Oscar kisokos 2023: számtalan érdekesség a jelöltekről


oscar 2023 kAz idei érdekesség felhozatal némileg kevesebb „hogy mi?” pontból tevődik össze, de azért félni így se kell. A 95. Oscar kapcsán olyan történelmi dolgok merültek föl, amik egészen a 7.-ig nyúlnak vissza. Ilyen átfogó gyűjtés nincs még egy a neten, nektek pedig már nem kell az enciklopédiákhoz nyúlni ezután.

Mint minden évben, idén is alapvetően két fő forrásból áll össze a cikk gerince. Ben Zauzmer könyvet is írt az Oscar-esélyek matematikai kiszámolásáról (komplikáltabb módszerekkel, % számításokkal és rendes pontozásos/szorzós kiemelésekkel szokta minden évben a saját számait publikálni a The Hollywood Reporterre, hozzá képest amatőr vagyok), de ezen kívül valami nagyon durva statisztikaáradattal is folyton előáll Twitterére. Eddig mindig pont annyival, ahányadik gála jött, így 95-re lehetett számítani, ám picit csalódást keltően ezúttal az évszámhoz igazítva csupán 23 érdekességet lőtt el. Tőle származtak olyan „mégis hogy túrja elő?” adatok, minthogy hány legjobb filmre jelölt alkotás címében volt városnév, vagy ez vagy az a szó, így sajnos idén ezekből kevesebb lesz.

A 95. Oscar jelöltjei között a Minden, mindenhol, mindenkor 11 kategóriában esélyes

A másik alapvető forrás a Next Best Picture éves gyűjtése Daniel Howat által, aki így nem csak amolyan tuningja lett Bennek, hanem le is pipálta mennyiségben. Nyilván vannak közös pontjaik, de a nemekre, nemzetiségekre vagy rasszokra vonatkozó mondatok általában az ő érdemei. Ezek mellé szoktam kiegészíteni a Wikiről és az IMDb-ről az egyértelműbb dolgokat (pl. a nemzetközi nevezések/jelölések/díjak aktuális állását országonként), vagy valami említést kibővíteni pontos infókkal, és persze könnyű fellapozni az elmúlt szezonok terméseiből azokat a sorozatokat – idén is akad pár –, amik még fennállnak, vagy épp megszakadtak és gála angol Wikipedia szócikkéhez is most egy kifejezetten jó felvezetést rakott össze valaki a jelöltlista mellé. Szóval egyik becenevem ide, vagy oda (és ismeri, aki ismeri), bár van utánajárásom bőven, csak annyiból aligha születhetne ilyen írás. Jó, az idei durvábban kiegészítettebb a szokottnál. A fentieket összefésülve rendezetten jönnek az infók.
Bentől párat mindig kihúztam, de most nincs ilyen, sőt egy kicsit az Avatar: A víz útja szakmai rekorddöntésére és a BAFTA eddig nem igen tapasztalt jóslati erejére is kikanyarodunk. Félreértések elkerülése végett, ahol nem a gálaeseményre értek valamit, ott az évszámok a díjazott filmévet takarják, hiába kapta xy naptárilag a következőben a szobrot.

A tavalyi adag:

Oscar kisokos 2022: az összes érdekesség a jelöltekről

oscar 2023Kategóriákon túl átívelők és a legjobb filmek mezőnye:

Sajnos a gála történelméről se került be az idei szórásba semmi, már ami a rendezést, a helyszínt, vagy az időpontot érinti. Mondjuk az elmúlt években ezek a tologatások miatt eleve többet kínáltak, de lássuk mi maradt idénre a királykategóriát és a függetlenebb, általános tényeket nézve. Most is jelentősebb a rövidfilmes blokk, mint gondolnánk!

  • Rövidfilmes jelölésével ugyanis Alfonso Cuarón lett a 2. személy, aki 7 különböző kategóriába is bekerült már. Tavaly Kenneth Branagh 5-ről ugrott 7-re ebben, így előzött meg egy ötfős 6 kategóriás társaságot, amiből most a mexikói filmes fellépett észak-ír kollégája mellé. A 7 a legjobb filmből, a rendezőből, a 2 forgatókönyviből, a vágásból, a fényképezésből és ugye a rövidből tevődik össze. 14 olyasvalaki van, aki legalább 5 kategóriában tette tiszteletét, közülük 6-ban is járt még Walt Disney, Billy Wilder, Warren Beatty (ha életművét beszámítjuk) és George Clooney. Persze Disney és Wilder idejében még nagyon más volt a rendszer.
  • Idén 3 szoborért is izgulhat Todd Field, Daniel Kwan, Daniel Scheinert, Martin McDonagh, Steven Spielberg és Catherine Martin. Előbbiek producerként a legjobb filmnél, rendezőként és eredeti forgatókönyveikért érdemelték ki ezt, míg Martin az 1. olyan, akit adott évben producerként, jelmez- és díszlettervezőként lett jelölt. Ezt az Elvis-szel érte el, arról viszont sajnos nem szól a fáma, hogy a jelmez/díszlet kombót eddig hányan vitték véghez Martinon kívül, aki Baz Luhrmann mellett nem is először tette ezt (A nagy Gatsby: 2/2 díjas-jelöléses 100%-os aránnyal).

    Elvis – kritika

  • Spielberg filmjei együttvéve immár 146 akadémiai említésnél tartanak, idén 7-tel nőtt összejlöléseik száma. Ez természetesen rekord, de nem új: Steven akkor vette át a vezetést, amikor 128. nominációját könyvelhette el alkotásai számára, ugyanis addig William Wyler volt a csúcstartó 127-tel. A Spielberg mozik eddig 35 szobrot vittek haza, legutóbb tavaly Ariana De Bose a West Side Storyért és persze muszáj megemlíteni a másik oldalt is: a Bíborszín 11 esélyéből semmit nem váltott be.
  • Még egy kis Spielberg: idei a 12. produceri jelölése (ez rekorderősítés), de már a 13. moziját nominálják a legjobb filmnek, amivel behozta William Wyler életművét, akinek szintén ennyi alkotása érte ezt el. Steven a 13-ból 11-nél volt producer, a plusz szereplés a Clint Eastwood dirigálta Levelek Ivo Dzsimáról révén van. Korai éveiben nem mindig volt feltűntetve ezen poszton (pl. A cápa), ebből is adódik a különbség.

    A Fabelman család – kritika

  • Egy magyar szempontból kevésbé érdekes dolog is előkerült. A Szöszi mindössze a 2. NC-17-es besorolású film, amely visszaköszön az Oscar listákban Ana De Armas alakítása révén. Az 1990-es Henry és June-ig kell visszamenni, hogy megtaláljuk az előzőt, azt az operatőröknél jelölték, ráadásul az volt a legelső alkotás, amely kiérdemelte ezt az osztályzást. 1990 előtt az NC-17 megfelelője a nálunk is aktív X jel volt, ilyenből csupán 3 cím fordult meg az Akadémia mezőnyeiben 1969-72 között: Éjféli Cowboy, Mechanikus narancs, Az utolsó tangó Párizsban. A Sikoly VI feltehetőleg nem csatlakozik hozzájuk, az csak nálunk fut majd ekkora szigorral.
  • A Nyugaton a helyzet változatlan a 15. nem angol nyelvű film, ami a fődíjért is mehet. A 15-ből ez csupán a 2., ami nem kapott emellé rendezői nominációt, pont ahogy az 1937-es A nagy ábránd, amely a 11. átadón szerepelt. A Nyugaton… a 3. ide jelölt remake, amely korábbi legjobb film nyertest (1930) dolgoz föl a Lázadás a Bountyn (1935/62) és a West Side Story (1961/2022) után. Azonos című feldolgozásokból pedig már 9 filmpáros kapott meghívót a legjobbak közé, köztük a Kisasszonyok (1933/2019), a Csillag születik (1934/2018), és a Moulin Rogue! (1952/2001), de Kleopátra és Rómeó és Júlia történetei is több verzióban szerepeltek már, ám azok hivatalosan nem konkrét remake-ekként.

