
Pirulákba zárt mesterséges mennyország
„Három gúnár kiabál
Napnyugatnak-támadatnak száll,
Száll a kakukk fészkére,
Ki lesz kakukk vesztére?”
Miloš Forman a valaha élt legnagyobb formátumú rendezők egyike, a csehek nemzeti kincse, bár hazájában is megalapozta hírnevét (Egy szöszi szerelme, Fekete Péter, Tűz van, babám!), szakmai karrierje mégis Amerikában teljesedett ki (Hair, Ragtime, Amadeus, Ember a Holdon, Larry Flynt, a provokátor…). Kelet-Európai származása révén megélte és látta a rendszer gyengeségeit, melyet hrabali szatírával tálalt Hollywoodnak.
Nagysága előtt az 50 éves (premier: 1975. november 19.) Száll a kakukk fészkére című hatalmas erejű drámájával hajtunk fejet, nagyon mélyre. Az egyik legfontosabb mozgóképes alkotás, amelynek kvintesszenciáját szókimondó, pofátlan humora és olykor zavarba ejtő dialógusai adják. Fájdalmas szimfónia az egyén elpusztításáról, látlelet a zsarnokságról, a rendszer fogaskerekeibe be nem illeszkedő, kórtermekben dugdosott emberekről. Nehéz erről a filmről egyenletes pulzusszámmal beszélni, akárhányszor is nézem, számomra erős lelki frusztrációt okoz.
„Vik Lovellnak, aki arra tanított, hogy sárkányok nincsenek, aztán elvezetett a barlangjukhoz…”






A filmet a színészi játék teszi elképesztően hitelessé, a rendező néhol instrukciók nélkül hagyta a színészeket, akik improvizációs képességükre hagyatkozva álltak bele egy-egy jelenetbe. A filmet az Oregon Állami Kórházban forgatták, s Miloš Forman már négy héttel a munkálatok megkezdése előtt beköltözött az épületbe. A színészek és a stábtagok is a a pszichiátriai osztályon, valódi betegekkel együtt (persze elkülönítve) laktak. Ez még így sem volt teljesen veszélytelen, hisz az intézet egyik kezeltje kimászott egy véletlenül nyitva hagyott II. emeleti ablakon, s a földre zuhanva meg is sérült. A filmnek csak egy külső jelenete van, amelyet a világ legkisebb hajózható kikötőjében, Depoe Bay-en forgatták. 




A Száll a kakukk fészkére a 48. Oscar-gála abszolút győztese lett, elnyerte az öt legfontosabb díj (legjobb film, rendezés (Forman később majd az Amadeusért is 1985-ben), férfi főszereplő, női főszereplő, és adaptált forgatókönyv) mindegyikét, Oscar-történelmet írva ezzel. Jelölést kapott ezeken kívül az operatőr, a forgatókönyv, a férfi mellékszereplő, az eredeti filmzene és a vágás kategóriákban is.
Megdöbbentő, húsba vágó, megrázó erejű alkotás, melynek minden képkockája zsigerig hatol. Egy szívszorító klasszikus, méltó befejezéssel, s a filmtörténet legerősebb ölelésével. Milos Forman megmutatta a pszichiátria intézményének hatalomelvű működését és zsákutcáit, az épelméjűség és őrület közti könnyen újra rajzolható határokat, hogy minden rendszer legyőzhető, s hogy amikor a világod szilánkosra törik, talán még Ratched nővér mesterséges mennyországából is van kiút.


