
Menteni a menthetetlent
A Ernelláék Farkaséknál után itt a házassági trilógia középső része, amit az alkotók reményei szerint még az idén követni fog a harmadik, befejező. Színpadról került a filmvászonra ez is, így csak ritkán hagyja el a négy falat, de hát éppen ott, a négy fal között lehet a legjobban a másik fejéhez vágni a kevésbé kedves dolgokat. A Kálmán-nap úgy tud szórakoztató lenni, hogy közben minden képkockájában szembesíti a nézőt a saját gyengeségével és az élet hiábavalóságával. 

Fájóan életszagú az egész, ahol a játékidő alatt mindenki kinyilatkoztat a családról, a házasságról, a gyerekvállalásról, a férfi-női szerepekről, az intimitásról, a vágyakról, célokról és félelmekről a barátok és egymás előtt. Mintha teljesen új embereket ismernénk meg, holott ez a valódi, felszínre kívánkozó – egyikük esetében már konkrét fizikai fájdalommal járó -, elnyomott énjük. A két értelmiségi pár kiegészül egy ötödik taggal, a ház körüli teendőket ellátó, ezermester Ernővel (Gelányi Imre), aki nemrég vesztette el feleségét és akinek egyszerű, őszinte és ösztönös válaszai, illetve reakciói egyfajta görbe tükörként vannak jelen.
Ritka az olyan, hogy a néző képes élvezni azt, ami róla szól és nem éppen jó színben tünteti fel. Még ritkább az, hogy magára ismerve felnevet és nem kínjában, hanem őszintén és felszabadultan. Hiszen nincs abban semmi szégyellni való, hogy emberek vagyunk és hibákat követünk el akár azzal, hogy teszünk valamit vagy akár azzal, hogy nem. Okosan és őszintén kell az ilyen filmet csinálni, ennyi a titka. Így lesz a Kálmán-nap egy, a vihar előtti csendet röviden és tömören ábrázoló alkotás sallangmentes, modorosságtól és manírtól lecsupaszított, nyers és natúr színészi játékkal, betaláló párbeszédekkel és a saját gyarlóságát felismerő, mégis elégedetten távozó nézővel.