    Nyugaton a helyzet változatlan – kritika

  • A Nyugaton a helyzet változatlan az 1. német nyelvű alkotás, ami ott van az Oscar királykategóriájában. Ez már az 5. év zsinórban, hogy nem csak angolul beszélő mozik adják ki a mezőnyt. A sorozat a Romával (mexikói spanyol) indult, az Élősködőkkel és a Minarival (mindkettő koreai) folytatódott, majd a Vezess helyettemmel (japán) maradt életben tavaly. Ez előtt sorban max 2 évig jutottak a nemzetközi filmek, az is csak 1 alkalommal, 1972-73-ban. Az összes közül csak az Élősködők nyert is végül.
  • Az Avatar és a Top Gun folytatásai mondhatni befejezték azt, amit a Pókember: Nincs hazaút már 2021 decemberében elkezdett: látszólag megmentették a mozizást a vírus után. Mindkét 2. epizód dollármilliárd fölé jutott a kasszáknál, így most először van a legjobb filmek jelöltjei között egyszerre több 10 számjegyű bevétellel rendelkező alkotás. Szintén nem volt még olyan, hogy 1-nél több 2. rész kerüljön be a legjobbakhoz adott évben, de eleve (velük együtt) mindössze 9 folytatás jutott egyáltalán oda. Bennük tisztelhetjük a 7.-8. milliárdklubosokat, olyan pedig, hogy az éves USA bevételi lista vezetője és követője is beférjen az Oscar legnagyobb kategóriájába, 1982 óta nem volt, amikor az E. T. – A földönkívüli és az Aranyoskám tették meg ugyanezt, igaz akkor az 5 férőhely 40%-át kiadva, a mostani páros 20%-ához képest a 10 slotos érában. Mivel a globális box office sokáig zavaros és hiányos volt, nem kijelenthető, hogy az éves világszintű top2 most először van-e jelen ily formában, ezért csak az Észak-amerikai 3 országos kombinált adatokat szokták venni.

    Top Gun: Maverick – kritika

  • Az Avatar a 3. franchise, amelynek a nyitánya után a 2. része is nominált lett legjobb filmként, viszont az 1., ami ezt adaptált alapanyag nélkül – khm, Pocahontas – érte el (elődei: A Keresztapa, A Gyűrűk ura). Ezzel szemben a Top Gun szintén 3. abban, hogy franchise-ként korábbi darabjai nem értek ilyen magaslatokba, pont ahogy a Toy Story 3 és a Mad Max: A harag útja esetén, amely történetileg hivatalosan nem reboot, hanem egy alternatív 3. epizód.

    Avatar: A víz útja – kritika

  • A Top Gun: Mavericket itt most elhagyjuk, az Avatar: A víz útjánál még maradunk. A Minden, mindenhol, mindenkorral kiegészülve immár 14 sci-fi elemeket tartalmazó alkotás került közel a fődíjhoz. A zsáner mivolta vitatható, hivatalosan nincs még tisztán sci-fi győztes, így a Minden… azzal történelmet írhatna, de mixelt műfajúként akadt már olyan, amit beszámoltak egyesek 1. nyertesnek (A víz érintése).
  • Ha a Minden… lesz a befutó, akkor olyan film nyeri a fődíjat, amit az USA-ban széleskörben az előző Oscar előtt mutattak be, hisz a pofonos gála vasárnap zajlott, az új műsorhét pedig pénteken indult – na, az volt a premiernap. Az Akadémia kollektív emlékezetkiesése miatt már az is csodaszám, ha valamit az év 1. harmadából jelölnek bármely kategóriába (és júniusig is max blockbustert technikaira), nemhogy komoly esélyes a legdicsőségesebb szoborra. Sajnos a korábbi győzelmi arány nem lett előásva, legutóbb a Fekete Párduc (2018) keveredett be 1+ év távlatából a legjobbak közé, előtte pedig a Tűnj el! (2017), némileg komolyabb sansszal a végső sikerre.
  • Ben azért csak előrukkolt a 23-as listájában is egy „há’ ezt meg honnan?” ponttal, szóval nem kell teljesen hiányolni. Idén van a 2. olyan alkalom, amikor az egyik legjobb film jelöltjének címe teljes egészében benne van egy másikéban. Mondhatni. 2009-ben az Up! (Fel!) és az Up in the Air (Egek ura) esetében ez magyarul elveszett, most viszont az Avatar: A víz útja és a Tár kapcsolata az ékezetet leszámítva megvan nekünk is. Pláne, hogy Todd Field filmjét eredetileg Tarként tervezte, mígnem Cate Blanchett a napokban elmondta az ékezet eredetét: a Borderlands budapesti forgatása során a városban járkálva megtetszett neki az egyik gyógyszertár cégér és felvetette, hogy Lydia szokatlan vezetéknevébe illene, titokzatosabbá tenni pontos származását. Szóval közvetve, de van magyar érdekeltség 6 kategóriában is s film által.
  • Ha már Tár, ez Blanchett 10. színészi kreditje legjobb filmre jelölt alkotásban, így most Leonardo DiCaprióval és Jack Nicholsonnal áll egálban, a trió pedig a 11 címes Robert De Niro mögött a 2. helyen. Cate már a 9-el is a legtöbben feltűnt színésznő volt, szóval etéren csak saját rekordját erősítette meg.

    Tár – kritika

  • Frances McDormand a Women Talking producerei között található meg, ezzel ő lett az 1. többszörösen alakításért nominált (és természetesen így automatikusan nyertes) színésznő, aki a legjobb film kategóriában se csak 1 mozival fordult meg. A főszereplői szobrai (Fargo, Három óriásplakát Ebbing határában, A nomádok földje) mellett ráadásul legutóbbi díjazásakor producerként is győzött.
  • James Cameron a Titanic-kal és az Avatarral (2009) is 3-3 jelölést kapott, a legjobb film mellett rendezőként és vágóként, de idén most először csak produceri minősítésében van jelenése a gálán. A másik rendező, Baz Luhrmann a Moulin Rouge! (2001) után kapott ismét nominálást, de a királykategórián kívül még nem szerepelt.
  • Tom Cruise 23 év kihagyással lett ismét a mezőny tagja, de eddig csak színészként készülődhetett a díjátadóra: a Született július 4-énért és a Jerry Maguire-ért főszereplőként, a Magnóliáért pedig mellékszereplőként izgulhatott. Jerry Bruckheimer produkciói eddig 41 lehetőségből 6-ot váltottak szoborra, de ő maga 1. Oscar-jelölését kapta a Top Gun: Maverickkel. A film révén a Cruise-zal az elmúlt 10 évben 7+2 alkotáson dolgozó, 3+2 mozit dirigáló Christopher McQuarrie is Oscar újonc, producerként és forgatókönyvíróként ráadásul duplán.

