
Hobbiprojekt, rutinfilm, kísérletező játszadozás, sokféle módon lehet jellemezni az az alkotói szándékot, ami a Kegyelem fajtáit létrehozta. Az biztos, hogy aki a Szegény párák után egy hasonló varázst vár, az hamar kiábrándul. A nagynevű színészgárda maradt, a stílusos fényképezés szintén, de a botrányos felnövéstörténet helyett csak polgárpukkasztást kapunk.
Félelmetes nézni Lanthimost, hogy milyen ügyesen bánik a filmnyelvvel. A kegyelem fajtái úgy tudja lekötni az ember figyelmét 2,5 órán át, ahogy azt a legnagyobb szemfényvesztők csinálják, David Lynch-csel az élen. Folyamatosan felkavar, bizonytalanságban tart, sokkol, ráadásul mindezt három különálló történetben teszi, hogy még szabdaltabb legyen az élmény, és végig azon járjon az agyunk, hogy most mi köze is van a sztoriknak egymáshoz. Ilyen szemtelen néző vegzálást leginkább Lars von Trier szokott játszani, és most Lanthimos is beállt a sorba, hogy egy pszichológiai kísérlet nyulaivá tegyen bennünket, mint becses mozinézőket.


A kegyelem fajtái a rendező rajongóinak újabb csemege, amúgy meg csak egy gumicsont. Felesleges is túl sokat rágódni rajta. Képei kísérni, vagy kísérteni fognak egy ideig, azonban ez nem vált meg semmit a filmművészetben. Bármennyire is keressük az üdvözítőt a laza táncú Emma Stone-nal karöltve, csak zsákutcába futunk a szuggesztív képektől megbabonázva.


