Legújabb PSVR2 válogatásunkban Fight Club hangulat uralkodik. A Gorn és a Creed Rise to Glory: Championship Edition esetében egyértelmű miért, de a The Walking Dead: Saints & Sinners Chapter 1-2-ben is rengeteg közelharc található.
A harc sokáig életünk része volt, de most hogy már civilizáltabban élünk, azért még sokakban megmaradt a vágy. Hogy senkinek ne essen bántódása, jobb ha ezen hajlamokat a virtuális valóságban tudjuk le, mondjuk egy gladiátor arénában, vagy a boxringben, esetleg a fülledt délen zombik ellenében.
Gorn
Fejlesztő: Free Lives; Kiadó: Devolver Digital; Platform: PC, PS4, PS5
Megmondom őszintén: amikor jött a Gorn tesztelésének lehetősége, akkor azt gondoltam, hogy ez legalább gyorsan meglesz. Nem tűnt túl mélynek a játék, inkább olyannak, amit pár menetre elővesz az ember, aztán már tovább is lép. A grafika ugyan kellemesen debil, a hatalmas izomkolosszus ellenfelek aprócska lábaikkal tipegve erősen komikus hatást keltenek. Na de a lényeg mégiscsak az erőszakon van, elvégre egy gladiátor szimulátorral van dolgunk. A testrészek deformálódnak, le is lehet őket vágni (megidézve akár a Gyalog-galopp Sötét lovagját), a vér pedig úgy spriccel, hogy pár perc alatt az egész arénát beborítja. Gondoltak mondjuk a fiatalabb korosztályra is egy erőszakmentes móddal, ilyenkor a “paradicsompüré” helyett cukorkák repülnek szanaszét, mintha csak pinatát ütlegelnének a gyerkőcök.
Előzetes várakozásaimmal ellentétben azonban igencsak beszippantott a játék, addiktívan csábított újabb és újabb menetekre, noha annyira nem hosszú (mindössze kilenc aréna van). A játékmechanika valóban nem túl izgalmas (gyakorlatilag üsd-vágd, nem apád), de legalább az újdonságok okosan vannak adagolva. Szép sorban kapunk egy- és kétkezes fegyvereket, s az ellenfelek is egyre nagyobbak, vagy komolyabbak – igaz a mesterséges intelligencia nem áll ezzel arányban. A PSVR2 változat olyan sokat nem ad hozzá a korábban, PSVR1-en látottakhoz (annak tulajdonosai egyébiránt ingyen upgrade-elhetnek), leginkább az irányítás változott, amely az új rendszernek és kontrollereknek hála pontosabb és kényelmesebb lett. Az alap mozgási metódust azonban érdemes az első adódó alkalommal (a tutorial után) átalakítani a settingsben, mert borzalmas. Az az összességében 3-4 óra, amit a végigjátszással eltöltöttem, minőségi szórakozás volt, remekül ki lehet élni a játékban a mindennapi frusztrációkat. Amivel azonban gondom volt, azok a hangok. Alapból nagyon halk minden audio, de az arénákban különösen hiányzik valami hangulatfestő zene, vagy közönség moraj. Sajna a végjátékban technikai probléma is hátráltatott (az utolsó pálya legalább hatszor kifagyott, mire sikerült megcsinálnom), remélhetőleg ez hamarosan orvoslásra kerül majd. Összességében a Gorn az agyatlan szórakozás kategóriába esik, amin még nevetni is lehet – ideális lehet vendégek számára megmutatni a VR élményt.
Creed Rise to Glory: Championship Edition
Fejlesztő, Kiadó: Survios; Platform: PS5
Rocky mindig is a köztudatban marad ha boxról van szó, de szó ami szó, eljárt felette az idő. Így amikor felmerült, hogy a sportágat VR-ba kéne vinni, akkor teljesen egyértelműen a szellemi örökös Creed filmekre esett a választás, ahol az egykori legendás ellenfél, Apollo fia a főszereplő, a Stallone által alakított karakter pedig edzői szerepkörbe húzódik vissza. A játék immár majd öt esztendős, de most hogy a film már a harmadik részhez érkezett, úgy érezték a készítők, hogy ideje kicsit leporolni, pláne hogy a frissen megjelent PSVR2-re is el szerették volna hozni az élményt. Így született meg a Creed Rise to Glory: Championship Edition, ami a korábbi kiadás felpimpelt változata minden szempontból, de lássuk csak mit is jelent mindez.