A nemzetközi porond és az animált közeg

Tavaly a Menekülés eléggé összehozott 3 kategóriát, ami igen különleges adatokat okozott, most viszont doku nélkül lett kitöltve a nemzetközi paletta, ami legutóbb a 2018/19-es szezonban történt és noha a Menekülés nem, az előtte lévő 2 (meg a még korábbi másik 2) sok negatív hangot szült, mert elvehette a lehetőséget 1 másik ország lehetséges gyöngyszemétől.

  • A csendes lány: Írország Oscar történelme elég kusza. Adott, hogy mivel alkotásaik nagyja eleve angol nyelvű, avagy britekkel való koprodukció, eleve sok kiesik az idegennyelvűséget előíró kategóriából. 2007-ig nem is neveztek semmit és akkor se tisztán ír filmet. 2011-ben ezt egy szerbhorvátul megszólaló próbálkozás követte. 2014-ig kellett várni az 1. 100%-os ír produkcióra, de csak a 2015-ös amúgy spanyolul beszélő nevezettjük jutott el először a shortlistig. Ezután 2017-ben, majd ’19-től megszakítás nélkül beküldtek valamit (19-ben egy arab nyelvűt), de az áttöréség eddig kellett várniuk. Az ír akadémiánál, az IFTA gálán tavaly még az Oscar előtt tarolt az alkotás, így sejthető volt, hogy 9. nekifutásra az ország már beférhet az ötösbe.
  • Nyugaton a helyzet változatlan: Németország (pontosabban a Németországok) 21. képviselője az 1. világháborús remake a nemzetközi kategóriában. Ezzel elszakadtak a 20-nál álló spanyoloktól, a listát pedig Franciaország (41) és Olaszország (32) vezetik. Az NSZK 8, az NDK 1, az újraegyesült Németország 1990 óta 12 filmmel jutott az Akadémia top5-jébe, így jön ki a 21, amiből 3 korábbi győztes van (A bádogdob, Hontalanul Afrikában, A mások élete), legutóbb 2006-ból. Tavaly az Én vagyok a te embered csak a szűkített listáig jutott, utolsó nomináltjuk a Mű, szerző nélkül
  • Argentína, 1985: A címadó ország 1961 óta nevez az Oscarra, igaz, kihagyásokkal. 49-ből 8 jutott el a gálák mezőnyébe, először 1974-es, 4. nekilódulásuknál. Az eddigi 7-ből 2 is sikerrel zárt 1985-ben (A hivatalos változat) és 2009-ben (Szemekbe zárt titkok), legutóbbi jelenésük az Eszeveszett mesékkel (2014) történt. Azóta shortlisten se jártak és idei Globe győzelmük az egyetlen reményük a német tankkal szemben.
  • IÁ (EO): Megkapta hivatalos magyar hangutánzócímét a lengyelek szamaras darabja is. Roman Polanski révén már elsőre jelöltként kezdett az ország 1963-ban, ezt további 9 követte, mígnem 2014-ben Paweł Pawlikowski dirigálásában az Idával a csúcsra is felértek. A rendező ezt követően 2018-ban a Hidegháborúért a direktori társaságban is kikötött, de sem ez, sem legutóbb a Bem moziban máig sokat látható 2019-es Corpus Christi nem nyert szobrot. Ha a lengyelek ott voltak a szűkített listán, akkor kivétel nélkül mindig elérték a végső 5-öst is. Összesen 54 alkotást neveztek eddig.
  • Közel: Franciaország vezeti a beküldések (70-nel) és a jelölések (41-gyel) listáját is, Olaszország (14) mögött pedig 2.-ak díjazásban (12). Nincs könnyű dolga tehát Belgiumnak, hisz 47 nevezésükből 32 beszél részben, vagy egészben franciául, 22 hollandul, míg a flamand épphogy csak 10-ben tűnik fel (nyilván vannak megosztottak). Ezek közé beszorulva az idei mindössze a 8. jelenésük az Oscaron, nyerni pedig még nem tudtak. A shortlist tavaly (Játszótér) és 2015-ben is összejött (Legújabb testamentum), de az Alabama és Monroe óta (2013) a jelölés nem. 1967 óta próbálkoznak, 3.-ra sikerült nominációt is összehozni még 1970-ben.

    Közel – kritika

S akkor térjünk át a fejezet másik oldalára: jöjjenek az animációk!

  • George Miller és Wes Anderson után Guillermo Del Toro lett a 3., aki Oscar jelölésig jutott producerként a legjobb filmnél, rendezőként, eredeti forgatókönyvíróként és animációsfilmesként a Pinokkió Viszont a mexikói úttörő abban, hogy ezt már direktori szoborral a zsebében tette meg. Ő az 5. hispán származású, aki egész estés animációért kiemelést kapott. Elődei közül nem meglepő, hogy az Encanto kapcsán van név a listán, de Phil Lord esetleg már meghökkentőbb lehet, aki egy kubai bevándorló anya fiaként látta meg a napvilágot Miamiban. Ez Del Toro 6. nominálása, de Mexikót képviselve volt még +1 nem névleges is (A faun labirintusa).

    Guillermo del Toro: Pinokkió – kritika

  • A Pirula panda a 2. animáció, amelyért csak nőket jelöltek rendezőként/producerként, ami itt érdekes, hogy a korábbi eset is pandás volt, a Kung Fu Panda 2. Domee Shi az 1. korábban rövidanimációjával nyerő (Bao) rendezőnő, aki egész estés munkájáért is kiérdemelte az Akadémia figyelmét. Ha a győzelem nem kitétel, akkor az itt is / ott is dolog 2 másik hölgynek is összejött a Pixartól: Nicole Paradis Grindle-nek (Sanjay szupercsapata / A hihetetlen család 2) és Dana Murraynek (Lou / Lelki ismeretek).

    Pirula panda – kritika

  • Megszakadt az ír Cartoon Saloon stúdió sikersorozata: a csapat eddigi összes nagyfilmje bekerült az Oscar szórásába, azonban a My Father’s Dragon ezúttal nem. Ha hirtelen nem ugrik be munkásságuk, semmi baj: Kells titka, A tenger dala, A kenyérkereső, Farkasok népe. Ide kapcsolódik, hogy tradicionális 2D-nek rajzolt alkotás idén nincs a mezőnyben, tavaly a Menekülés révén volt, de akkor stop motion hiány állt be. Animét immár 4. éve nem lát a paletta, bár az ázsiai hatást most a Pixar hozta az összképbe, és tavaly és előtte is akadt valami onnan jövő kultúraképviselő.
  • Számítógépes 2D animációs nyomokat ugyan használ a Csizmás, a kandúr: Az utolsó kívánság, de nem emiatt rekorddöntő. Jelenésével a Shrek lett az 1. franchise, aminek 4 epizódja is megfordult a kategóriában: a megszületésénél győztes Shrek, a Shrek 2 és a Csizmás mindkét része. A triósok klubjából szakadt ki (tagjai az Így neveld a sárkányodat, a Wallace & Gromit a Shaun, a bárány spin-off-fok miatt és az írek közös folklór világában játszódó trilógiája) a sorozat, viszont többszörös győztes csak a Toy Story – 100%-os aránnyal. Az 1 még különdíjat kapott, a 2 idején se létezett a kategória, a 34 pedig behúzta saját évét, így 2+1 siker kötődik Woodyékhoz. A Lightyear az 1. kimaradó, ami indulhatott. A DreamWorks macskája a 2 rész között 11 évet várt, ebben viszont a hihetetlen Parr család a csúcstartó a 14-es jelölési lyukkal. Igaz, a különdíjtól számítva a Toy Story 15 esztendőn át nem került szoborközel.

