
Unokatesó-tusa
Két teljesen eltérő személyiségű ember indul útnak az Egyesült Államokból Lengyelországba, ahonnan a családjuk származik. A korábban elválaszthatatlan unokatestvérek számára a közös pontot zsidóságuk, gyermekkoruk és a nagymama jelenti. Mostanra elsodorta őket egymás mellől az élet, ami számtalan vicces és kevésbé vicces momentum forrása lesz. A Rokonszenvedés két Oscar-díjért száll versenybe, Jesse Eisenberg forgatókönyve és Kieran Culkin játéka valóban elismerést érdemel. 


Ebben teljes mértékben igaza van. Az unokatestvérek felnéznek a másikra, mert olyasmit birtokolnak, amiről a másik csak álmodhat. Davidnek lakása, felesége, gyereke, munkája van, vagyis tulajdonképpen átlagos életet él, amit a társadalom elvár egy felnőtt embertől. Ezzel szemben Benjinek semmije nincs, „csak” sármja, amivel mindenkit levesz a lábáról. Akárhol megjelenik, azonnal a középpontba kerül, mert éppen a társadalmi normáknak való kényszeres megfelelés hiányzik belőle.
Benji talán leginkább azzal tudná megvalósítaná önmagát, ha kiadná magából mindazt, ami benne kavarog és teszem azt írna egy könyvet vagy forgatna egy filmet. Eisenbergnek van egy viszonylag jól megfogalmazható viszonya az zsidóságához, a múlthoz, a jelenhez, ami persze nem mentes a kétségektől és az ellentmondásoktól. A When You Finish Saving the World ugyan nem ment akkorát, de első egészestés rendezését (a film alapjául szolgáló művet is ő írta) Cannes-ban Arany Kamerára jelölték. Úgy tűnik, Eisenberg megfogadta az akkori kritikákat, mert a rá egyébként is jellemző nyugtalanságból erényt kovácsolva egy befogadhatóbb és élvezhetőbb filmmel állt elő. Korábban a Café Society és a Rómának szeretettel című filmekben Woody Allen alteregóját játszotta és valószínűleg nem volt véletlen a választás. Mind a forgatókönyv, mint a rendezés, mind pedig a színészi alakítás megidézi a veterán filmest, miközben egyértelműen egy saját, átgondolt (kiforrott?) stílusról van szó. Kieran Culkin egy ideje már ott van a felszínen (Utódlás pl.), de Benji megformálásával vélhetően még inkább magára tereli a szakma és a közönség figyelmét.


