a helyzet változatlan csíptek meg 1-1 babért, utóbbi természetesen a BAFTÁ-n, amit kb. mindenhol oda kell írni a filmhez a nemzetközi kategórián kívül. A többiek a top11-ben vannak, 4 kakukktojással, amik nincsenek a legnagyobb Oscar közelében nomináció hiányában: az Üveghagyma és a Volt egyszer egy nyár 6-6, a The Woman King 4, az Azt mondta pedig 3 alkalommal került a legjobbak élére. A további, tényleges Oscar-jelöltek élete emelkedő sorrendben így alakult: A szomorúság háromszöge (2: 1 Cannes, a másik az Európai Filmdíj), Elvis (3), A Fabelman család (4, benne a Globe), Top Gun: Maverick (6), Tár (9).

Itt jön a nagy szintlépés: A sziget szellemei 22-vel áll (párszor vígjátékként kapva). Neki a BAFTA hazai kategóriája maradt a Nyugaton…-henger mellett, tehát ha úgy nézzük ez lett a legjobb angol nyelvű náluk. De se ez, se a Globe nem segít rajta, hisz óriási meglepetésnek kell történjen ahhoz – a kategória speciális voksolási rendszere ide, vagy oda – , hogy ne a Minden, mindenhol, mindenkor legyen kihúzva a borítékból (esetleg még az „Emma Stone: La La Land” bújhat meg ott :)). Az MMM 55x lett a legjobb film és bár korábban több érv is szólt kiemelkedő száma ellenére ellene, mára ez elillant, mert olyan szakszervezeteknél is kapott valamit, amely kategóriákban nem is jelölt, holott 10-ben igen. Ledominálta a Spiritet (rekord 7 díj), nem távozott üres kézzel a zenészek/szövegírók, a jelmeztervezők, az írók, sminkesek, a soundtrack felelősök, a díszletesek, a berendezők, a rendezők, a vágók, a castingosok, és ami a legfontosabb: a producerek és a színészek (rekord 4 díj) céhétől teljesen lemosva mindent, mindenkit, mindenhonnan. Szinte. Mivel a legjobb filmre az összes tag szavaz, hát, van pár ágazat, ahonnan gyűjtheti az est megnyerésének kulcsát. Brutális!

A Fabelman család – kritika

Rendezői változat, avagy a „fantasy Oscar” bejelentése

Egy kis beszúrás még ide, mielőtt a táblázatokkal a szezon összképébe vetnénk magunkat. Az iménti felsorolásban feltűnhetett, hogy van pár szakma, amely ugyan része a szezonnak, magának az Oscarnak nem. Ilyen a marketingeseké, a mindig az Oscar időszakon kívül ünneplő kaszkadőröké, a zeneösszeállítóké (licenszelt dalok), a fejlett képi technológiáké (IMAX, 3D, stb.) és a castingosoké, bár most nem vettem külön a berendezőket és a segédoperatőröket, hisz ők a hangmunkásokhoz hasonlóan tisztán beágaznak valahova. Aztán vannak azok a szakmai díjak, amik nem a fősodort képviselik, íróiból 2 ilyen akad, ott a Grammy, a filmzene világszövetség, a zenészek és zenekritikusok közös céhe, az igaz történeteket elmesélőknek fenntartott Veritas-díj, a 3 dokuünnep (2 szakmai, 1 szakkritikusi) és még 1 zenei szövetség. A cikk számításai ezeket mind beleszámolja, ha az Oscar elé ütemezik magukat és egyenértékűvé teszi a nagyobb társaikkal, hisz túl specifikusak ahhoz, hogy ne. Zeneiből azért van ilyen sok, mert a „hivatalos” alig pár éves, míg ezek már több évtizede futnak adott esetben. Ahol csak legjobb filmet hirdetnek, azok odasorolnak, de + jelzés és kiemelt státusz nélkül (pl. marketing, Veritas).

