
Szia Uram, alig használt TAJ-szám érdekel?
A hosszú menetelés után – nem is olyan sokkal – itt egy újabb Stephen King feldolgozás, ami szintén egy még álnéven írt korai darab, de ebből egyszer már készült mozifilm, ráadásul nem is akárkivel. A menekülő ember jóval több ponton egyezik a regénnyel, mint a nyolcvanas évekbeli feldolgozás és még valamennyi mélységet is ad a cselekménynek, van benne dráma, akció és egy nagy adag társadalomkritika, de összességében ez lett Edgar Wright legátlagosabb jó filmje. Colman Domingónak hatalmas pacsi. 
A játékosoknak 30 napot kell kibírniuk élve, miközben vadásznak rájuk és ha ez sikerül, 1 milliárd újdollár üti a markukat. Bárki feladhatja őket jutalom fejében, de az élve eltöltött napok és a megölt üldözők után ők is pénzt kapnak. A nézettség fokozása érdekében minden nap be kell jelentkezniük, ha ezt elmulasztják, elesnek a pénztől, de a vadászat folytatódik. Ben egyik városból a másikba menekül különféle álneveken, miközben mindenki rá vadászik. Van, aki segít neki a túlélésben és van, aki gondolkodás nélkül felnyomja.
A 2025-ös változat a cselekmény lényeges elemeit tekintve közelebb áll a regényhez, bár néhány helyszínt, nevet és a befejezést megváltoztatták. A regény teljesen véletlenül 2025-ben játszódik, ám a filmben a mi jelenünkhöz viszonyítva technológiailag inkább a nem túl távoli jövőnek mondanám. Gazdaságilag és társadalmilag egy kevésbé derűs forgatókönyvet vázolnak fel nekünk, az országot egyetlen médiavállalat uralja, ami a rendőrséget is birtokolja. Egy válság után járunk, ahol a gazdagok még gazdagabbak, a szegények pedig még szegényebbek. A fizetőeszköz az újdollár, az árak az egekben, miközben az emberek éhbérérét dolgoznak és az alapvető dolgokból is hiány van.
Bent nem a kétségbeesés, hanem a düh hajtja, mégpedig az a fajta, ami akkor halmozódik fel az emberben, amikor az élet minden pillanatában és minden területén igazságtalanságokkal szembesül, megalázzák, semmibe veszik és ez ellen nem tehet semmit. Nem tudjuk, mit dolgozott korábban, de igen valószínű, hogy bátorságra, jó erőnlétre, gyors helyzetfelismerésre volt szükség, mert bár a közelharcban időnként bekap néhány ütést a profiktól, azért képes megvédeni magát és túlélni.
Az, hogy ki miért támogatja vagy dobja fel, több alkalommal is elhangzik, de mély gondolatokat azért ne várjunk. Bár a világon 2 milliárd nézi a játékot és az arénában 5 ezer, z egyes jelenetekben csak néhány szereplő van és helyszínből sincs sok. Ennyire ellustult volna a világ? A sztori minimál, de a jelmezek és díszletek, a disztópia megjelenítése terén nincs szégyenkeznivalója a filmnek.
A médiafogyasztási szokások ugyan megváltoztak az elmúlt néhány évtizedben, de az emberek nem. A bulvár továbbra is hódít és lehet valaki akármilyen szegény, tévének minden háztartásban lennie kell. A menekülő ember az akciót vegyíti a társadalomkritikával és bár nem aknázza ki maradéktalanul az ebben rejlő lehetőségeket, mert a felszínen megmaradva nem ás le mélyebbre, azért kellően szórakoztató. Az üldözésből, a játékból ugyan a nagyközönség is kiveszi a részét, de nem olyan mértékben, ahogyan azt a film elbírná, így az egész tulajdonképpen megmarad Ben és a műsor kitalálója (Josh Brolin) közötti egyenlőtlen(nek tűnő) párharcnak. Az akció működik, mint ahogyan a tömegmanipuláció, a megtévesztés, a közös ellenségkép és a karaktergyilkosság Göebbels-i propagandát idéző, ma is jelenlévő hű ábrázolása, de nem egy leendő klasszikussal állunk (ülünk) szemben.