    Lightyear – kritika

  • A Pirula panda a Pixar 17. jelöltje (eddig 11 győzelem), Csizmás a DreamWorks 14. képviselője (2 győzelem), a Netflix pedig a 3-4. kreditjét szerzi (Pinokkió, A tengeri fenevad) és 1. sikerét várja. Ez a 7. alkalom, amikor 1 stúdió több címe is befér, egyhuzamban 3. éve történik ez (2020: Pixar, 2021: Disney).
  • A Marcel the Shell with the Shoes On alkotói újoncok, ahogy az élőszereplős mixelés is a kategóriában, mivel egyetlen Lego filmet se jelöltek (ahogy a Playmobilt se). A mocap 2010 óta tiltott (a Táncoló talpak úgy nyert a Rém rom ellen), így elképzelhető, hogy nemsoká az élőszereplős hibridek is kiesnek, még ha a Marcel valójában csak díszletnek használja azt. A vitatott státusz a Dinoszauruszuk, a föld urai mozifilmje és Jon Faverau Oroszlánkirály remake-je kapcsán is feljött már témaként. 2007 és a Vigyázz, kész szörf! óta a Marcel az 1. áldokumentarista jellegű animációs résztvevő.

Rendezők és forgatókönyvírók

Alapból sem ildomos az írást és a rendezést különcsoportosítva elválasztani egymástól, érdekes statisztikák szempontjából az idei felhozatalban meg pláne nem, hisz a 3 kategóriából 2-nek ugyanazok a szereplői, így csak az adaptációk miatt jönnek még be új nevek a képletbe.

  • 2017 óta először nincs idegennyelven dirigáló rendező a jelöltek között. 2018-ban a lengyeleknél már említett Pawlikowski (Hidegháború), 2019-ben a díjat is begyűjtő dél-koreai Bong Joon-ho (Élősködők), 2020-ban a svéd Thomas Vinterberg (Még egy kört mindenkinek), tavaly pedig a japán Ryusuke Hamaguchi (Vezess helyettem) képviselték a többnyelvűséget. Ugyan idén minden jelölt angolul forgatott, Ruben Östlund révén a svéd anyanyelv azért színesíti a mezőnyt, pont, ahogy 2020-ban kínai és dél-koreai gyökerű direktor is jelen volt, Chloé Zhao (A nomádok földje) pedig nyert is akkor. Legutóbb a 2010-es filmévben volt példa arra, hogy minden nominált angol nyelvterületről érkezzen és úgy is forgasson.

    A szomorúság háromszöge – kritika

  • A két Daniel, azaz Kwan és Scheinert (Minden, mindenhol, mindenkor) mindössze a 4. rendezőpáros, akik szerepelnek az Oscaron. Elődeik Jerome Robbins és Robert Wise (West Side Story, 1961), Warren Beatty és Buck Henry (Ép testben épp, hogy élek), valamint a Coen tesók, Joel és Ethan, akik 2 filmjükkel is elérték ezt (Nem vénnek való vidék, A félszemű), azaz a duójelölésből is idén csupán az 5.-et látjuk. Beattyék és Coenék másodjára nem nyertek, szóval a győzelmi arány 50-50. Danielként korábban még nem kapott senki rendezői nominációt, de csak azért, mert Danny Boyle becézve használja nevét, ő pedig ugye nyert a Gettómilliomos Daniel Kwan a 3. ázsiai-amerikai rendező, aki kiérdemelte az Akadémia figyelmét M. Night Shyamalan és a Hetedik érzék, valamint Lee Isaac Chung és a Minari után. A győzelmi arány 0, a fentebbi gyűjtésben pedig Chung jelentette a 2020-as dél-korai színesítést.

    Minden, mindenhol, mindenkor – kritika

  • Steven Spielberg (A Fabelman család) tavaly 8., most 9. direktori jelölését gyűjtötte, amivel beérte Martin Scorsese eredményét. Így megosztottan vannak 2. helyen William Wyler (12) után. Ha Spielberg netán nyer, akkor Frank Capra és Wyler mellé csatlakozna a 3x-os díjasok mellé, ezt a listát pedig 4-gyel John Ford vezeti, aki ugye Spielberg fiatalkorában is meghatározó volt, mint azt láttuk Sammy Fabelman bőrében ábrázolva. A filmben a Fordot játszó, spoiler miatt inkább nem leírt cameozó rendező amúgy 3 Oscar-jelöléssel rendelkezik. A kör szépen bezárult.
  • Se az Erőszakikért (írás), se a Három óriásplakát Ebbing határábanért (írás/rendezés) nem kapta meg az aranyszobrot Martin McDonagh, de a 2004-es Six Shooter című rövidje miatt mégis rendelkezik már Oscarral.

    A sziget szellemei – kritika

  • Todd Field eddigi összes nagyjátékfilmjével szerepelt valamilyen formában a gálákon. 2001 – A hálószobában: producer és író, 2006 – Apró titkok: író, 2022 – Tár: producer, író és rendező. Szép visszatérés ez úgy, hogy az elmúlt 16 évben egyetlen AT&T reklámot rendezett és semmi más filmszakmai munkája nem volt.
  • Charlotte Wells (Volt egyszer egy nyár) elsőfilmesként igen közel volt a jelöléshez, de ez nem jött össze neki, így 2 női győzelmet (Chloé Zhao: A nomádok földje, Jane Campion: A kutya karmai közt) hozó év után idén nincs a gyengébbik nemből rendezési nominált. Debütálóként 6 filmesnek adták oda a szobrot korábban, így nyert a ’61-es West Side Story társrendezője, Robert Redford az Átlagemberekkel, Kevin Costner a Farkasokkal táncolóval és legutóbb (1999) Sam Mendes az Amerikai szépséggel. Mendes aktuális alkotása (A fény birodalma) nagyon visszafogott a szezonban, nálunk mozik helyett végül a Disney+-on köt ki.

    Volt egyszer egy nyár – kritika

  • A 95. gálánál tartunk, de olyan még soha nem fordult elő, hogy minden rendező egyben forgatókönyvíróként is szerepel a jelöltlistában, függetlenül attól, hogy eredeti vagy adaptált szkriptért. Ez akkor se változott volna, ha netán Rian Johnson (Az üveghagyma), Sarah Polley (Women Talking) vagy Edward Berger (fenntartva a többnyelvűségi sorozatot a Nyugaton…-nal) befért volna direktorként. A 10 könyvből 8-nál volt benne az írási folyamatban a rendező és noha nem minden tisztán „írta és rendezte” eset, ez még így is kiemelkedő arány. A rendezési és az eredeti forgatókönyv kategória névsora azonos, csupán utóbbi Spielberg régi alkotótársával, Tony Kushnerrel kiegészülve, akinek a München és a Lincoln után az ez a 3. írói jelölése és most először ehhez társult a produceri is a legjobb filmeknél.
  • Ha már Spielberg: ez az 1., amikor nem csak produceri/rendezői jelenése van az Oscaron, bár tény, hogy forgatókönyvet is rég írt. Az I. – Mesterséges értelem megörökölve lett az övé és csak átvette a projektet, a Kincsvadászokba csak besegített, így egészen 1982-ig kell visszamenni, hogy maga körmöljön le teljesen egy mozit. Ez a Poltergeist volt, azt megelőzően pedig a Harmadik típusú találkozások, mellyel 1. jelölését is megszerezte dirigálásával. Azzal viszont Zsigmond Vilmos nyert.

