Különválás 1. évad – kritika


kulonvalas kKülönválás (Severance) 2022, Apple TV+, 9 rész, részenként kb. 50 perc. Készítő: Dan Erickson, rendező: Ben Stiller, szereplők: Adam Scott, Britt Lower, John Turturro, Patricia Arquette, Christopher Walken.

A legszebb identitásválság, amit a tévében láthatunk

A Különválás az elmúlt időszak egyik legmagasabb minőségű sorozata az Apple TV+-on, ami kellőképp nyomasztó és felemelő, ráadásul olyan finoman adagolja a feszültséget, ami kilenc részen keresztül keveseknek sikerülne.

Ki vagy te? „Nem a munkád vagy, (…) és nem is a bankbetéted!” mondták a Harcosok klubjában, de biztos ez? Ugyanaz az ember vagy otthon, mint az irodában, vagy fel sem ismernének a kollégáid a játszótéren? Az öltönyöd más emberré tesz, vagy egyszerűen a szemüveg az oka, ahogy Szupermennél láthattuk? Mit viszünk magunkkal, és mit hagyunk hátra, ha az egyik szerepből a másikba lépünk? Te mit tennél, ha azt ígérnék, hogy ki tudják kapcsolni az agyad egyik részét, hogy ne gyötörjön otthon a munka, vagy a családi zűrök az irodában? Kipróbálnád? És mi lenne, ha nem lenne választásod?kulonvalasA kezdőképen egy tárgyalóasztalt látunk, aminek a közepén egy nő fekszik. Irodistának tűnik az öltözéke alapján, ráadásul még belépőkártya is van a nyakában. Ébredezik. A tárgyaló úgy néz ki, mintha Wes Anderson minimalista-futurista ikertestvére rendezte volna be. Minden retró, zöld-vörös-barna és szemcsés a sivár szürkeségben. Egy hang szólal meg a kihangosítóból, és azt kérdezi: Ki vagy? A nő erre nem tud válaszolni. Gond nélkül felsorolja az USA államait, de nem tudja, melyikből származik. Megijed és ki akar törni. De nem lehet. Mert mostantól ezek a mindennapjai. A Lumenben dolgozik, ahol az agyat különválasztják, és ezzel két ént alkotnak: egy kintit és egy bentit. A kinti énje nem tud semmit a munkájáról, míg a benti soha nem hagyja el az irodát, és fogalma sincs arról, hogy mi van a beléptetőkapu másik oldalán. A kollégái lesznek a családja és a barátai, és az iroda az otthona.kulonvalas 3Dan Erickson, a sorozat készítője régóta hordozta magában az ötletet. A pilotot a szünetekben írta meg, amikor az irodában, ahol dolgozott, azt kívánta, hogy bárcsak az ott töltött idejét kitörölhetné az emlékei közül, és varázsütésre öt óra lehetne. Ahogy egyre jobban elmélyedt a történetben, megértette, hogy ez milyen veszélyes kérés. Sok változtatás és keresgélés után az Apple TV karolta fel az ötletét, ami az első pillanattól kezdve egyedi és minőségi sorozatokkal szeretné meghatározni magát, és egyelőre nem is tévedett sokat. Ezt mégis leginkább egy két évvel korábbi FOX-os sorozathoz tudnám hasonlítani: a Devs volt ilyen hangulatában és gondolatiságában. Mert amellett, hogy igényesen szórakoztat, a Különválás nagyon sok réteget halmoz egymásra, és minél mélyebbre jut a néző, annál komolyabb kérdésekkel találja szembe magát.kulonvalas 4A rendező Ben Stiller (7 rész a 9-ből), már az első filmjével, a Nyakunkon az élettel is megmutatta, hogy van képessége hozzá, és azt is, hogy sokkal több, mint a Zoolander álarc, amit komikusként gyakran magára ölt. A kilenc rész egységes, alaposan átgondolt és nem kompromisszumos, mindvégig megmarad végletekig átgondoltnak és a lassú tempója mellett is zavarbaejtően megdöbbentőnek.
A képi világa gyönyörű, letisztult, geometrikus és precíz. Egy pillanatig sem unalmas, sőt: fokozatosan adagolja a feszültséget, ráadásul ezt észrevétlenül kifinomultan teszi. Sehol egy olcsó direkt veszélyhelyzet, hiszen a szörny a nemtudásban és a saját agyuk által elzárt világban van. Az ismétlő cselekmények és helyszínek nem fárasztóak, hanem egyre szűkebbé veszik menekülés lehetőségét, mégsem kiábrándítóan cinikus a történet, hiszen végül itt is a humanitás az, ami újra emberivé teheti ezt a gépiesen munkaközpontú világot.kulonvalas 5A sztori lassan bontakozik ki, ahogy a főszereplőnk Mark S. (Adam Scott) kinti és benti énje közötti átmeneteket látjuk. Ő a referenciánk végig, az ő két világa között lévő feszültség pedig a történetünk. A váltás pedig, ami a két világ között egy egyszerű liftezés alatt a testtartásában és a tekintetében végbemegy, színészileg is egészen elképesztő. De nem csak Adam Scott remekel, Britt Lower, Patricia Arquette, Tramell Tillman, John Turturro, Christopher Walken mind-mind olyan színészek, akiket általában mellékszerepben láthatunk, pedig sokkal többet érdemelnének, és szerencsére ez a sorozat ad nekik időt, lehetőséget és bizalmat, hogy megmutassák, mire képesek. Ők pedig nem hagyják cserben a nézőt. Miattuk is megérné végignézni a sorozatot, de ugyanúgy a történet vagy a megjelenítés miatt is, mindent egybevetve pedig egyszerűen kihagyhatatlan néznivaló azoknak, akik többet szeretnének a háttértévézésnél.

A folytatás nem csak a színész- és írósztrájk miatt csúszik, hanem a készítő és a showrunner közötti viszony miatt, ami olyan mértékben romlott meg, hogy már az 1. évadban sem álltak szóba egymással. A 2. szezonra maradt ugyanez a felállás, de a tervezett harmadikra showrunnert cseréltek, aki még visszanyúlt ehhez is, habár konkrét dátum nincs, de áprilisban véget ért a forgatás és nagy reményeket fűzünk hozzá, mert ez az egyik legjobb dolog, ami az elmúlt években a sorozatokkal történt.10 9

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Motorosok - kritika
Következő cikk A hét röhögései (525.)