Pirula panda – kritika

A szezonból lehetne még további, visszatérő kategóriákat is jósolni, amik az Oscaron nem léteznek, holott 1-2 égetően kellene és más nagy eseményeken van is. A színészi szakszervezet casting díja épp ezért szintén a legjobb filmhez jósol, ahogy minden (csak szintén + nélkül) magától a casting szervezettől is, legalábbis ami értelmesen elfér. Tehát bár alant nem fogjátok látni, a fentiekhez hasonló módokon követhető le az elsőfilmes/kiugró rendezők, a kiugró/fiatal színészek, a szereposztások, a kaszkadőrök/koreográfusok, a zenei válogatások, a szinkron/mocap munkák, a vígjátékok és az egész éven átívelő, többfilmes színészi teljesítmények adatai is, amit újításként idén először megosztok majd még a hónap során, de nem most. Szerintem így is épp elég volt átrohannunk a 21 létező kategórián…

Volt egyszer egy nyár – kritika

A szezon számokban és az összes díjazott film listája

Jelmagyarázat: a dőlt betűsek nem jelöltek az Oscaron, a kiemelt díjak zárójelben a címek mögött, +X-szel pedig a különböző különdíjak vannak számolva. Egyenlőség esetén az számít (a jelöltségen túl), hogy melyik film hány Oscar kategóriás győzelmet tud magának, szerepelt-e a 4 nagy gála valamelyikén és azokról összesen hány nominációt tud felmutatni. Pár teljesen döntetlen akad, főképp a mezőny hátsóbb traktusaiban, az 1-2 győzelmeket szerzőknél. A dokuk minden esetben a sor végén, amelyik cella pedig nem színes (akár betűivel), ott az adott alkotás egyetlen Oscar kategóriás sikerét látjuk. Ide sok megjegyzést nem tudok mit írni, két Oscar-kisokos is az itt láthatóakról szólt teljes egészében.

A táblázatképek jobb minőségben: 1, 2, 3

Oscarkisokos23 1 Oscarkisokos23 2 Oscarkisokos23 3

Itt pedig az erősorrend: az 1. szám az összes díját jelöli a filmnek, a 2. oszlop az Oscar kategóriásakat szűri, ez alapján áll fel a ranglista. Hogy a képre kiférjen, pár kategóriát alternatívan kellett beírjak, mert annyi felé ágazott 1-2 alkotás. Egyes számítások szerint az MMM minden idők legtöbbet díjazott filmje lett, ez mondjuk ilyen adatokkal nem volna meglepő, nagyon durva az előző évekhez képest is, pedig a film jellege miatt előzetesen nem ez volt várható. Az is szép, hogy 3 mozi átlépte a 100-as összhatárt. Az oszlopok közötti különbségből szűrhető le nagyon jól, hogy hol van a sok „nem létező kategóriát” domináló film, és mivel a Volt egyszer egy nyárnak két ilyenje is van, elég durván kilóg, de hasonló még a Top Gun, az Elvis, az RRR, a Women Talking, az Üveghagyma, a Marcel, a Fabelman és a Till is. Párat zárójelbe odaírtam hozzájuk, de a móka kedvéért tényleg érdemes lesz elmerengeni rajtuk is majd később. Oldalt a Golden Globe, a Critics’ Choice és a BAFTA teljesítmények is ott vannak az érintett címeknél.

A táblázatképek jobb minőségben: 1, 2, 3, 4, 5, 6

Oscarkisokos23 4 Oscarkisokos23 5 Oscarkisokos23 6 Oscarkisokos23 7 Oscarkisokos23 8 Oscarkisokos23 9

Zárásként még egy kis nyers: 248 alkotásból 231 kapott díjat (a többi a 4 nagy gála nyeretlen jelöltjei), ebből 133-man Oscar kategóriákban. A 231 film 2095 díjat kapott összesen, ezekből 1553 oszlott el az Oscar jóslás segítségére az Akadémia kategóriáiban. 200 nagyjátékfilm (melyből 13 animáció), 45 doku/koncert/reality/stand up, 2 rövidanimáció és 1 nem egész estés különkiadás fért fel a listára.

Mostanra tehát már mindent tudtok, amit az idei Oscarról tudni kell (és ha mindhárom kisokost elolvastátok, még annál is többet), szóval, ha van kedvetek, akkor csatlakozzatok a hagyományos kommentes közvetítésbe éjjel 1-től a Facebook oldalunkon!

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Jenna Ortega Az ördögűzőben és az Apád-anyád idejöjjön! újrájában
Következő cikk A hét röhögései (471.)