Fejlesztő: Llamasoft; Kiadó: Atari; Platform: PC, Xbox One|Series, PS4|5, Atari VCS, PSVR2, Switch
Az I, Robot az akciójátékok egyik legegyedibb árkád címének számított, s az 1985-ben készült játék újrafeldolgozása megmaradt olyannak, amilyennek megálmodták.
David Theurer neve a ’80-as években szinte egybeforrt az Atarival, elvégre a videojátékok aranykorában olyan nemzetközi szinten hatalmas népszerűségnek örvendő játéktermi masinák alkotásai fűződnek hozzá, mint a Missile Command vagy a legelső Tempest, de programozóként és a látványvilág tervezőjeként az I, Robot című shooteren is jelentősen közreműködött. Nem Asimov azonos című novellája kapcsán készült 1985-ben videojátékos adaptáció, hanem teljesen eredeti alkotás landolt számítógépünkön, amelynek fő nemezisét ráadásul Orwell 1984 c. örökérvényű regénye ihlette. A történet szerint egy óriási szem fáradhatatlanul figyeli dolgozói minden egyes mozdulatát, azonban egy szolgáló robot megelégeli ezt és fellázad ellene.
Ahogyan az olvasó tán sejtheti, játékosként ezt az aprócska gépet irányíthatjuk és alapvető feladatunk, hogy mozgásunkkal átkalibráljuk a pályákon fellelhető csempéket (tehát áthaladjunk rajtuk), amiken olykor a szem saját kegyencei is őrködnek. Ám mindeközben a feladatunkat nem csak a szüntelenül érkező csatlósok keserítik meg, hanem halálos csapdák tengerében szlalomozhatunk amellett, hogy a különböző geometriai alakzatok is a vesztünket akarják. A kőkemény koncentrációt igénylő játék minden egyes pályája két részből áll. Egyrészt ott vannak a már említésre került „csempe foglalásos” szintek, másrészt pedig, ha abszolváltuk azokat, akkor valamennyiszer belepottyanunk egyfajta hurokba, ahol robotunkat 360 fokos körben irányítva golyózápor kíséretében nonstop ki kell iktatnunk az orrunk elé kerülő mesterséges teremtményeket.
Érdekes módon a felújításban szabad kezet kapott egy bizonyos Jeff Minter, akinek munkásságára nagy hatással volt Theurer. Talán a videojátékok rajongói számára ismerősen csenghet a neve, hiszen bő egy esztendővel ezelőtt pont a közreműködésével látott napvilágot egy igazán szuperül sikerült interaktív doku. A múltban már többször kollaborált az Atarival és a fejlesztést újfent a Llamasoft nevű cégének égisze alatt hozta össze, így természetesen most már a lámák (plusz tehenek) sem hiányozhatnak a repertoárból. Sajnos gyakorlati összehasonlítási alapom nincs az I, Robotot illetően, mivel soha nem volt szerencsém az originál variánshoz. És arról sincs infóm, hogy idehaza létezik e valamerre legalább egyetlen darab a mindössze körülbelül 1000 példányban kiadott árkád készülékből – máskülönben hiányosságomat igyekeztem volna pótolni. Mindenesetre tesztalanyunkat Jeff a saját ízlése szerint turbózta fel és számos olyan zenei aláfestéssel, (hang)effektussal és grafikai megoldással egészítette ki, amelyek jellemzőek a saját imidzsére (külsőségekben kísértetiesen emlékeztet a két évvel ezelőtt felbukkant Akka Arrh-ra).
Az I, Robot egy remekül összerakott lövöldözős játék, immáron akár 4K-ban is élvezhetjük. És meglehet, sokan kétkedve fogadják gondolataimat, de egy valóságos csoda, amiben sokkal több van, mint elsőre látszik. Sokrétű alkotás tele remek ötlettel, változatosan felépített pályákkal és elképesztően ütős atmoszférával, amire csak a 40 évvel ezelőtt játékok voltak képesek. Egyedi grafikai megoldásai és a gameplay miatt nyilván nem lesz sokak kedvence, de van szíve és jól érezhetően látszik, hogy elkészültekor kifejezetten az izgalmas játékmenetre helyezték a hangsúlyt.
Legutóbb ezt teszteltük: