
Nem leszünk gyarmat!
Dekolonizáció és jazz. Elsőre talán furcsán hangzik ez a párosítás, de van létjogosultsága, legalábbis ezt hivatott bizonyítani a Háttérzene államcsínyhez című Oscar-jelölt dokumentumfilm, mely a 60-as évek jelentősebb politikusait és zenészeit ülteti egymás mellé. Aprólékosságával már csak a hossza vetekszik, így kell hozzá fenék és hangulat. 
A zuglói Róna utca 1961 márciusától 1990 áprilisáig viselte a Lumumba nevet, amire már csak azért is emlékszem, mert gyerekkoromban sok időt töltöttem a nagyszüleimnél az azt keresztező Thököly úton. Nagyapám, aki jártas volt a történelemben mesélt is a kongói politikusról, mikor megkérdeztem, honnan ered az elnevezés. Bélyeggyűjtőként azt is tudtam, hogy Kongó Afrikában van és belga gyarmat volt. Filmes oldalról lévén szó, érdekességként megjegyezném, hogy a Róna utcában volt Európa harmadik legnagyobb filmgyára, 1964-től a Mafilm, jelenleg pedig a Nemzeti Filmintézet (és a TV2) található itt. 
Nem csak szavazatokról volt tehát szó, hanem elképesztő értéket képviselő ásványkincsekről is, melyek bányászatáról, felhasználásáról és értékesítéséről sem az egykori gyarmattartók, sem pedig az újonnan bejelentkezők nem akartak lemondani. Rendszeressé váltak a puccsok, a polgárháborúk, az ásványkincsekben gazdag országrészek kiválása stb., az ENSZ részéről pedig megjelent a béketeremtés igénye és feladata…több-kevesebb sikerrel. Emlékezetes történelmi pillanat, amikor Hruscsov a cipőjével veri az asztalt a közgyűlés(b)en, amit ez a dokumentumfilm igyekszik tényszerűen bemutatni, nem csinál belőle sem bohócot, sem pedig gonoszt. Az Egyesült Államok természetesen ugyanúgy kavart a háttérben, mint mindenki más, azonban a külvilág felé teljesen új módszerhez folyamodott és amolyan békenagykövetként jazz zenészeket küldött az afrikai kontinensre, ezzel nyerve meg magának a helyieket. 
Az ember vagy dokumentumfilmet néz, vagy jazzt hallgat, ráadásul mindkettőhöz hangulat kell és még csak nem is ugyanaz a hangulat. A kettő ötvözése még akkor is megdolgozza a nézőt, ha egyébként szereti a jazzt és a dokumentumfilmeket, de még a bemutatott korszakot is ismeri valamennyire. A Háttérzene államcsínyhez kétségtelenül minőségi darab, van benne ötlet, na meg eszméleten mennyiségű kutatómunka (jegyzőkönyvek, archív felvételek, visszaemlékezések, interjúk, zenei betétek stb.). Mindenképpen megnézésre ajánlott, de nagyon rá kell hangolódni. Nem kérdés, bármit változtatnánk rajta, nem ezt a filmet kapnánk és talán még a cím sem ez lenne. Mondanivalója erősen aktuális, a zene pedig mindig is közvetítője volt a politikai szándéknak a kultúra mellett.


