Ma van Lucy Maud Montgomery halálának 82. évfordulója, aki a legendás Anne-könyveket írta. Itt van minden, amit érdemes tudni róla. Létező hely-e a Zöld Orom, mi a köze az egésznek a Harisnyás Pippihez? Ha fekete öves rajongó akarsz lenni, ezt mindenképp el kell olvasnod! Addig is mormolja mindenki maga elé: „Éjre éj és napra nap / Egy bűvös hálót rázogat…”

Kezdjük Lucy Maud Montgomeryvel! (A Lucyt nem szerette, Maud volt.) Magyarul kevés anyag található róla, és ami van, az is egyoldalú. Viszont angolul elérhető egy zseniális életrajz (Mary Henley Rubio a szerzője), nagyjából erre fog a cikk támaszkodni. 1985 fordulópont volt nem csak az Anne-könyvek-, hanem az írójuk utóéletében is: egyrészt ebben az évben forgatta Kevin Sullivan az első filmet, ami aztán egy újabb aranykorát hozta el a feldolgozásoknak, és ugyanebben az évben jelentették meg a naplóinak első kötetét is, amik egy teljesen új és sötét megvilágítást adtak az életének. A naplók szerkesztője a már említett életrajzíró, aki egyébként amerikai származású volt, ugyanis L. M. Montgomery akkoriban még szülőhazájában sem volt eléggé megbecsült, mondván: romantikus gyerekkönyveket írt, de igazából az volt a baj, hogy egyszerűen túl népszerű volt mindig is ahhoz, hogy komolyan vegyék. Mára szerencsére a helyére került a megítélése: az egyik legfontosabb XX. századi kanadai íróként tartják számon, hiszen az Anne a Zöld Oromból a női megfelelője Mark Twain Huckleberry Finnjének, és ezen kívül még húsz könyvet, félezer verset és kisprózát hagyott hátra.


Későbbi férje Ewan Macdonald lelkész volt, aki 1903-ban került Cavendishbe. 1906-ban titokban már eljegyezték egymást, de csak 1911-ben, nagyanyja halála után szabadulhatott Maud otthonról. Amint lehet, megesküdtek, mert ekkor már 36 éves volt, gyereket akart, saját háztartást, megbecsült szerepet a közösségben, és ez Leaksdale-ben, a férje új parókiáján megvalósulhatott végre. Három fiuk lett, a középső halva született (ezt a tényt is kölcsönadta Anne Shirleynek később). Maud ellátta a háztartást, a lelkészfeleségi szerepkört, az otthoni tennivalókat, és hajnalban vagy este szakított csak időt az írói munkára. Pedig ekkoriban már sikeres volt, a könyvei úgy fogytak, mint Hemingway-é.
Eközben kitört az I. világháború, ami teljesen a hatalmába kerítette Maudot. Minden nap várta az újságot, ami alapján a térképeit frissítette: minden csatáról tudott, minden hadi lépést követett, miközben az is dolga volt, hogy lelkészfeleségként felkeresse az elesettek családjait. Habár a fiai nem voltak még katonakorúak, a háború megtörte. A Rilla of Ingleside (a későbbi nyolcadik Anne-könyv) történetében akkoriban egyedülálló módon megírta a háborúban hátrahagyott nők sorsát, akik elnavigálták az országot. A békekötés után sem nyugodhatott: a férje súlyos beteg lett (melankóliával diagnosztizálták, valószínűleg erős depressziója lehetett), ráadásul a kívülállók erről nem is tudhattak, másképp elvesztette volna a hivatalát. Maud mindent kézben és egyben tartott a legnagyobb rohamok közepette is, miközben még a spanyolnáthát is átvészelte.



Hasonlít valakire, ugye? Astrid Lindgren bevallottan róla mintázta Harisnyás Pippit. Még a huszadik század elején is kevés ilyen cselekvő lány volt a könyvekben, ráadásul jó adag humorral és (kisebb adag) cinizmussal tálalta az író, nem csoda, hogy a lányok és asszonyok vitték, mint a cukrot (hogy aztán otthon fiúk és férfiak is olvassák végül). Azért persze az okok keresésekor ne menjünk el Gilbert Blythe karaktere mellett sem, aki – ahogy néztem –, ismét nyerésre áll Mr. Darcyval szemben a mémversenyben. (És melyik anya ellenkezne ezzel?) Gilbert az a fiú, aki látszólag elérhetetlen, de mindig ott van, az, aki az első pillanattól szerelmes, de azért a kettejük között lévő feszültség miatt végig bizonytalanul az egymásra találásuk. Aki az eszéért szereti a lányt, és nem azért, mert meglehetősen csinos (ha nem is szép, ahogy ő mondja). Melyik kor az, amelyik nem kér az ilyen szerelemből?
Közel 40 éves az Anna sorozat, ami örökre a szívünkbe véste, hol van a Zöld Orom