    A Fabelman család – kritika

  • A Tőrbe ejtve: Az üveghagyma és a Top Gun: Maverick a 8. és 9. folytatás, ami bekerült az adaptációk Oscar mezőnyébe. Azonos évben most először van 2 folytatás is, bár mivel ezek alapja az 1. részük, amik meg eredeti ötleten alapultak, így csak karakteradaptálás történt, a sztorijuk új. Ez elég vegyes arányban oszlik meg a korábbi alkotásoknál: A Keresztapa 2, A Gyűrűk Ura: A király visszatér, a Mielőtt… trilógia 2-3. felvonása, Toy Story 3, Logan, Borat utólagos mozifilm.
  • Nem várt Nobel-díj történelem érkezik. Kazuo Ishiguro (Living) a 2. Nobel-győztes, aki svéd díja (2018) után kap Oscar-jelölést. További irodalmi Nobelesek, akik legalább nominációt elértek: Bob Dylan (dal Oscar 2001, Nobel 2016), Harold Pinter (adaptáció Oscar 1982 és 1984, Nobel 2005), Jean-Paul Sartre (a 29. gáláig létező sztori kategória az Oscaron 1957-ben, Nobel 1964), John Steinbeck (eredeti forgatókönyv Oscar 1945-46 és 1953, Nobel 1962) és George Bernard Shaw (Nobel 1925, adaptációs Oscar 1939). Közülük Dylan és Shaw örülhetett mindkét helyen.

A Top Gun: Mavericket parodizálva kérik fel Jimmy Kimmelt az Oscarra, Billy Crystal is beugrik

A színészi kategóriák

Talán most jön az a része a cikknek, ami legtöbbeket érdekel és bizony itt kell visszamennünk egészen a 7. Oscarig. Sok átkötés van filmekkel és rasszokkal ahhoz, hogy külön lehessen venni a főszereplők és a mellékszereplők érdekességeit, így most ömlesztve következnek.

  • A 20 színészből 11 nem hazai, ez a nemzetköziségnek új pozitív, az USA-nak új negatív rekord. A főszereplőknél Colin Farrell (A sziget szellemei) és Paul Mescal (Volt egyszer egy nyár) írek, Bill Nighy (Living) angol, Cate Blanchett (Tár) ausztrál, Ana De Armas (Szöszi) kubai-spanyol, Andrea Riseborough (To Leslie) angol és Michelle Yeoh (Minden, mindenhol, mindenkor) maláj. Mellékszereplő fronton Ke Huy Quan (Minden…) vietnámi, Brendan Gleeson, Barry Keoghan és Kerry Condon mindhárman (A sziget szellemei) írek. Lehet ezt még fokozni Brendan Fraser (A bálna) kanadai, Judd Hirsch (A Fabelman család) német és Stephanie Hsu (Minden…) tajvani szüleivel és Hong Chau (A bálna) thaiföldi születésével, így marad 5 színészt, köztük a magyar eredetű Jamie Lee Curtis, de ennyire ne erőszakoljuk meg a statisztikát.

    A bálna – kritika

  • 4 film (Minden, mindenhol mindenkor; A sziget szellemei, A bálna, A Fabelman család 4-4-2-2 arányban) adja a mezőny több, mint felét, 12 színészt és így összesen pont 12 alkotásból jön a 20 kiemelt alakítás. A főszereplők 10 különbözőből valók, a mellékszereplők csak 2 címmel bővítik a tucatot, mindkét nem 1-1 mozival.
  • 51 évet kell visszamenni ahhoz, hogy a 44. gálán lássunk legutóbb olyasmit, mint idén: mindkét mellékszereplői kategória 4 filmből áll, azaz van, ahonnan több nomináció származik. Akkor azonban a 2+2 ugyanonnan jött (Az utolsó mozielőadás, 1971), szóval ahhoz, hogy ezt 2 külön néznivaló érje el, még mélyebbre kell ásni. Egészen a 32.-ig: 63 éve történt utoljára ilyen. A fiúknál akkor (1959) az Egy gyilkosság anatómiája, a lányoknál pedig a Látszatélet által volt duplajelölés, de míg a 44. Oscaron mindkét győzelem az említetté lett, addig a 32. kiosztón egyik se.
  • Idén a férfi mellékszereplők duplázója (A sziget szellemei) talán a nőknél, míg a nők duplázója (Minden, mindenhol, mindenkor) a férfiaknál esélyesebb Kerry Condon és Key Huy Quan által. A produkciókból összesen 4-4 díjvárományos színészünk van, ilyen se mostanában volt utoljára. 45 éve, az 1977-es Júlia és a Fordulópont nézői szembesülhettek ennyi Oscar jelölt alakítással, melyekből előbbi mindkét mellékszereplői szobrot meghozta stábjának. És ugye ott a fent említett 1971-es eset.
  • Ha kicsit kitekintünk a mellékszereplőktől, akkor 1991 is produkált valami ideihez hasonlót, hisz a Thelma és Louise a főszereplők között érdemelt ki 2 helyet, míg a Bugsy a férfi mellékszereplőknél. Tehát picit lazábban véve a kikötéseket, „csak” 31 esztendőt kell visszaugrani ahhoz, hogy több film duplázzon adott színészi kategórián belül. Az, hogy 1 alkotás képes erre, nem olyan ritka, mi több, pont az utóbbi 6 évből 5-ben is megesett: Három óriásplakát Ebbing határában, Az ír, Júdás és a Fekete Messiás, A kutya karmai közt. A ’19 óta futó széria már tavaly is rekorddöntés volt megszakítás nélküli érát véve, ez csak erősödött.
  • Elég történelmi az is, hogy a férfi főszereplők összes tagja 1. jelölését szerezte. Ilyen marha rég volt: 1934-ben a 7. Oscar idején pedig még jóval könnyebben összejöhetett, hisz azt csupán 6 korábbi színészlista résztvevői előzték meg. És ez még nem minden! Csak 4 korábbi nominált van idén, azaz 16 „újoncunk” akad, ennyien (nyilván az elsőt levéve) még soha nem csatlakoztak egyszerre az örök listára.
  • Vissza a nemzetköziséghez Ázsiára fókuszálva: a Minden, mindenhol, mindenkor az 1. film, melyből 3 ázsiai jelölt (Yeoh, Quan, Hsu) érkezik, Chau-val kiegészülve pedig ez az 1. év, hogy a helyek negyedét a kontinens aktorai teszik ki. A rekord itt 2003 volt 3-mal, amikor Ben Kingsley (indiai felmenők), Shohreh Aghdashloo (iráni) és Ken Watanabe (japán) képviselték a Keletet. Chau és Hsu párosa révén először vannak egyszerre többen 1 kategóriában a földrészről és távol-keletiek eddig sose szerepeltek adott évben több színészi blokkban (most 3).
  • Michelle Yeoh az 1. ázsiai főszereplő jelölt színésznő, akiről tudjuk, hogy az. Összességében a 2., ám elődje, Merle Oberon titkolta eurázsiai gyökereit, ő briteknél letelepedett ausztrálnak vallotta magát. Yeoh távol-keleti színésznőként úttörő, ahogy eddig Malajziában született személy se kerülhetett soha közel az akadémiai diadalhoz.
  • Ke Huy Quan eközben az 1. vietnámi, aki színészként belátható távolságba került a hőn áhított aranyszoborhoz. Hong Chau is rendelkezik vietnámi családfával, de ő maga Thaiföldön bőgött fel, így annak kell tekinteni, amivel szülőhazájából ő is eddig példátlan tettet hajtott végre jelölésével.
  • A Minden, mindenhol, mindenkor női mellékszereplő párosa, Stephanie Hsu és Jamie Lee Curtis alakításai a 14. és 15. LGBTQ karaktermegformálások a kategóriában. Hsu nyíltan a közösség tagja, olyanra pedig, hogy egy közülük való játszik ilyen figurát és Oscarra is jelölik, legutóbb Sir Ian McKellen esetén volt példa, akit az 1998-as Érzelmek tengerébenért találtak erre méltónak, ahol ő James Whale film-, és színház író-rendező bőrébe bújt. A whale magyarul bálna, McKellen főszereplőtársa pedig Brendan Fraser volt a filmben… Micsoda random összefüggéseket találni a Wikivel!
  • Jamie Lee Curtis a 3. olyan, aki úgy lett színészi nominált, hogy szüleit követte. Apja, Tony Curtis az 1958-as Megbilincseltek főszerepéért kapta (nem nyert), anyja, Janet Leigh pedig az 1960-as Pscyho mellékszerepében maradt alul. Laura Dern (3 jelölés, a 2019-es Házassági történettel győzelem) apja Bruce Dern (2 jel., a 2. már lánya után, nincs szobra), anyja Diane Ladd (3 jel., utolsó közösen lányával az 1992-es Rózsa és tövisből, díj nála sincs). Liza Minelli (2 jel., az 1972-es Kabaré főszerepéért nyert) apja Vincente Minelli (2 rendezői jel., az 1958-as Gigivel győzelem), anyja Judy Garland (2 jel. siker nélkül, de az akkoriban még létezett ifjúsági különdíj 1940-ből).
  • Ana De Armas az 5. tisztán latina színésznő, aki Oscar-jelölést érdemlő alakítást nyújtott, Kubából pedig az 1., de szülőhazáját már Andy García is képviselte (A Keresztapa 3-mal). Ugyan feltűnően sok fekete színészt mellőztek idén, mégis annyira sokszínű a társaság, hogy nincs különösebb diverzitási felháborodás.

