Amnesia: The Bunker – játékteszt


atb key artFejlesztő: Frictional Games; Kiadó: Frictional Games; Platform: PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series S/X

Aki még nem unja a rettegést, az alámerülhet az I. világháború egy igen kellemetlen helyszínén, egy újabb adagra az Amnesia: The Bunkerben.

Az Amnesia sorozat kétségtelenül jókor lépett be a képbe, 2010-es megjelenésekor ugyanis a horror zsáner erősen szenvedett a középszerűség bűzétől, valamint az új és élvezetes ötletek hiányától. Ezt látva jött is ez az aprócska, független, frissen alakult svéd csapat, a Frictional Games és olyat tett le a PC játékosok asztalára, ami igazán nagyot szólt. Persze, ahogy az a meg nem értett művészek esetében lenni szokott, elsőre azért nem lett átütő siker, de szépen terjedt a híre, a közönség azért egész magasra emelte és az iparon belül is sokaknak nyújtott inspirációt. A siker hozományaként természetesen érkeztek a folytatások és a portok is. Egész jól fogytak a konzolos megjelenések is, így elkerülhetetlen volt, hogy addig tolják a szekeret, amíg ki nem esik a kereke, de vajon legújabb rész,  az Amnesia: The Bunker föld alá viszi a sorozatot?

atb01A válasz igen is, meg nem is. Szerencsénkre az Amnesia: The Bunker minősége maradt a megszokott és ismét egy nagyon feszült, kontrollert összeroppantóan izgalmas kalandban lesz részünk. A helyszín azonban egy földalatti bunker, egyenesen az első világháború egy véres csatájának kellős közepén. Az általunk navigált szerencsétlen francia katona Henri Clément névre hallgat és gyorsan be is avat minket a lövészárkok mélyének borzalmaiba. Azonban minden eddig megpróbáltatása gyerekjátéknak fognak tűnni amiatt, ami ezután vár rá. Egy összecsapás során az ellenféllel, ugyanis eszméletét veszti és némi emlékezetkieséssel egy bunkerben tér magához, melynek egyetlen kijárata el van torlaszolva. Az elhagyatottnak tűnő földalatti állomásról viszont gyorsan kiderül, hogy átmeneti lakói nem elmenekültek, hanem az itt tanyázó szörnyeteg áldozataivá váltak. Henri célja pedig nem más lesz a végigjátszás során, minthogy minél kevesebbet találkozzon hosszú karmú házigazdájával és, hogy egy lyukat robbantson a menekülés irányába.

atb02A fent leírtak alapján, azt gondolhatnánk, hogy nem változott semmi, csak egy újabb bőrt húznak le a franchise-ról és ez az egész már nem is olyan feszült és ijesztő, mint a korábbi epizódokban volt. De nem is tévedhetnénk nagyobbat, az Amnesia: The Bunkerbe bekerült ugyanis néhány újdonság, amitől a korábbiaknál is sokkal feszültebbé vált a bunker felfedezése és az árnyékokban való bujkálás. Első és legfontosabb újítás a felhúzhatós zseblámpánk, aminek ugyan korlátozott a fényereje és hamar le is merül, de gyakran csak ennek segítségével fogunk tudni eligazodni a sötétségben. Mint említettem fel tudjuk húzni, azonban ez a tevékenység elég hangos, aminek hatására nem várt látogató érkezhet a falakon található véres lyukakból. 

atb03Egy másik, de immár nagyobb léptékű újítás a generátor, ami árammal látja el a teljes területet, így pl. villanyokat kapcsolhatunk fel, hogy egész nagy területeket borítsunk fényárba. Ezt azonban folyamatosan táplálnunk kell üzemanyaggal, amikor pedig kifogy, instant sötétség köszönthet ránk. Így nem árt odafigyelni a hátralévő mennyiségre. Találhatunk egy zsebórát majd, aminek visszaszámlálást mindig hozzá tudjuk szinkronizálni a nafta fogyásához, így sejtjük majd, hogy kb. mikor kell visszaindulnunk egy mentésre, melyet a safe roomként szolgáló központi szobában tudunk bármikor megtenni a petróleumlámpa aktiválásával. De itt lesz elérhető a Resident Evil módra működő ládánk a tárgyaknak és az egyetlen térkép is.
Az
Amnesia: The Bunker készítői nem igazán fogják a kezünket és csak a felvehető jegyzetekből tudjuk majd, hogy mi is kellene, hogy a következő lépésünk legyen, de azért a térképen mindig be lesz karikázva a következő célunk, így azért nem leszünk teljesen elveszve. De talán a legnagyobb frissítő dobás a már a játék elején felvehető fegyverünk, és bár elpusztítani nem tudjuk a rusnyaságot, de oda pörkölhetünk neki, hogy visszavonulót fújjon és mi is tisztes távolba kerüljünk tőle.

atb05Az Amnesia: The Bunker egy egészen jól kinéző játék, bár nem operál túl nagy tereppel és ott is többnyire olyan sötét van, hogy szinte semmit sem fogunk látni, viszont ügyesen használja erőforrásait és kendőzi el a hiányosságait. Nincsenek kiemelkedő grafikai elemek és talán az előző részben – egy generációval ezelőtt – még a fény és a sötétség viszonya is szebb volt, ennek ellenére nem néz ki rosszul az összkép. Az viszont remek hír, hogy stabil képfrissítéssel és hibák nélkül játszható játék, legalábbis az általunk tesztelt Series X változat esetében. A hangok ismét remekül sikerültek és olyan atmoszférát teremtenek egy fejhallgató segítségével, amitől garantáltan zihálva, levegő után kapkodva tesszük majd le fél óra játék után a kontrollert. Parádés, de ugye ez a sorozat szinte védjegye, így nem lepődtem meg túlságosan.

Összességében az Amnesia: The Bunker egy remek horror játék, mely üde színfolt lehet a nyári felhozatalból. Ijesztő, abból a fajtából, ahol folyamatosan törölgetni fogjuk a kezünket, nehogy leejtsük a kontrollert. Jól néz ki és remekül is fut, tehát technikailag rendben van. Sajnos nem túl hosszú, így normálon elsőre kb. 6 óra alatt letudható, de a készítők szerint a hard fokozat tud meglepetést okozni és mindenképpen ajánlják, hogy menjünk neki másodszorra ezen a módon is. Előre hát katona, robbantsd ki magad a bunkerből!

7 szék

 

 

Legutóbb ezt teszteltük:

The Tartarus Key – játékteszt

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk A hét röhögései (485.)
Következő cikk A legjobb film kategória összes Oscar-díjasa egy videóban (1927-2023)