
Egy nap, amitől Cillian Murphy utolsó szeplője is folyamatos krízisben
Max Porter nálunk 2024-ben megjelent kisregényéből készült a Steve című film, ami egy átlagos(nál nehezebb) napját mutatja be egy gyerekközpontú, speciális javító-nevelőotthonnak az 1990-es évek Angliájában, ráadásul mindezt dokumentarista stílusban elmesélve. Nehéz mozi, és nem csak a témája, hanem a vizuális nyelve miatt is, viszont Cillian Murphy jutalomjátéka, kétségtelen.
A könyv eredeti címe Shy volt (az egyik bentlakó gyereket hívják így), míg a film Cillian Murphy karakterének a nevét kapta. Ő az egyik gondozó Stanton Woodban, ebben a fiktív angol állami intézetben, ahol a történet játszódik. Az itt lakók a törvénnyel összeütközésbe kerülő, esélytelen, máshonnan kidobott középiskolás fiúk kis csoportja, akik egy amolyan pilot projektként kapnak még egy utolsó esélyt a segítségre néhány elkötelezett nevelőtanár mellett.

A karakterek pedig ezalatt is végig szenvednek. Ki jobban, ki kevésbé, a legtöbbet talán a könyves és a filmes címszereplők, nem hiába kapcsolódik össze az életük. Jay Lycurgo arcának minden rezdülését ismerjük a történet végére (és milyen jól is tesszük), de Cillian Murphy össze szeplője is a reménytelenség metaforájává válik a másfél órás együttlétünk alatt. Talán soha korábban nem láttuk még őt ilyen közelről és ilyen hosszan, de kevés alkalommal nézhettünk egyébként is szétesést és próbálkozást ennyire az arcunkba tolva. Színészileg mindenki magasan az elvárások felett teljesít, ám ebben az esetben valahogy ez az intenzív jelenlét sem könnyíti meg a befogadást. Túlságosan valóságos itt végig minden. Apró életdarabok a celluloidon. Apró halálok, amiket a leggyakrabban észre sem veszünk. Nehéz és dühítő. Megéri, de fáj.


