
Halálra szóló barátság
Az elképesztően tehetséges és ideje korán távozó Philip Seymour Hoffman fia, Cooper Hoffman és az Alien: Romulus androidja, David Johnson egy posztapokaliptikus Amerikában menetelnek a halálba a zsarnoki Mark Hamill utasításait követve. Stephen King még álnéven írt korai zsengéje évtizedek óta várt a megfilmesítésre, amit Az éhezők viadala filmek rendezője rutinosan valósított meg. A hosszú menetelés minden minimalizmusa ellenére is nagy vászonra kívánkozik.


Az útvonal kerüli a tömeget, a nagyvárosokat és bár látjuk a kamerát a harcjárműveken, egyetlen alkalommal sem mutatják a tévénézőket. Nincs stúdió, nincs műsorvezető, nem látunk be az otthonokba, nem tudjuk, ki és hogyan gyakorolja a hatalmat, sem pedig azt, mi lett az Egyesült Államokkal, amit mi ismerünk. A katonák és a menetelők között nincsen párbeszéd, előbbiek kizárólag vizet osztanak kérésre és végrehajtják a halálos ítéleteket azokon, akik a háromszori figyelmeztetés ellenére sem szedik össze magukat.
A cselekmény kizárólag a menetben résztvevők közötti interakciókból épül fel, közvetlen módon nem fogalmaz meg rendszerkritikát és megoldást sem keres a problémákra. Nem tudjuk meg belőle, hogyan jutottunk el ide és azt sem, hogy telnek ebben az alternatív valóságban a hétköznapok vagy hogy miért nem fognak fegyvert és fordulnak a rendszer ellen ezek a fiatalok. A történetben nincsenek szegények és gazdagok, nincsenek kiváltságosok, sem munkások, farmerek, hivatalnokok vagy politikusok. A cselekmény nem hagyja el az utat, nem tudjuk, mi zajlik az országban és a világban.
Éppen ez a fajta koncentrált figyelem lesz az, ami kérdéseket vet fel – majd – bennünk, mert egyszerűen képtelenség úgy enni, inni, aludni és a dolgod végezni, hogy ne állj meg, de legalábbis ne lassulj le és szegd meg a szabályokat. Ha pedig ezek az alapszükségletek kimaradnának a filmből, meg sem történnének, a menetelők el sem jutnának oda, hogy agyonlőjék őket. Szerencsére – már ha lehet ezt mondani – az egymást követő emberi tragédiák berántanak minket, és miközben nézzük, kevésbé foglalkoztatnak és zavarnak minket.
A hosszú menetelés a részvevők jellemábrázolására helyezi a hangsúlyt, ezért csak a legszükségesebb mértékben ismerteti meg a nézővel a körülményeket. A menetelők egy elnyomó rendszerben élnek és tulajdonképpen egymás vetélytársai. Az ember ugyanakkor társas lény és még annak tudatában is képes közösségé formálódni, hogy az a közösség – szó szerint – halálra van ítélve. A kommunikáció, az empátia, a másik érzéseinek, gondolatainak megismerése, a barátságok, kötelékek kiépítése, az erre irányuló vágy határoz meg minket, még ha csak órákról, percekről is van szó.