Az új változat tartalmazza mindazt, amit az előd kínált, de immár két kampány is játszható, az újabb Legacy névre hallgat és a már említett friss mozifilm történésein alapszik. Sajna mindkettő nagyon rövid, hiába kapunk új ellenfeleket (például a másik nagy nemezis, Ivan Drago fiát) és új helyszíneket, egyenként nagyjából egy-másfél órás szavatossággal bírnak. Ráadásul akadnak balanszbeli hiányosságok is, mert amíg az egyik pálya egy erősen scriptelt 12 menetes küzdelmet mutat be, a következő szabadjára eresztett menetben, egy menetben, akár egy perc leforgása alatt KO-zhatjuk ugyanazt az ellenfelet. Az pedig minimum megmosolyogtató, hogy az egyik pályán, az utcán kell verekednünk egy kidobó ellen, de ott is rászámolás van ha kiütjük. A grafika papíron fejlődött és immár 4K-s, de én azért még mindig kissé homályosnak találtam, a haptic feedback pedig sajnos nincs olyan mértékben kihasználva, ahogy az ember az új sisaktól elvárná. A korábban Meta exkluzív endurance mód is bekerült, ahol kikapcsolhatjuk a stamina rendszert (a meccsek előtti edzésprogram sikeressége határozza meg az állóképességünk), de csakis itt ami annak ellenére is csalódás, hogy alapvetően ezek a minijátékok szórakoztatóak (de a hatásuk nem). Összességében jó szórakozás és edzésprogram a játék, de azért a sztori részben kicsit kidolgozottabb átvezetőket is szívesen láttam volna, minthogy telefonbeszélgetésekből tudjuk meg a történéseket, továbbá az árazás is lehetne barátibb (az új változat 40 USD-be fáj, a korábbiról való upgrade pedig 20-ba).
The Walking Dead: Saints & Sinners Chapter 1-2
Fejlesztő, Kiadó: Skydance Interactive; Platform: PC, PS4, PS5
Az eredetileg Frank Darabont neve által (is) fémjelzett The Walking Dead TV sorozat mindenképpen az utóbbi évek egyik meghatározó szereplője, még akkor is ha a biztató kezdés után a minőség szép lassan, de biztosan köznevetség tárgya lett. A siker azonban megtette a hatását, bögrétől kezdve, kulcstartón át szinte minden készült belőle, így az is csak idő kérdése volt, hogy videojáték gyanánt mikor látjuk meg. A legismertebb feldolgozás egyértelműen a Telltale féle kalandjáték sorozat, ami több évadot is megélt folytatásos formátumban, de mindenképpen említésre méltó a Saint and Sinners alcímmel három éve megjelent csakis virtuális valóságban játszható túlélős kaland is.
A The Walking Dead: Saints & Sinners – Chapter 1 jól sikerült és népszerű lett minden platformon ahol megjelent, így PSVR1-en is. A sztori mellőzi az alapanyagot és egy A turista nevű személy főszereplésével a víz és zombik által elárasztott New Orleansbe kalauzol el. A játék alapvetően túlélős fajtájú, ami azt jelenti hogy napi szinten kell ellátó körutakra mennünk, ahol muníciók és élelem mellett rengeteg kacatot is gyűjthetünk, melyből nap végén a bázison rengeteg fejlesztésre alkalmas nyersanyag gyártható. Közben azért a sztori is szépen kibontakozik, melyben két egymással és a város irányításáért marakodó csoport története tárul fel, amelyben nekünk is jelentős szerep jut.
Szerencsére időközben a The Walking Dead: Saints & Sinners – Chapter 2: Retribution is megjelent – tavaly év végén még csak PC-s platformokra, most márciusban pedig, bevárva a PSVR2 launchot a Sony sisakjaira is. A folytatásra minden tekintetben elsüthető, hogy ott veszi fel a fonalat, ahol abbamaradt az előző. Ez sajnos azt is jelenti, hogy hiába standalone a játék, a történet miatt nem érdemes ebbe beleugrani elsőnek, hanem inkább előbb az előzményt lejátszani. Szerencsére a Skydance Interactive azt is alaposan ráncfelvarrta és újra kiadta, ha pedig valaki megvette már korábban, az most ingyen frissíthet erre az új változatra. Mindkét rész fantasztikusan néz ki, azon kevés játékok sorát gyarapítják, amelynél abszolút érezhető az új headset nagyobb felbontása. A chapter 1-ban ugyan tettenérhető egy-két homályosabb textúra, de a chapter 2 már látszik, hogy a PSVR2-t figyelembe véve lett fejlesztve. Az új sisakból azonban nemcsak a grafika terén profitálnak a portok, hanem az adaptív triggerek is rendesen megdobják az élményt. Az egyedüli kritizálni való az lehet, hogy túlságosan is sok dolog került újrahasznosításra a folytatásban, így konkrét karakter modellek, fegyverek, de még helyszínek is visszaköszönnek szinte változatlan formában, ennek mentén pedig az új epizód inkább érződik egy DLC-nek, sem mint igazi második résznek. Ezzel együtt is érdemes azonban belevágnia bárkinek aki szereti a túlélő műfajt, mert sok tekintetben a PSVR2 platform egyik legjobbjáról beszélhetünk.
Legutóbb ezt teszteltük: