
Elolvasol? Akkor jó ember vagy.
Menő az egyenjogúság? Jövő a rasszizmus? Vagy fordítva? Ezek divatos kérdések, ezért adja magát, hogy sok film készüljön belőlük. Készül is, de annyira egyedi, kiszámíthatatlan, kendőzetlenül kreatív, mint a Háromezer számozott darab, még egy sem született. Itt volt az ideje.
A Háromezer számozott darab gyökerei is a színházig nyúlnak vissza, Császi Ádám a Jurányiban bemutatott Cigány magyar (csapatépítő tréning magyar állampolgároknak) formabontó előadásának alapkoncepcióját viszit tovább a nagyvászonra. És milyen jól teszi. Tabudöntögető módon nyúl a témához? Ugyan, az is elcsépelt lenne, a film ennél is tovább megy: fonákjára fordít mindent, amit eddig a témáról gondoltunk, majd ezt beleteszi egy sztereotípia centrifugába, és amikor 1,5 óra múlva kinyílik az ajtaja, akkor esélyét sem adja annak, hogy közömbösek maradjunk a feltett kérdéseire.

A rendező (Horváth Kristóf színész, slammer brillírozik a szerepben) látszólag érdeklődik a színészei sorsa iránt, de valójában az alkotói egó hajta. Miután kijutottak Németország neves kortárs színházi fesztiváljára, ott minél meghökkentőbb előadással akarja bezsebelni a nemzetközi díjakat. És ezért bármeddig elmegy: akár egy falusi „autentikus” cigányházat is felszabdaltat háromezer darabra, hogy a német fesztivál színpadán újra lehessen építeni a tökéletes hitelesség érdekében. Az a jelenet, amikor a Berliner Stadttheater teherautója berobog a magyar falu cigánysorának közepére, és az emelőhátfal leeresztése után kipattannak az egyenruhás német mérnökök, hogy megkezdjék a felszeletelési procedúrát, pontosan jól mutatja azt a szürrealitást, amit manapság Ruben Östlund, és korábban Luis Buñuel is imádott alkalmazni alkotásaikban.

Hátborzongatóan felkavaró és felszabadító élmény, amiben egyik pillanatban teljes átéléssel érzünk együtt az egyik szereplő drámájával, a másikban pedig fennhangon nevetünk az egész hacacáré megrendezett abszurditásán. Nincsenek határok, itt műfajok keverednek és olvadnak egymásba. Szinte szkeccsfilm szerű az élmény, ahogy egy Vilmányi Benett letaglózó erőszaktevő jelenete után Farkas Franciska kvázi videóklipjébe lépünk át, aminek a végén elhangzik a film leghatásosabb idézete: „Sajnálsz? Akkor jó ember vagy!”

Nagyon sok izgalmas kérdés vetődik fel a film jeleneteinek hatására, ahogy a Tudás hatalom projekt videói is már ezt a kivételesen ön- és közreflektív alkotói hozzáállást indították el 2014-ben. Nem véletlen, hogy Császi Ádám és a filmben az ő érzékelten alteregóját játszó Horváth Kristóf, valamint a Háromezer darab legtöbb készítője mind alkotott már együtt. Az a tudat nyitogató szellemiség, amit ezekben a videókban átadnak a nagyvásznon is tökéletesen működik.

A Háromezer számozott darab egyértelműen az előbbi kategóriába tartozik, és ez a 2020 óta folyamatosan frissülő közösségi média oldalak tartalmaiból is látszik. Nem kellett hozzá kényszeredett, egymást ajnározó médiakampányt kreálni, mert maguk az alkotók végig büszkék arra a mai napig, amit letettek az asztalra. És van is mire. A már méltatott Farkas Franciskán kívül Pápai Rómeó, Pászik Christopher, Varga Edmond, Varga Norbert is mind képes leglalább egy-egy elmékezetes jelenetet belénk vésni. Horváth Kristóf jelenetei a Wieland Speck által játszott színházigazgatóval, pedig a szatíra műfaj legnagyobbjait idézik meg.
Úgy hiszem, hogy tényleg egy magyar szociofilmes megújulásnak vagyunk a szemtanúi, a Larry és a Hat hét után A Háromezer számozott darab is megérdemli, hogy évtizedek múlva is tisztelettel adózzunk azelőtt, hogy ez itt ma elkészülhetett.