    Szöszi – kritika

  • Bryan Tyree Henry (A kiút) és Angela Bassett (Fekete Párduc 2.) a 2 fekete résztvevő, pont azokkal az alkotásokkal, amikből nincs főszerepi nominált. Fiatalként Henry hőse Bassett volt. Az a Bassett, aki Joe Pescihez hasonlóan 29 év kihagyás után játszott jelölést érőt, de hiába a nagy szám, ez csak a 8. legnagyobb lyuk két szoborközelség között. Pesci az 1990-2019 (Nagymenők, amivel nyert / Az ír) időszakot töltötte távol 2. és 3. behívója közt – sokat visszavonultan –, Bassett pedig 1993-as Tina Turner játékával kapta anno a kiemelését. Ez a Marvel 1. színészi jelölése, MCU-n kívül is.
  • 73 esztendősen Bill Nighy (Living) a 6. legidősebb színész, akit versenyszerű Oscarra-jelölnek. A listát itt Chripstopher Plummer vezeti 88 évvel és 41 nappal, amikor beugrott Ridley Scotthoz Kevin Spacey helyére 2017-ben (A világ összes pénze).
  • Judd Hirsch (A Fabelman család) lett a 2. színész, aki több, mint 40 év után kapott nominációt, mi több, ő az új rekorder ebben és az egymást követő összevetésben is. Angela 29-e mindjárt nem érződik annyira nagynak. Az eddigi „távolsági csúcs” Henry Fondáé volt 41-gyel (Érik a gyümölcs, 1941 (1.) – Az aranytó, 1982 (3., életműdíja utáni rendes győzelem), ám Hirsch ezt 42-re tornázta föl, hisz legutóbb az 1980-as Átlagemberekkel járt az aranyszobor vonzáskörzetében. 87 évvel és 315 nappal ő lett Plummer mögött a 2. a legidősebbek között és alakítása a 7. legrövidebb képernyőidővel kiérdemelt férfi mellékszereplői jelölés, ugyanis mindössze 8 perc 3 másodpercet van vásznon. Nem terhelem az itteni listavezetőkkel az írást, mert lehet mérni a rövidséget a film játékidejéhez %-osan is, de ajánlom ezt a listát bogarászni, ha valakit érdekel a dolog. A nyertesek meg itt.
  • Cate Blanchett (Tár) igen rutinos a gálákon, immár 8. alkalommal fogják felolvasni nevét a boríték kibontása előtt, a korábbi 7-ből 2-t nyert (Aviátor, Blue Jasmin). Ezzel döntetlenre áll Judi Dench-csel (1 díj, Szerelmes Shakespeare), Geraldine Page-zsel (1 díj, Út az ismeretlenbe) és Glenn Close-zal, aki mindig üres kézzel távozott. A dobogót Meryl Streep (21 jel. / 3 díj), Katharine Hepburn (12 jel. / rekord 4 díj), és Bette Davis (10j/2d) jelentik a nőknél.
  • A szobrára még váró Michelle Williams (A Fabelman család) 5. jelölését szerezte. Az elmúlt 20 évben csak Streep (8), Blanchett (7) és a szintén díj nélküli Amy Adams (6) kaptak több figyelmet színésznőként az Akadémiától.
  • Andrea Riseborough (To Leslie) az 1., aki bizonyítottan internetes közösségi kampány révén került be a jelöltlistára, miközben független low budget filmjének ténylegesen 0 marketingköltsége volt. Az esete körülményeit kivizsgálták és némi szigorítás jöhet, de a hivatalos álláspont még formálódik. A legváratlanabb, leginkább a semmiből jött, előtte főképp Twitteren az ember szemé elé kerülő hirtelen megérkezésről beszélhetünk. Ekkora sokkot csak 2 hiányzó okozott még a bejelentésnél (de azok az idegennyelvű és az operatőri részlegeknél).

Hangzatos szerzemények

Mindig összejön annyi a 3, füleinket támadó kategóriáról, hogy különválasszam azokat a többi technikaitól. Na meg a betétdalok nem is igazán technikai dolgok és az Akadémia is segítséget nyújtott egy 157 tételes Spotify listával.

