The Making of Karateka – játékteszt


karateka0

Fejlesztő és kiadó: Digital Eclipse; Platform: PC, PS4|5, Xbox One & Series X|S, Switch

Nem hétköznapi, ha interaktív dokumentumfilm kerül terítékre. A The Making of Karateka rendkívül szórakoztató módon tálalja a Prince of Persia alkotójának mesébe illő pályafutását.

Jordan Mechner karrierjének csúcsát saját készítésű videojátékával érte el. Még tinédzser volt, amikor a Karateka című verekedős játéka 1984-ben napvilágot látott elsőként az Apple II nevű számítógépeken, minek következtében két év leforgása alatt körülbelül százezer példányt értékesítettek belőle. Az igazán átütő sikert azonban a Commodore 64-es változat egy évvel később bekövetkezett debütálása, valamint az Atari, a ZX Spectrum és PC átirat kiadása jelentette; olyannyira, hogy 2000-es évekig megötszöröződött a sikercím eladási száma.

karateka1

A játék története és mechanikája mai szemmel rendkívül egyszerűnek mondható, ugyanis harcművész karakterünkkel a célunk átverekedni magunkat a rosszarcú egyéneken egészen addig, míg végül eljutunk a fogva tartott hercegnőig. Mindez – természetesen akkori szemmel nézve – amolyan filmszerű prezentációban történik, mivel a pályák között és alatt átvezető animációk igyekeznek mozis hatást nyújtani.

karateka2

A The Making of Karateka nem egyszerűen a közel 40 esztendős Karatekának állít emléket, hanem rendkívül érdekes módon mutatja be megalkotásának körülményeit. Nem bonyolódnék bele részletekbe, megteszi azt helyettem tesztalanyunk, de Mechner anno annyira elszántan dolgozott dédelgetett álmán, hogy a hitelesség kedvéért még karatézni is megtanult. Mindemellett pedig sikerült inspirálnia jó néhány gaming berkekben ismert személyt, amiért nem lehetünk eléggé hálásak. Elég, ha csak annyit mondok, hogy Raph Koster (az Ultima Online vezető tervezője) és John Tobias (a Mortal Kombat társszerzője) is megszólal az ihletet kapó szakemberek közül.

karateka3

A fókusz persze nem csupán a részletes fejezetekre bontott dokumentumfilmekre terelődik, hanem lehetőségünk adódik nagyjából 25-30 perc alatt végigjátszani a Karatékát. Ebből a szempontból kicsit tán csalódást keltő, hogy az Apple II, az Atari 8-Bit és a C64-es változat társaságából hiányzik a többi verzió, ugyanakkor része a csomagnak a játék három különböző prototípusa és helyet kapott egy vadiúj, grafika és hang szempontjából teljesen felspécizett „Remastered” változat is. A 2012-es Karateka elmaradása sajnálatos, de jogi perspektívából érthető, elvégre az egészen más kiadónál lapul. „Kárpótlásul”, a gyűjtemény részeként pluszban megtalálhatjuk Mechner törölt, egész pontosan a harapott alma által elutasított shoot-em-upjának, a Deathbounce valamennyi variánsát, és annak elődjeit (Asteroid Blaster, Star Blaster), illetve a Rebounded névre keresztelt modernizált etapját.

Tisztességesen összerakott, barátságos hangulatú összeállítás a Gold Master Series első epizódja – a folytatást egyelőre hétpecsétes titok őrzi, de nyilván sok minden függ a The Making of Karateka értékesítési statisztikájától. A 20 dollár kissé borsosnak tűnik, viszont jelen kollekciónk cserében hangyányit visszakalauzol minket azokba az időkbe, amikor a videojátékok készítése a jelenleginél sokkal őszintébb, de legalábbis egyedibb varázsú volt.

7 szék

 

 

Legutóbb ezt teszteltük:

Red Dead Redemption – játékteszt

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Red Dead Redemption - játékteszt
Következő cikk A mackó 2. évad – kritika