Szinte végig papírforma volt 96. Oscar-gála. Az Oppenheimer végül 7 szobrocskával zárt, de a Szegény páráknak is jutott négy (itt örülhettünk (Mihalek Zsuzsa berendező elismerésének is). Emma Stone díja volt egy leheletnyit kevésbé benne. Miyazaki pedig mindig esélyesnek mondható, ha jelölik, de a Pókember: A Pókverzumon át nagyobb favoritnak számított. A Barbie talán 1-et tudott behúzni, Billie Eilishék másodszor örülhettek tesójával, hiába volt Ken az est produkciója alulmaradt a tényleges versenyben. Lily Gladstone nem írt történelmet és 10-ből semmi lett a Megfojtott virágoknak. Wes Anderson is végre Oscar-díjasnak mondhatja magát, bár ki gondolta volna, hogy rövidfilmért kapja az elsőt. 3-ból pedig 2 japán film 100%-os lett, a Godzilla stáb a játékfigurákkal poénos volt. A Ken előadás, a meztelen John Cena a jelmezek felkonfjával, Arnie, DeVito és Michael Keaton Batman retrózása, meg a stáblistás Matt Damon poén Messivel, a kutyussal voltak a legjobb részek, Emma cuki kiszakadt ruhája. Pacino kicsit eltotyorogta a legfontosabb átadást, de összességében egész emléketesebb díjátadóként marad meg.
Házigazda: Jimmy Kimmel
–-DÍJAK–
LEGJOBB FILM: Oppenheimer
LEGJOBB NEMZETKÖZI FILM: Érdekvédelmi terület (Jonathan Glazer, Egyesült Királyság, lengyel-német koprodukció)
LEGJOBB ANIMÁCIÓSFILM: A fiú és a szürke gém (Hayao Miyazaki, Ghibli, Japán)
LEGJOBB RENDEZŐ: Christopher Nolan (Oppenheimer)
LEGJOBB EREDETI FORGATÓKÖNYV: Justine Triet & Arhur Harai (Egy zuhanás anatómiája)
LEGJOBB ADAPTÁLT FORGATÓKÖNYV: Cord Jefferson (Amerikai irodalom)
LEGJOBB SZÍNÉSZ: Cillian Murphy (Oppenheimer)
LEGJOBB SZÍNÉSZNŐ: Emma Stone (Szegény párák)
LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ: Robert Downey Jr. (Oppenheimer)
LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ: Da’Vine Joy Randolph (Téli szünet)
(ÉLETMŰDÍJ: Angela Bassett, Mel Brooks)
LEGJOBB FILMZENE: Ludwig Göransson (Oppenheimer)
LEGJOBB BETÉTDAL: Billie Eilish & Finneas O’Connell – “What Was I Made For” (Barbie)
LEGJOBB HANG: Érdekvédelmi terület
LEGJOBB VIZUÁLIS EFFEKTUSOK: Godzilla Minus One (Japán)
LEGJOBB OPERATŐR: Hoyte van Hoytema (Oppenheimer)
LEGJOBB VÁGÁS: Jennifer Lame (Oppenheimer)
LEGJOBB DÍSZLET: Szegény párák (MIHALEK ZSUZSA!)
LEGJOBB JELMEZ: Szegény párák
LEGJOBB SMINK/MASZK: Szegény párák
LEGJOBB DOKUMENTUMFILM: 20 nap Mariupolban (Ukrajna 1. Oscarja az RTL+-on nézhető)
LEGJOBB RÖVIDFILM: Henry Sugar csodálatos története (Wes Anderson 1. Oscarja)
LEGJOBB ANIMÁCIÓS RÖVIDFILM: War Is Over! Inspired by the Music of John and Yoko (Thomas Newman zenéjével)
LEGJOBB RÖVID DOKUMENTUMFILM: Az utolsó hangszerjavító műhely (Disney+-on nézhető)
—
FILMEK DÍJAK SZERINT:
A 100%-os banda (minden jelölés díjra váltva):
– 1/1: A fiú és a szürke gém (animáció)
– 1/1: Godzilla Minus One (vizuális effektusok)
7 díj (13 jelölésből): Oppenheimer (film, rendező, színész, férfi mellékszereplő, zene, operatőr, vágó)
4 díj (11 jelölésből): Szegény párák (színésznő, díszlet, jelmez, smink/maszk)
2 díj (5 jelölésből): Érdekvédelmi terület (nemzetközi, hang)
1 díj (5 jelölésből): Téli szünet (női mellékszereplő)
1 díj (5 jelölésből): Egy zuhanás anatómiája (eredeti szkript)
1 díj (5 jelölésből): Amerikai irodalom (adaptált szkript)
1 díj (8 jelölésből, 7 kategóriában): Barbie (dal)
NYERETLENEK:
10 jelölésből: Megfojtott virágok
7 jelölésből: Maestro
3 jelölésből: Napóleon
2 jelölésből: A hó társadalma, Az Alkotó, Mission: Impossible – Leszámolás, Nyad, Előző életek
1 jelölésből: Bíborszín, Pókember: A Pókverzumon át, Elemi, Robotálmok, Nimona, May December, Golda, Tökéletes napok, A tanári szoba, Én vagyok a kapitány, A galaxis őrzői: 3. rész, A gróf, Indiana Jones és a Sors Tárcsája, Flamin’ Hot – Egy pikáns sikertörténet, Rustin
Az élő szöveges kibeszélőt az est pillanatival, poénjaival és kínos dolgaival ITT találjátok, csak a kronológikusság megőrzése érdekében nyomjatok rá az “összes hozzászólás” szűrőre, mert úgy sorban rendezve biztos nem hagy ki egy kommentet se az algoritmus.
A szezontól még nem búcsúzunk teljesen, hamarosan lesz egy elméleti filózás, hogy mik nyertek volna a nem létező kategóriákban, hogy milyen érdekességek történetek a gála alakulásával és hogy miként is festett a filmek teljesítményének összképe.