  • 90 évével és 350 napjával a visszavonulásában bizonytalankodó John Williams (A Fabelman család) lett minden idők legidősebb kompetitív Oscar-jelöltje, átadva Agnès Varda (89é 238n) rekordját, amit a 2017-es Arcélek, útszélek dokuval érdemelt ki. Williams 53. nominációját gyűjtötte, már 29 az előnye az élő személyek közt, miközben már „csak” 6-ra van az abszolút csúcstartó Walt Disney 59-étől. Disney a kapott szobrokkal is az élen (22+4 különdíj), ebben nagy a lemaradás, hisz a maestrónak „csupán” 5x ítélték oda. Williams 48 zenével és 5 dallal kapta az 53-at.
  • Egy másik igen sűrű visszajáró Andy Nelson hangmérnök, aki az Elvis és a Batman miatt is izgulhat, amelyek a hangkategóriában a 23.-24. jelöléseit jelentik, persze ő vezeti az immár összevontként kezelt statisztikát a hangvágókat is beszámítva. Az egyesülés óta már nem először fordul elő, hogy valaki 2 munkájával is ott legyen a névsorban, Ren Klyce és David Parker párosa 2020-ban a Lelki ismeretekkel és a Mankkel szerepelt, de a Kaliforniai álom hangjaiért felelős Nelson az egyesítés előtt is duplázott már többször. 2015-ben (Mad Max: A harag útja, Star Wars: Az ébredő Erő) és 2009-ben (Avatar, Star Trek) pl. díj nélkül távozott, 2012-ben és 1998-ban azonban sikerült „megvernie saját magát”, hisz győztes (A nyomorultak, Ryan közlegény megmentése) és vesztes (Lincoln, Az őrület határán) is lett egyben, de még ezeken túlról akad másik duplás éve (2003, sikertelen). Először 1988-ban jelölték.
  • Justin Hurwitz (Babylon) megtarthatja 100%-os győzelmi rátáját annak ellenére, hogy 4 jelöléséből csak a 3. díját szerezheti. Mivel a Kaliforniai álommal duplázott a betétdaloknál, több lehetősége nem is volt szobrot hazavinni.

    Carter Burwell (A sziget szellemei) nyeretlen, a Carol és a Három óriásplakát… után harmadjára van itt.

  • A Son Lux (Minden, mindenhol, mindenkor) lett az 1., hivatalosan is együttesként jelölt formáció. 2013-ban az Arcade Fire is kaphatott volna (A nő), hisz így tűntek fel a stáblistában, az Akadémia hivatalosan nem a bandának, hanem annak tagjainak, Wiliam Butlernek és Owen Pallettnek ítélte a jelölést. A helyzetet csak bonyolítja, hogy a Son Lux eredetileg Ryan Lott solo projektje és Lott egyénként lett külön kiemelve a betétdalért, a „This is Life”-ért. Ha azt hinnénk, hogy a dalok jobban kedveztek az együtteseknek, tévedünk, ugyanis a Son Lux hiányában továbbra is csak 1 kapott Oscar esélyt, mégpedig a The Beatles, akik nyertek is a „Let It Be”-vel.
  • A „Naatu, Naatu” és az RRR bombasikere azt is jelenti, hogy immár sorban 3. éve akad angolon kívüli jelölt betétdal, ilyen pedig eddig még soha nem történt. Tavaly a „Dos Oruguitas” volt az Encantóból, tavalyelőtt pedig az Előttem az életből az „Io sí” és részleteiben a „Husavik” az Eurovíziós Dalfesztivál: A Fire Saga történetéből. A Naatu remek nyitódal lenne a show elején, nem?

    RRR – kritika

  • Lady Gaga a 4. Oscar-jelölését gyűjtötte, nyernie ugye a Csillag születikkel sikerült (na színésznőként azért nem, de a „Shallow”-val toronymagasan dominált) és bár jó előjele lehet a „Hold My Hand”-nek, hogy kvázi elődje, a „Take My Breath Away” a Top Gunból elvitte a szobrot, nem ez az átkötés. Gaga 1. jelenése ugyanis egy 2015-ös doku miatt volt Oscaron, amely szerzeményt Diane Warrennel együtt szállítottak…
  • …azzal a Warrennel, aki idén 14. nominációját gyűjtötte a Tell It Like a Womanben elhangzó „Applause”-zal (felénekli: Sofia Carson), ám még mindig nyeretlen. Warren Sammy Cahn (26 jel., 4 díj), Johnny Mercer (18j, 4d), Paul Francis Webster (16j, 3d), valamint a Bergman házaspár, Alan és Marilyn (15j, 2d) mögött a 6. legtöbbet jelölt dalszerző, ám az egyetlen a legalább 9x-esen ittlévő 13 személy közül, aki nem vihetett haza akadémiai szobrot. Őt a 8x-os Mack David és négy 5x-ös követi a listán, köztük John Williams. Ősszel kapott életműdíjat, ám ettől még a legtöbbet jelölt, díj nélküli nő rekordja nála maradt, hisz az nem számít ebben. Olyan, hogy egyazon szezonban az életmű mellett normális sanszot is kapjon valaki, legutóbb Agnès Vardával történt a 2017/18-asban. A korai években ez bevett szokás volt, ám Varda előtt William Wylerig rendezőig kell visszamenni, aki ilyen duplázásban részesült (az 1965-ös A lepkegyűjtő filmjéért szerepelt). 4, Warrennél nagyobb mellőzött akad, Greg P. Russell hangmérnök 16/0-ával, míg a 15/0-ások között van Thomas Newman.
  • Rihanna 1. Oscar-jelölését jelenti a „Lift Me Up” (Fekete Párduc 2.), míg Ludwig Göransson 2. alkalommal került föl a nomináltak listájára, korábban a Fekete Párduc 1 zenéért kapta az elismerést. A dalba besegítő rendező Ryan Coogler se újonc, a Júdás és a Fekete Messiás producereként a legjobb filmek között feltűnt már 2 éve.

Itt pedig a hivatalos lejátszási lista az 5 dallal és az 5 score-ra kiadott 152 tétellel:

Technikai egyveleg

Jöjjenek a maradék kategóriák érdekességei. Itt már nem is van mindenhonnan 1-1-nél több. Tavalyhoz hasonlóan idén is erre találni némi magyar érdekeltséget, hisz a Mrs. Harris Párizsba megy pesti forgatásán dolgoztak hazai jelmezesek, bár ez messze van Sipos Zsuzsi diadalmenetétől a Dűnével. A CGI-ok kapcsán sok dolog feljött azért:

  • A vizuális effektusok külön Oscarjának tekinthető VES Awards-on soha nem látott mértékben tarolt az Avatar: A víz útja – 9 győzelmet aratott! Az előző rekord 8 volt (A Gyűrűk Ura: A két torony), de minden más max 6-ig jutott a szakmánál.
  • Maradva Pandorán, de az Akadémia számaira váltva: Joe Letteri a 11. jelölését kapta, így megosztottan 4. az itteni örökranglistán. Az effektesek bagázsát 13-mal vezeti Dennis Muren és Dan Sudick, a dobogóra pedig 12-vel lehet még felférni.
  • Sudick a Marvel egyik kitartó vizuálosa, most épp a Fekete Párduc 2.-vel érkezett, ám ha belegondolunk, hogy a stúdió nem szokta elvinni a díjat, rájöhetünk, hogy Sudick egy ideje már a legtöbbet jelölt, de mindig üres kézzel távozó személy a kategóriából. Illetve már döntetlenben a legtöbbet nominált is, bár ehhez ne vegyük a korai különdíjasokat. 1938-1990 között 12 év volt, amikor csak győztest hirdettek (’76-ban kettőt), így nem lett kompetitív verseny. Dennis Muren az ILM veteránjaként 13+2 jel. / 6+2 díj arányával vezet. A +2 nála az említett 12 speckó esztendő miatt zavar be.

