A 77. BAFTA legnagyobb nyertesei között is az Oppenheimer és a Szegény párák


baftaTegnap a 77. alkalommal osztotta ki a Brit Film- és Televíziós Akadémia a díjait. A skót szoknyás David Tennant volt az est házigazdája. Ahogy azt sejteni lehetett, itt is az Oppenheimer és a Szegény párák domináltak. Azért az Érdekvédelmi terület is 3 kategóriában célba ért, ráadásul magyar sikernek is örülhettünk. A nyertesek listája és egy ki összefoglaló az eseményről.

LEGJOBB FILM: Oppenheimer

LEGJOBB BRIT FILM: Érdekvédelmi terület (brit-lengyel koprodukció)

LEGJOBB IDEGENNYELVŰ FILM: Érdekvédelmi terület (német nyelven)

LEGJOBB ANIMÁCIÓSFILM: A fiú és a szürke gém (Japán/Ghibli, Hayao Miyazaki – nem utazott Londonba)

LEGJOBB RENDEZÉS: Christopher Nolan (Oppenheimer)

LEGJOBB EREDETI FORGATÓKÖNYV: Justine Triet & Arthur Harari (Egy zuhanás anatómiája)

LEGJOBB ADAPTÁLT FORGATÓKÖNYV: Cord Jefferson (Amerikai irodalom)

LEGJOBB BRIT ELSŐFILMES: Savanah Leaf (Earth Mama) (itt jelölt volt két doku is)

LEGJOBB SZÍNÉSZ: Cillian Murphy (Oppenheimer)

LEGJOBB SZÍNÉSZNŐ: Emma Stone (Szegény párák)

LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ: Robert Downey Jr. (Oppenheimer)

LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ: Da’Vine Joy Randolph (Téli szünet)

LEGJOBB FELTÖREKVŐ CSILLAG: Mia McKenna-Bruce (Hogyan szexeljünk)

LEGJOBB SZEREPOSZTÁS (2026-tól Oscar kategória): Téli szünet

LEGJOBB FILMZENE: Ludwig Görensson (Oppenheimer)

LEGJOBB VIZUÁLIS EFFEKTUSOK: Szegény párák

LEGJOBB OPERATŐR: Hoyte van Hoytema (Oppenheimer)

LEGJOBB VÁGÁS: Jennifer Lame (Oppenheimer)

LEGJOBB DÍSZLET: Szegény párák (Zsuzsa! – bár ő nem volt ott, így beszéd sincs)


LEGJOBB JELMEZ: Szegény párák

LEGJOBB SMINK: Szegény párák

LEGJOBB HANG: Érdekvédelmi terület

LEGJOBB DOKUMENTUMFILM: 20 nap Mariupolban (jelölve volt az idegennyelvűeknél is)

LEGJOBB RÖVID ANIMÁCIÓ: Crab Day

LEGJOBB RÖVIDFILM: Jellyfish And Lobster

ÉLETMŰ: Samantha Morton és June Givanni

Betétdal kategória itt nincs versenyszerűen, de Sophie Ellis-Bextor előadta a “Murder on the Dancefloor”-t a Saltburn okán.

FILMES STATISZTIKÁK:

A 100%-os banda (minden jelölés díjra váltva):
1/1 – Amerikai irodalom (adaptált szkript)
1/1 – A fiú és a szürke gém (animáció)
1/1 – Earth Mama (brit elsőfilmes)

Díjak filmek szerint:
7 (13 jelölésből): Oppenheimer (film, rendező, színész, férfi mellékszereplő, zene, operatőr, vágó)
5 (11 jelölésből): Szegény párák (színésznő, díszlet, vizuális effektek, smink/maszk, jelmez)
3 (9 jelölésből): Érdekvédelmi terület (idegennyelvű, brit film, hang)
2 (7 jelölésből): Téli szünet (női mellékszereplő, casting)
1 (3+1 jelölésből): Hogyan szexeljünk (az év felfedezettje)
1 (7 jelölésből): Egy zuhanás anatómiája (eredeti forgatókönyv)

NYERETLENEK (a +1 a Rising Star, ahol a filmet hivatalosan nem írják hozzá a nominációhoz):
9 jelölésből: Megfojtott virágok
7 jelölésből: Maestro
6 jelölésből: All of Us Strangers
5+1 jelölésből: Saltburn
5 jelölésből: Barbie
4 jelölésből: Napóleon
3 jelölésből: Előző életek
2 jelölésből: Pókverzum 2, Mission Impossible 7, Bíborszín, Rye Lane

1 jelölésből: Az Alkotó, A galaxis őrzői 3, Elemi, Csibefutam 2, Blue Bag Life, A hó társadalma, Ferrari, The Old Oak – A mi kocsmánk, Wonka, Scrapper, Rustin
+1 jelölésből (csak Rising Star): Beszélj hozzám!, Priscilla, Pofozóklub a gimiben, Drámatábor, Édes kelet, Fair Play

——DÍJAK—

Az est poénjai és pillanatai:
– A nyitópoénkodás David Tennant és Michael Sheen párosával, amibe az első átadóként Andy Serkis is beszállt még (mivel említve volt).
– Justine Triet picit bakizós, izgulós köszönőbeszéde.
– A Szegény párák effekteseinek meglepedettsége.
– Ahogy Nolan próbálta megemészteni, hogy elbukta az írói díjat.
– Da’Vine Joy Randolph reakciója a színpadon Chiwetel Ejioforra.
– Az igencsak naprakész megemlékezős blokk Carl Weathersszel és Tom Wilkinsonnal.
Hugh Grant umpa lumpa mondókája a rendezők felkonferálásánál.
– Samantha Morton életműdíjának montázsa.
– Mia McKenna-Bruce cuki győzelmi megélése.
Emma Stone köszönőbeszédének zárása az anyjának címezve.
– Az ováció, amikor Michael J. Fox-ot betolták kerekesszékkel, majd abból felállva a pulpitushoz átadta a legjobb filmet.

ÖSSZEGZÉS:

Az est meglepetései: A Szegény párák vizuális díja bár megérdemelt, igazából eléggé a semmiből jött. Picit szokatlan volt, hogy az idegennyelvű egyben a legjobb brit film is lett (harmadjára a gála történetében), pedig előbbire – ha már politikai okokból az Oscarra nem lett nevezve – az Egy zuhanás anatómiájának is kinézett egy utolsó nagy szelet.

Az est vesztesei: Paul Giamattinak még fájhat az, hogy Cillian Murphy “hazai pályán” hozta a kötelezőt. Lily Gladstone bízhatott egy meglepetés Sandra Hüllerben, hogy ne gyengüljön tovább (ő ugye mellőzött volt itt), de így Emma Stone érezheti magát már teljes nyeregben.

Az est győztesei: A fiú és a szürke gém még mindig tartja magát, így az Annie-díjak 7/7-es Póksöprése után sem mondható lezártnak a dolog. A Szegény párák a díszleteknél két fontos helyen is a Barbie felé kerekedett, a harmadikon pedig nem egymás ellenfelei voltak, így a magyar Oscar lehetősége már sokkal nagyobb eséllyel várható, mint a jelöltek bejelentésekkor volt. Az Egy zuhanás anatómiája pedig erősen érkezik az Oscarra Barbie forgatókönyvi áthelyezése után.

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk A hét röhögései (508.)
Következő cikk Maestro - kritika