
Az utóbbi időben felfigyeltem arra, hogy manapság újra divat lett az atombunkerek építése, amiben persze az amerikaiak a profik, de a globális igény miatt külföldre is szép számmal adnak el előre összeszerelt változatokat. Stanley Kubrick klasszikusa 2024-ben már 60. születésnapját ünnepli, de Dr. Strangelove, avagy… nagyon szépen összegzi, miért is nem hülyeség egy ilyenbe befektetni.
Kubrick kultikus filmje az egyetlen a szerény filmográfiájában, ami eredendően vígjátéknak/szatírának készült. Bár a későbbiekben sem állt távol a humor a rendezőtől – a maga bizarr módján a Mechanikus narancs és az Acéllövedék, valamint a Barry Lyndon egy-egy jelenete is vicces tudott lenni – de a Dr. Strangelove az első perctől kezdve az utolsó pillanatig maró gúnnyal ábrázolja a hidegháború abszurditását.

Utóbbi a filmben kiemelt bombázógép repülését jelenti, ami kicsit talán elavult jelenet így mai szemmel nézve, de mentségül szólva ezek a szekvenciák csupán jelzésérzékűek és nem azt a célt szolgálják, hogy látványos legyen. Ellenben a bázis elleni támadás mai szemmel nézve is lenyűgöző, kísértetiesen hasonlítanak a Ryan közlegény megmentésének csatajeleneteire. A díszletek közül egyértelműen a Háborús szoba a film emblematikus része, amit azóta sokan megidéztek (pl. Watchmen), és amelyet az a Ken Adam tervezett, aki később a James Bond-filmek fantasztikus látványvilágáért is felelős volt.

Kubrick mindezt remek, gonosz és intelligens humorral mutatja be és sikerül neki az a bravúr, hogy a viccek nem hogy tompítják, inkább erősítik az alapból rendkívül nyomasztó témát. És hiába telt el hat évtized a bemutató óta és elvileg sok minden változott a férfi-női szerepek megítélésében, ez az ősrégi film képes megmutatni, hogy összességében nem változott semmi. Elég csak megnézni manapság a híreket a háborúkról, bombázásokról, terrorizmusról: az emberi fajt mindig a férfiak akarják megsemmisíteni.
A Dr. Strangelove az utolsó olyan Kubrick-film, ahol a mester stílusa még nem teljesen kiforrott és nem lehet feltétlen ráismerni a kézjegyére. Négy évvel később elkészítette a 2001: Űrodüsszeiáz, ami a rendező karrierjében talán a legnagyobb minőségi lépés és onnantól fogva egészen a Tágra zárt szemekig a teljes maximalizmussal élt. Mindent elmond Kubrick tehetségéről, hogy a Dr. Strangelove kapcsán szakmailag szinte a csúcsra került és onnan képes volt a sztratoszférába emelkedni. Sajnos azonban a szakma csak ímmel-ámmal tudta díjakkal értékelni a teljesítményét: a Dr. Strangelove összesen 4 Oscar-jelölést kapott a legjobb színész (Sellers), forgatókönyv, rendezés és film kategóriában, de egyiket sem váltotta díja. Viszont a Brit Filmakadémia szerencsére másképp látta a dolgot, hiszen összesen hét BAFTA-jelölésből négyet vihettek haza. Az Amerikai Filmakadémia sok hatalmas tévedése közül az egyik legszégyenteljesebb, hogy a rendező egész munkássága alatt csupán a 2001: Űrodüsszeia speciális effektjeiért „érdemelte ki” (azt is megosztva) az Oscar-díjat.
Érdekesség, hogy az eredeti negatív kópia megsemmisült az évek során és ami jelen pillanatban elérhető felújított változat, az Kubrick magánkézben lévő kópiájának másolata. A munkájában rendkívül szigorú rendező figyelmének hála a mai napig mindenki számára elérhető a műve remek minőségben, így könnyen felfedezhetjük benne a közelmúltban elhunyt James Earl Jones-t is első mozis szerepében.