    Fekete Párduc 2. – kritika

  • Győzelmével az Avatar csatlakozhat a többször nyertes franchise-okhoz. Középfölde (5 jel.) és a Star Wars (10j) 3-3-mal az élen, az Alien (4j), King Kong (3j), és az Indiana Jones (2j) 2-2-vel még a listán. Az MCU 13 jelöléssel is sikertelen.
  • A Nyugaton a helyzet változatlan az 1. idegennyelvű film, amit vizuális effektusokért jelölnek és az évezredben a 2. legalacsonyabb költségvetésű darab, ami befért. A 20 millió dollárra saccolt büdzsé alatt csak az Ex Machina 15 milláját találjuk, az meglepetésre el is vitte a szobrot 2015-ös társai elől.
  • Térjünk át az operatőrök Roger Deakins (A fény birodalma) 16. fényképezése tetszett annyira a szervezetnek, hogy jelöljék, ezzel már egyedül áll a kategória 3. helyén a 18-18-cal vezető Leon Shamroy és Charles Lang mögött. Shamroy a legtöbb győzelmet is magáénak tudja Joseph Ruttenberggel (10 jel.) osztozva, 4-gyel. Lang a 18-ból csak 1-et váltott be, és bár mára már Deakins is 2-vel rendelkezik, ne feledjük, azokat a 14. és 15. nominációival húzta be. Említsük még meg Emmanuele Lubezkit, aki 2013-14-15-tel (Gravitáció, Birdman, A visszatérő) hozott egy mesterhármast, és az egyetlen rendező, aki operatőrként is sikeres lett, az Alfonso Cuarón (Roma), szóval a kategória csak úgy hemzsegett a triviáktól mostanság.
  • Már csak azért is, mert 2017-ben lett Rachel Morrison (Mudbound) az 1. operatőrnő, aki jelölést kapott, őt követte tavaly Ari Wagner (A kutya karmai között), akikhez idén 3.-ként csatlakozik Mandy Walker (Elvis)
  • A díszletesek legérdekesebb pontja az általános, kategóriákon átívelő részben lett kifejtve, a vágóknál pedig illik megemlíteni Mikkel E. G. Nielsent (A sziget szellemei), aki 2 éve az 1. dán győztese lett a kategóriának (A metál csendje).
  • A Harris jelmezeiért nominált Jenny Beavennek ez a 12. ilyen élménye, csak a BAFTÁ-n életműdíjat kapott Sandy Powell (15) áll nála jobban az élők közül. Edith Head 35/8-as aránya elég utolérhetetlen, Sandy és Jenny is „csak” 3-3-ig jutott eddig.

    Mrs. Harris Párizsba megy – kritika

  • Ruth E. Carter (Fekete Párduc 2.) is ismert ruhatervező, aki a Malcolm X és az Amistad után az előző Fekete Párduccal nyerte 1. szobrát. Mary Zophres (Babylon) is 4. tablóképén szerepelhetett, de díjat se a Kaliforniai álom dominálásával, se a Coenékkel közös filmjeiért (A félszemű, Buster Scruggs balladája) nem kapott.
  • Záró technikainak maradt a sminkrészleg, ahol Naomi Donne (Batman) 4 év alatt 3x tette tiszteletét az 1917 és a Szörnyella után. Rick Baber (1997-2000) óta nem csinált senki ilyen sűrűségű felbukkanást, bár az 5 filmesre bővített érával ez könnyebb lett, mint 2018-ig. Donne társa, Mike Marino is itt volt tavaly, az Amerikába jöttem 2-ért.

A maradék aprólék

Van még 4, általában lesajnált kategória, amik mellett szintén nem lehet szó nélkül elmenni. A rövid dokuk kimaradnak, de pótlásként emlékezzünk legörömtelibb friss életműdíjasunkra.

  • Dokumentumfilmek: Laura Poitras (All the Beauty and the Bloodshed) a 3. doksijával kerül Oscar közel, korábban az Edward Snowden tematikájú Citizenfourral nyert. Csak Walt Disney (7) és Arthur Cohn (4) rendelkezik több nominációval egész estés dokukkal, Cohn 3 sikerével a győzelmi listát is vezeti. Nőként még Julia Reichert kapott esélyt 3 alkotásával és ő is távozott már boldogan (Az amerikai gyáregység). Nyilván a rövid dokukkal együtt más a lista, Disney pl. onnan is elhozott 2-t.
  • Rövidfilm: Alfonso Cuarón producerkedése, az Alice Rohrwacher által rendezett, Cannes-ban debütált olasz Le Pupille jelenti a Disney+ 1. önerős jelölését. Az élőszereplős Mulan és a vírus alatti animációk (Lelki ismeretek, Raya és az utolsó sárkány, Luca, Pirula panda) mozis/streaminges közös futásai nem számítanak bele, hisz a gyártók ott az anyacég és a Pixar voltak. Maga Walt itt 6-tal vezeti a sikerlistát (13 nominációból), de Gordon Hollingshead 20 rövidjéből 5 győzelme is bravúros.
  • Rövid animációsfilm: Általában egyedül az Annie-díj (mondhatni az animációs Oscar) győztese az, ami alapján be lehet lőni az esélyeket, de most ez másként van, hisz ezúttal a BAFTA olyanhoz került, ami az amerikaiaknál is képviseli magát. Így bár az Ice Merchants (Annie) a fő élmenő, nem kizárható a The Boy, the Mole, the Fox and the Horse (BAFTA) diadala se. Ha utóbbi nyerne, 1 perccel megdöntené az eddigi leghosszabb nyertes idejét (33, míg a legrövidebb győztes mindössze 2 perc). A jelöltbejelentésnél itt kacagott fel legjobban a terem, mert bizony a My Year of Dicks nem arról a vicces nevű halfajról szól, ami tartalmaz a kisfilm címével közös szót…
  • Csak a rend kedvéért: az 5. gálán bevezetett kategória első 8 évét (1931-39) végig Walt Disney uralta, 5x magát is legyőzve (amivel sokszor a kategória kétharmadát ő maga tette ki, de volt mikor 80%-át), majd jött amolyan pihenőként az 1940-es szünet, hogy aztán ’41-’42-t ismét behúzza. Vereséget először 1943-ban szenvedett, ám 39 jelölése és 12 győzelme természetesen rekord.
  • Életműdíj: Diane Warrenről már volt szó, de kapott még karrierjéért elismerést Euzhan Palcy, Peter Weir (rendező: A holt költők társasága, Truman Show) és humanitárius szolgálataival a novemberi átadás leginkább ünnepelt alakja, Michael J. Fox. Ő a rendes Oscarok közelébe nem került anno, köszönőbeszédét (és Woody Harrelson szobormentését) pedig alant lehet megtekinteni:

Ennyi mindent sikerült feltúrni az idei osztályról, már ami az érdekességeket illeti. A jóslási statisztikák teljeskörűségéhez még meg kell várni a jövőhét közepét, amely után hétvégén olvashatjátok majd a szakmai díjakat feldolgozó végső erősorrendet. Az előző cikkhez képest akadnak változások és itt-ott még megtippelhetetlenebbnek tűnik 1-2 hely. Köszi, SAG!

Oscar kisokos 2023: a szezon állása a szakmai díjak előtt

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk What The Bat? / Tentacular / Moss I-II játékteszt
Következő cikk Whalien: Unexpected Guests – játékteszt