
35 éve, október 6-án hagyott itt minket Bette Davis, a filmművészet talán legkarizmatikusabb színésznője. 10 Oscar-jelöléséből kettőt elnyert, de egy életműdíjjal is megtisztelték. Karrierjét leginkább drámai alakítások jellemzik, a gazdag filmográfiából most a 6 Oscaros Mindent Éváról című örökbecsűt néztük újra. Joseph L. Mankiewicz rendezése pedig ott van a kötelezők között.
A kétszeres Oscar-díjas Bette Davis közel száz filmben szerepelt, tíz alkalommal jelölték arany szobrocskára. Nagyon tudatos nő volt, aki mindent a karrierje érdekében cselekedett. Bárkivel szembe mert menni, legyen szó rendezőkről, producerekről. Ő volt az első, aki (28 évesen) beperelte a Warner Bros Stúdiót, mert úgy érezte, azok csak elherdálják tehetségét. Nehéz személyisége, nyers modora elegánsan cinikus stílussal keveredve megalapozta a forgatások alaphangulatát. Davis a munkában nem ismert megalkuvást, kár, hogy ezt csak kevés rendező használta ki, s megannyi kisstílű szerep után, karrierje vége felé találta meg az a karakter, amely halhatatlanná tette.
Pedig Bette Davis a drámai alakításokban tudott igazán kiteljesedni (tíz Oscar-jelöléséből négyet ezeknek a szerepeknek köszönheti), amihez pedig jól jön az érettség és tapasztalat. Olyan karakán, öntörvényű és független asszonyokat alakított, akik mindig elérték céljukat. Egy szerencsés véletlennek köszönhető, hogy ő kapta meg Margo Channing szerepét Joseph L. Mankiewicz Mindent Éváról című mozijában. A főszerepre eredetileg Claudette Colbertet szerződtették le, de a színésznő egészségügyi okokból visszalépett a szerződéstől. Ingrid Bergman túl elfoglalt, Marlene Dietrich túl német volt ehhez a szerephez. Az ekkor 41 éves Bette Davis volt az egyetlen, aki minden tekintetben megfelelt az elvárásoknak. Davis örökre hálás maradt Mankiewicznek a lehetőségért, hisz tulajdonképpen ez a szerep mentette meg karrierjét a feledéstől. Jutalomjátéka Margo Channing szerepében rendíthetetlenül tartja magát a minden idők 100 legjobb alakítása között. A Mindent Éváról volt az első film, amelyből 4 színésznőt is Oscar-díjra jelöltek, valamint 14 Oscar-jelöléssel majd’ ötven évig tartotta rekordját, amelyet James Cameronék a Titanic-kal érték utol.
Míg Eve Margo hátán felkapaszkodva napról napra közelebb kerül az ismertséghez, befolyásos emberekkel ismerkedik meg, úgy kerül egyre mélyebb érzelmi gödörbe Margo, fájdalmas nézni, ahogy lassan elveszíti mindenét, egy szerepet, a barátait, a szerelmét, s végül önmagát. Bette Davis játéka lehengerlő, a gesztusaiba beleborzongsz, a mimikája, mindig betaláló szarkasztikus megjegyzései. Valami rejtőzködő őrülettel a tekintetében képes megbabonázni. A film az érzelmeinkkel is ügyesen játszik, egy idő után utálni kezded a szerencsétlen kis Eve-et, s sajnálni kezded Margót, mert leginkább ő az, akivel azonosulni tudsz.
A filmben feltűnik az akkor még ismeretlen Marilyn Monroe is, aki egy fiatal, butácska színésznőt alakít egy partijelenetben. Hollywood legkelendőbb magyar exportcikke, Gábor Zsazsa épp harmadik férjét fogyasztotta Monroe filmbéli szerelme, George Sanders személyében, s ezért elkísérte férjét a forgatásra. A valódi ok azonban mindenki számára nyilvánvaló volt: féltette Marilyn Monroe-tól sármos urát.
Annyira filmszerű, hogy a 23. Oscar-Gálán Bette Davis filmbeli vetélytársával, Anne Baxterrel fej-fej mellett indult a legjobb női főszereplő címért, akárcsak a filmben. Végül egyikük sem nyert, mivel a szavazatok megoszlottak. Anne Baxter a való életben is volt olyan pofátlan és törtető, hogy meggyőzze az Akadémiát, hogy a legjobb női mellékszereplő helyett a főszerepért kelljen versenybe szállnia Bette Davis-szel.
Bár Davis karrierje során lecsúszott néhány áhított szerepről (Scarlett O’Hara), Martha karakterét is inkább Elizabeth Taylor kapta (Nem félünk a farkastól), de így is irigylésre méltó karriert épített fel: a legnagyobb férfi sztárokkal játszott a legnagyobb rendezők instruálták, első nőként választották az amerikai filmakadémia elnökévé, a brit filmakadémia tagja lett, megkapta a Kennedy Center kitüntetését is. Szinte élete végéig dolgozott: már hetven is elmúlt, mikor szerepet vállalt a Halál a Níluson című Agatha Christie filmadaptációban.
Bette Davis szenvedélyes dohányos volt, napi több doboz cigarettát szívott el. Rákbetegségben halt meg Párizsban 1989. október 6-án. A Mindent Éváról egy kicsit mindent Davis-ről is. Az egyetemes filmtörténet igen patinás darabja, egy karcos mese a becsvágyról, ügyesen ábrázolva a hiúsággal, irigységgel csordultig telt női lélek összetettségét.
Ez is kötelező:


