
Karneválból elégiába
A Maestro pont az ellentétes oldalon rúg kapufát mint az Oppenheimer. Míg Nolan 3 órás atom-eposza túl sokat akar egyszerre és ezért kifejtetlen marad, a Maestro esetében az izgalomdús alapanyag kihasználatlanul hever. Leonard Bernstein (Bradley Cooper) életének csupán egyetlen aspektusára, feleségével, Felicity Montealegre (Carrey Mulligan) színésznővel való kapcsolatára fókuszál. Ugyan megpendíti, de egyszer sem mélyíti el az egyéb lehetséges konfliktusforrásokat. Így a film az egysíkúbb és konvencionálisabb téma (szerelem) biztonságos medrében csónakáztatja nézőjét, pedig a part menti bokrok közül ki-ki kandikáló történet-lehetőségek vadvízi kalamajkát ígérnének.

A film jól körülhatárolható három harmadra oszlik (a hollywoodi szkriptdoktorok kedvelt sémája). A fekete-fehér első harmada a szerelem fellángolásának regéje, igazi negédes, karneváli giccsparádé (nem pejoratív értelemben), az 50-es évek romantikus filmjeinek kifogástalan felelevenítése. Itt még a színpadias és modoros párbeszédeknek is remekül megágyaztak a készítők, hiszen ez kellett ahhoz, hogy megidézzék a korszakot.
A harmadik harmad aztán egy nem várt problémaforrásnak köszönhetően visszafogottabbá, kicsit lassabbá, elégikussá válik. Talán összességében ez a legerősebb része a filmnek, Mulligan is itt tud kiteljesedni.

A Maestro tehát nem a Tár pszichológiai karakterrajzát idézi (idézhetné), és nem is az Amadeus vagy a Tick, Tick… BOOM! zene-film organikusságát szeretné megvalósítani (megvalósíthatná), hanem egy több évtizeden keresztül átívelő romantikus filmbe oltja életrajziságát. Kérdés, hogy mire jó ez, miért jó ez, mivel több ez, jobb lehetne-e, ha a rengeteg lába előtt heverő lehetőség közül mást választott volna? Hát, ha engem kérdeznek, semmire, semmiért, semennyivel, mindenképpen.
Így a Maestro képében egy mindenképpen profi, ám végeredményben öncélú és érdektelen film született. Igazi középszerű Oscar-film, amit ha díjaznak sem fog senki emlékezni rá két év múlva. Persze, lehet nem lesz igazam, és egy HATALMAS kultfilmmé válik, ez esetben majd érdemes lesz visszatérni hozzá és megnézni, hogy miért lett az? Amíg ez nem történik meg, addig rásütöm a „bőven kihagyható” billogot. Annál is inkább, mert elég volt ezekből az Oscar-kuncsorgó darabokból.


