
Pánik London utcáin: 20 éves a Haláli hullák hajnala
Már megint valami, ami azt bizonyítja, hogy az öregedésünk felgyorsult és megállíthatatlan: 20. születésnapját ünnepli a Haláli hullák hajnala, ami nem szimplán horror-vígjáték, hanem rom-zom-kom. Elmeséljük, hogyan talált egymásra Simon Pegg, Nick Frost és Edgar Wright, milyen filmek hatottak rájuk, hogyan rakták össze az első mozijukat és a híres lemezdobálós jelenetre is külön kitérünk.
Nem csak a Haláli hullák hajnalának van idén kerek jubileuma, hanem Simon Pegg és Nick Frost barátságának is. A két angol színész-komikus-forgatókönyvíró 30 éve ismerkedett meg; úgy, hogy Frost ugyanabban a mexikói étteremben pincérkedett Londonban, ahol Pegg akkori barátnője. Az egyik esti műszak után Pegg beült a személyzettel egy kocsmába, és pár ital elfogyasztása után kiadott egy Chewbacca hangot, amit egyedül Frost ismert fel, ráadásul nagyot nevetve. A következő kocsmázáson már csak ők ketten vettek részt, és kiderült, hogy rengeteg mindenben egyezik az ízlésük – főleg ami a humort, a zenét és a filmeket illeti. Máig tartó szoros barátságot kötöttek, lakótársak lettek, mindig ugyanabba a közeli kocsmába jártak (erről majd egy kicsit később) és rengeteg filmet néztek meg együtt. Első közös moziélményük a Ponyvaregény volt, melynek megtekintése után óriási Tarantino rajongókká avanzsáltak, és ha akkor ott valaki azt mondja nekik, hogy egy szép napon majd QT lesz az ő rajongójuk, azt ott helyben kiröhögték volna.
A két évadot megért széria főszereplői Tim (Pegg) és Daisy, akik lakótársak lesznek, és Tim legjobb barátjával, Mike-kal (Frost) együtt mindenféle furcsa és vicces kalandokon mennek keresztül. Az Art című epizódban a főhős némileg tudatmódosított állapotban nekiáll játszani a Resident Evillel, majd ezután zombiapokalipszist hallucinál. A sztorit az ihlette, hogy Wright egyszer valóban végiggamerezett egy egész éjszakát és amikor kora hajnalban lement az éjjelnappaliba, valahogy ledöbbentette az üres utcák látványa. Azon kezdett el agyalni, hogy az USA-hoz képest a fegyverbirtoklásban sokkal kevésbé aktív britek, hogyan küzdenének meg egy invázióval.
A szóban forgó Spaced epizód:
A második Spaced évad elkészülte után Pegg és Wright nekiállt első mozifilmjük megírásának, melynek eredetileg a Tea Time Of The Dead címet adták. Szokásuk szerint egy nagy táblán vázolták fel maguknak a cselekményt, és amikor már minden szálat kibogoztak, megírták a szkriptet. Elkezdtek házalni vele, de sok elutasításban részesültek – volt, ahol azt mondták nekik, hogy a sztorijuk horrorfilmnek nem elég ijesztő, vígjátéknak meg nem elég vicces. Végül a Working Titles karolta fel az ötletüket; az a cég, amelyik pont olyan rom-komat forgalmazott, amiket Peggék forgatókönyve kigúnyolt. A sztorira a felénk kevésbé ismert brit vígjátékok és a Holtak hajnala mellett olyan klasszikusok hatottak, mint az Arizonai ördögfióka, a Hullajó, a Madarak, a Psycho, a Vissza a jövőbe és a Michael Jackson féle Thriller hosszú klipje, ráadásul a filmbeli olasz éttermet Lucio Fulci olasz horrorrendező után nevezték el Peggék. A produkciót hivatalosan a 2002-es Cannes-i Filmfesztiválon harangozták be, és ekkor már Shaun Of The Dead volt a címe, a Dawn Of The Dead, vagyis a Holtak hajnala nyomán.

Pegg a Don’t Stop Me Now-s jelenetet elemzi:
A Haláli hullák hajnalát 2004 áprilisában mutatták be az Egyesült Királyságban, néhány hónappal később pedig az USA-ba is megérkeztek az angol zombik, 700 vászonra, ami elég komoly számnak tekinthető egy kis költségvetésű brit film esetében. A 6 millió dolláros büdzsé aztán sokszorosan megtérült: közel 40 milliós bevétellel zárt a film. A sikerhez hozzájárulhatott az is, hogy olyan hírességek vették szárnyaik alá Wrighték alkotását, mint John Carpenter, Joe Dante, Peter Jackson, Stephen King, John Landis és Quentin Tarantino. Tom Cruise és J.J. Abrams is nagy rajongónak számít, és ennek is köszönhető, hogy Pegg mindegyik Mission: Impossible filmben szerepelt 2006 óta.
A fent említett urak dicséretei felkerültek a Haláli hullák hajnala amerikai posztereire, ami viszont a legjobban megmelengette Pegg és Wright szívét, az a Holtak hajnalának rendezőjétől, George A. Romerótól érkező elismerés volt. A zombipápának annyira tetszett a Shaun Of The Dead, hogy a két fiatal angol titánt felkérte egy-egy miniszerepre a Holtak földje című filmjében. Természetesen élőhalottakat kellett alakítaniuk, és attól már végképp elolvadtak, amikor a helyszínre érkezve Romero egy olyan kitűzővel fogadta őket, amit Peggék küldtek neki korábban, és amit Shaun visel a Haláli hullák hajnalában, csak ezen a George A. Romero név állt. Mellékes infó, hogy a Holtak hajnalának Zack Snyder rendezte remake-jét majdhogynem akkor mutatták be a mozik, mint a Shaun Of The Deadet.


Pegg sztorizik a lemezdobálós jelenetről:
Ami a zombikat illeti, Pegg több fórumon is megjegyezte, hogy ő a Romero szabadalmaztatta, tébláboló élőhalottak híve, ellentétben pl. a 28 nappal később című 2002-es horror szteroidos szuperatléta zombijaival, hozzátéve: „a halál nem egy energiaital”. Szintén a Danny Boyle filmre utalnak a Haláli hullák hajnalában akkor, amikor előbb Shaun, majd Ed is kijelenti, hogy nem hajlandóak kimondani a Z betűs szót. Pegg szerint egy zombi nem más, mint egy elcseszett élet szimbóluma, és bizonyos értelemben Shaun is egy kicsit zombis életet él, mielőtt beüt az apokalipszis.
Nem sokkal a film bemutatása után felmerült egy folytatás lehetősége From Dusk Till Shaun címmel, de aztán Peggék elvetették az ötletet. Készült viszont egy prequel-spinoff jellegű képregény, ami egy nappal a film kezdete előtt játszódik, és a Mary nevű karakter a főszereplője (ő az, akit a hátsó kertben felnyársal egy napernyőtartó); Shaun itt csak háttérszereplőként bukkan fel. 

A szerző gyűjteményéből:
A koronavírus-járvány alatt is visszakacsintottak a filmre:
Simon Peggék humorral figyelmeztetnek, itt a Haláli hullák hajnala 2


