
Egy házasság anatómiája
Az 1989-es klasszikus újra gondolásában felcserélődnek a szerepek, ami egy teljesen más helyzetet, ezzel együtt pedig egy teljesen más filmet eredményez. Három és fél évtized múlva már kevésbé fogunk rá emlékezni, de a jelenlegi felhozatalt tekintve egészen szórakoztató darab. 
Ez persze azzal jár, hogy a feleségnek nagyon kevés ideje marad a férjére és a gyerekekre, na meg saját magára. Kevesebb szex, kevesebb szenvedély, kevesebb anyai szeretet és ölelés, kevesebb énidő. A férj pedig igyekszik ezt az egészet a saját képére formálni (a lehető legjobban kijönni a dologból), kezdve azzal, hogy a gyerekeket a saját szája íze szerint neveli és terelgeti, mint ahogyan a háztartást is a saját szája íze szerint vezeti. Tény, hiányzik neki a munkája, hiányzik neki a szakmai közeg, az elismerés, a kreatív tevékenység, az alkotás folyamata. A frusztráció indulatokat szül, ami a másikon csapódik le.
Azzal, hogy egy férfi adja fel a karrierjét – bár ebben az esetben inkább kénytelen feladni – a film valóban nem evez új vizekre, hiszen ez bármennyire is új dolog, annyira azért mégsem új. A filmekben hol működik ez a dolog, hol nem, saját magam és ismerőseim tapasztalatai alapján a valóságról leginkább azt tudom mondani: itthon inkább az utóbbi. A magánélet és a karrier között lavírozva a családért az embernek áldozatokat kell hoznia, kinek többet, kinek kevesebbet. A 2025-ös változat a szerepek felcserélésével változtat az erőviszonyokon, ezáltal megváltoznak a célok, a tervek, a vágyak, a problémák és velük együtt a film dinamikája is, az érzelmek, a gondolatok, a humor, a harag, az irigység és az indulat stb.
Itt most nem arra gondolok, hogy a dolog eleve bukásra van ítélve, hanem arra, hogy sok helyen nincsenek rá felkészülve az emberek a régi beidegződések miatt. És igen, ez egy szórakoztató alkotás, amit az ember megnéz és valószínűleg rövid időn belül el is felejt, én pedig mást sem csinálok, csak elemzem és közben túlgondolom. A film végkimenetele azért az, ami és éppen azért nem változott a korábbi feldolgozáshoz képest, mert nincs indok a változásra. A kor szellemének megfelelően ugyanis hiába cserélték fel a szerepeket, hiába lettek maiak a szereplők, a problémák és az elvárások, mégis ugyanoda fut ki a történet. Mert a házasság egy kompromisszumokra épülő valami, ahol igazából tök mindegy, ki viseli a nadrágot, ha az a másikat ilyen mértékben frusztrálja. 
A Rózsák háborúja az angol nyelvnek, a színészi játéknak és a felvázolt helyzetnek köszönhetően nálam egészen jól működött, kifejezetten szórakoztató darab, de párterápiás célra csak mérsékelten ajánlott.


