
Scorsese minden(ki)t feltesz a feketére
30 éve, 1995. november 15-ént mutatták be Martin Scorsese megkerülhetetlen klasszikusát. Ami nem csupán gengszterfilm, hanem egy vérrel, bűnnel és árulással átitatott brutális tanmese is, nem annyira a szervezett bűnözés működéséről, mint inkább az emberi természet determináló hatásairól.
„Kaszinót vezetni olyan, mintha az ember legálisan bankot rabolna. Az olyan fickóknak, mint én is, Las Vegas tisztára mossa a bűneit. Az egész olyan, mint egy erkölcsi kocsimosó.”



A Casino (részben) erről is szól: egy csapat zsivány gengszterről, akik megkapják a nagy lehetőséget, egy időre övék lesz a világ, aztán annak rendje s módja szerint mindent elba**nak – és ezek után Las Vegas már sosem lesz ugyanolyan, mint előtte volt. Ha végigtekintünk a rendező több, mint ötven éves pályafutásán, könnyen észrevehetjük, hogy Scorsese gengszterfilmjei a Casinóig bezárólag egy karaktereikben és történetükben egyáltalán nem összefüggő, témaválasztásukat nézve azonban egy három felvonásra tagolható trilógiát alkotnak, amely az olasz maffia piramisának három nagy szintjét mutatja be lépésről lépésre.

Ennek elmesélése három fontos, önmagukban is piszkosul erős, ám együttvéve egyenesen zseniális és felülmúlhatatlan alkotóelemből tevődnek össze – és bármilyen meglepő, ezek közülük egyik sem a történet, ami tradicionális értelemben nézve nincs. Hol lazán, hol szorosan összefüggő események vannak, és ezek láncolata alkotja a filmet, cserébe olyan sodró lendületű a cselekményvezetés, hogy a háromórás játékidő könnyűszerrel érződhet akár harminc percesnek is.
Egyikük Nicky Santoro (a való életben Anthony Spilotro néven futott, amíg utol nem érte ugyanaz a végzet, mint amit ebben a filmben láthatunk), egy igazi, kisebbségi komplexussal küszködő elmebeteg, egy két lábon járó időzített bomba, bármikor felrobbanhat – ha pedig ez megtörténik, akkor jobb, ha nem állsz az útjába, mert ő szemrebbenés nélkül gyilkol le bárkit.

Ászt, Nickyt (érdemes odafigyelni, hogy az ő szövegei mikor érnek véget – mesteri húzás, ahogy az elején elhitetik velünk, hogy ő is túléli a filmet, aztán a narrációt hirtelen félbeszakítják a baseball-ütők és a gengszterfilmek egyik, ha nem a legfelkavaróbb haláljelenete), és egy ízben még Frank Marino is becsatlakozik. Ezek a tulajdonságok (amihez még az is hozzátesz, hogy De Niro és Pesci párbeszédei nem mindig voltak megírva, és néha-néha improvizálniuk kellett) egyfajta dokumentarista ízt adnak a filmnek, ami így olyan lesz, mint egy dramatizált ismeretterjesztő műsor, nem annyira a szervezett bűnözés működéséről, mint inkább az emberi természet determináló hatásairól.


Számtalan produkció mutatta már be az amerikai álom árnyoldalait, de talán még egy sem tette ezt olyan hatásos és letaglózó módon, mint a Casino – amely egyúttal (bár nem szándékosan) előre vetítette a jelenkort, amikor a nagyvállalatok mindent gátlástalanul és lelkiismeret-furdalás nélkül bekebeleznek. Azok a nagyvállalatok, akik Vegast is Disneylanddé alakították – de hogy melyik rendszer a jobb, annak eldöntését már a nézőre bízza.
Ahogy azt a csillapíthatatlan hosszú évek óta zajló és mindig vissza-visszatérő vitatémát, hogy melyik a jobb film a Nagymenő vagy a Casino? Mivel ilyen kérdésekkel kapcsolatban egyszerűen nem létezik egyetemes igazság, így ezt mindenkinek magának kell eldöntenie. A Nagymenők feszesebb, pörgősebb, azonosulásra alkalmasabb, a Casino azonban letisztultabb, kiforrottabb, ha úgy tetszik stílusosabb – bár néha-néha előbbi mellett kis túlzással csak annyi érv szól, hogy korábban került mozikba utóbbinál. Ettől függetlenül egyik film nagyszerűségét és érdemét sem szabad lekicsinyelni. A Nagymenők már témája (a gengszterekre rátelepedett hollywoodi máz illúzióromboló levakarása) miatt is bőven megérdemli, hogy előrébb helyezzék a rangsorban, de azért senkinek sem lehet oka szúrós szemmel nézni arra, akinél a Casino az abszolút nyerő.


