
A tehetséges Mr. Scott
Hallottál már az imposztor-szindrómáról? Elképzelted valaha, hogy milyen lehet benne ragadni egy életre? Erről szól a Netflix új pszichothriller sorozata, a Ripley, ami egyben a fim noir legújabb gyöngyszeme szépséges képekkel, lassú építkezéssel és elképesztő színészi játékkal.
Három érdekesség az íróról: ő írta az első hepiendes leszbikus könyvet, a magánéletében depressziótól, alkoholizmustól és a saját nehéz természetétől szenvedett, talán ezzel összefüggésben pedig nem csak a macskákat szerette, hanem még a csigákat is: volt, hogy 300 lakott a kertjében, és néha koktélpartikra is elvitte őket egy nagy táskában.
A sorozat készítője Steven Zaillian, aki forgatókönyvíróként a Schindler listáját, az Amerikai gengsztert vagy éppen Az írt jegyezte, rendezőként pedig a legutóbbi munkája az Aznap éjjel sorozat volt. Elmondása alapján régóta szerette volna elkészíteni a regény saját feldolgozását, és azt is tudta, hogy a filmes időkeret nem lesz erre elég. A sorozat végül 8 részes lett, nagyjából nettó 8 óra hosszal. Ez pedig egy igazán hosszú film. (A Sátántangó például egy kicsit rövidebb.)



Mivel a legtöbben a Matt Damon-féle filmre emlékszünk, röviden nézzük át, miben különbözik a kettő. Míg az a film (a boldog 1999-ben jött ki) tele van színekkel, egzotikus mediterrán helyszínekkel és élettel, ráadásul úgy tálalva, mintha Anthony Minghella napsugárral locsolta volna a legszebb húszas éveiben lévő színészeit, addig ez a sorozat sötét. És nem csak azért, mert fekete-fehér, hanem kevesebb benne a szereplő, szűkebbek a terek, de amik esetleg nagyok, azok meg üresek.
Az 1999-es feldolgozáshoz képest nagy a különbség Tom Ripley ábrázolásában is, de a karakterek dinamizmusából is visszavesz az, hogy ők legalább egy évtizeddel idősebbek. A kisebb szerepekben is lett változás: van, akit egy másik Ripley-történetből vettek kölcsön, míg mást a korábbi filmhez megírtat pedig kivettek (pl. Cate Blanchett).
A könyv (és ezért a feldolgozások) ellenében fel szokták hozni, hogy a szemszöge miatt az olvasók/nézők Tom Ripleyvel azonosulnak, és az ő megmeneküléséért szurkolnak, ez itt sincs másképp. Andrew Scott úgy jellemezte a karaktert, hogy egy gyarló bűnös, aki sokat hibázik, retteg, de végül csak túlélni akar. Nekünk, nézőknek pedig hosszú és szépséges 8 óránk van arra, hogy kiderítsük, elég-e ez nekünk ahhoz, hogy megszeressük ezt a 2024-es Mr. Ripleyt. Nekem az volt.


